حضور کودکان در زباله گردی به این دلیل است که گروه هایی به صورت خویشاوندی از هرات افغانستان به ایران مهاجرت می کنند و بخشی از مخازن شهر تهران را از پیمانکاران شهرداری اجاره می کنند.

افزایش چشمگیر زباله گردی در شهر تهران / اجاره مخازن زباله به خانواده های افغانستانی

سلامت نیوز:حضور کودکان در زباله گردی به این دلیل است که گروه هایی به صورت خویشاوندی از هرات افغانستان به ایران مهاجرت می کنند و بخشی از مخازن شهر تهران را از پیمانکاران شهرداری اجاره می کنند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از رکنا، با چهار ضرب و تقسیم به راحتی درآمد روزانه دلالان و مافیای پسماند از طلای کثیف به دست آید. طبق آمار رسمی روزانه 8هزار تن زباله در تهران تولید می شود که 40درصد آن زباله خشک یا همان طلای کثیف است.


هر کیلو زباله خشک به قیمت 300 تومان خرید و فروش می شود. با این حساب مافیای پسماند چیزی بالغ بر 2میلیارد و 400میلیون تومان در روز درآمد کسب می کنند. درآمد حداقل سالانه 876 میلیارد تومان باعث شده که این مافیا انسان ها به ویژه کودکان را زیر ظلم خود نابود کند و حتی اعضای شورای شهر تهران را تهدید کنند.


آرش نصر اصفهانی، مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی  در خصوص اینکه تهران یک شهر با سیستم جمع آوری مکانیزه است چرا تا این حد زباله گردی در شهر چشمگیر شده است تاکید داشت : دلیل وجود زباله گردی در تهران، استفاده از مخازن در جمع آوری زباله هاست. قاعده این است که پسماند «تر» در مخازنی که در کوچه ها و خیابان ها تعبیه شده ریخته شود ولی پسماند خشک در مبدا تفکیک شده و شهرداری آن را از شهروندان تحویل گیرد. اما به دلیل عدم تفکیک زباله در مبدا، پسماند خشک و تر در مخازن ریخته می شود. در نتیجه راه ساده برای پیمانکار شهرداری (که بابت جمع آوری پسماند خشک قرار داد بسته) جمع آوری پسماند از مخازن زباله است و این شیوه از جمع آوری نتیجه ای جز زباله گردی ندارد.


او در ادامه  گفت: در مورد این که تعداد کودکان بیشتر شده نمی توانم اظهار نظری کنم. اما حضور کودکان در زباله گردی به این دلیل است که گروه هایی به صورت خویشاوندی از افغانستان به ایران مهاجرت می کنند و بخشی از مخازن شهر تهران را از پیمانکار اجاره می کنند. این گروه ها کودکان را هم به همراه خود به ایران می آورند. به دلیل فقر، کار کودکان در افغانستان آمار بسیار بالایی (حتی بیشتر از ایران) دارد و به سبب شرایط سخت اقتصادی کودکان ناچار هستند کار کنند. اغلب این گروه ها مشخصا از هرات برای کار به ایران می آیند. به دلیل این که کودکان را با خود می آورند، حضور کودکان در فرآیند زباله گردی شکل می گیرد ولی این کودکان در کنار بزرگتر های خود زباله گردی و زندگی می کنند.


نصر اصفهانی با بیان این که آمار و سرشماری از کودکان زباله گرد وجود ندارد، افزود: تشخیص کودک بودن یک فرد به راحتی امکان پذیر نیست. بسیاری از کودکان افغانستانی مدارک هویتی ندارند و توانایی تشخیص سن آنها دشوار است و باید به ظاهر حدس زده شود که زیر 18 هستند یا خیر. اما براساس تحقیقاتی که در گودهایی که زندگی می کنند انجام شده به نظر می آید در مجموع زباله گردهای تهران حدود یک سوم کودک باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha