شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 2895

اتر بی هوش کننده ایست که به عنوان حلال هم بکار برده می شود تعداد زیادی از داروهای شیمیایی تحت نام " اتر" نامیده می شوند ولی این کلمه در کل به مفهوم "اتیل اتر" است.

اتر قوی ترین ماده بیهوشی است

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از پایگاه خبری مدیکال گاید، اتر مایع فراری است که خیلی سریع در حرارت معمولی به صورت گاز در می آید، اتر چون حل کننده هم هست بیشتر به عنوان حلال داروها به کار برده می شود، یکی دیگر از خواص اتر خاصیت تمیز کنندگی آن است و در آغاز کشف این دارو اتر به عنوان بیهوش کننده مورد استفاده قرار گرفت و حدود سال 1840 مصرف آن به میزان فوق العاده به خصوص در آمریکا افزایش یافت و از آن پس برای مدت بیش از100 سال اتروکلروفرم از جمله مواد اولیه هوش بری بودند و به همین جهت در تمام بیمارستان ها هنوز بوی این دو دارو به مشام می رسد.


در دهه سال های 1920 و 1930 طریقه استعمال اتر به صورت قطره ای متداول گشت به این ترتیب که ماسکی را روی بینی بیماری که احتیاج به عمل جراحی داشت قرار می دهند واتر را به صورت قطره بر روی گاز پارچه ای که در داخل ماسک تصفیه شده است می چکانند، این عمل باید با دقت و احتیاط فراوان انجام شده تا هوای اطراف به داروی بیهوش کننده آلوده نشود، به هر حال چه مانند زمان سابق با ریختن قطرات اتر بر روی یک تکه پارچه و چه متدهای جدید علمی همیشه اتر یک داروی بیهوشی قوی است، امروزه داروهای جدیدی کشف شده اند که همپای اتر مسئله بیهوشی را به مقیاس وسیعی حل کرده است.

اتر برای چه مواردی استفاده می شود؟

قبل از توسعه آن به عنوان یک بی حس کننده جراحی، اتر در طول تاریخ پزشکی استفاده می شد، از جمله به عنوان درمان بیماری هایی مانند اسکوربوت یا التهاب ریوی. یک مایع با بوی خوش، بی رنگ و بسیار قابل اشتعال، اتر می تواند به گازی تبدیل شود که درد را بی حس می کند اما بیماران را هوشیار می کند.

آیا اتر برای انسان مضر است؟

اتر می تواند در هنگام تنفس روی شما تأثیر بگذارد.

* تماس می تواند پوست و چشم را تحریک کند.

* تنفس دی اتیل اتر می تواند بینی و گلو را تحریک کند.

* تنفس دی اتیل اتر می تواند باعث خواب آلودگی، هیجان، سرگیجه، استفراغ، تنفس نامنظم و افزایش بزاق شود.

اتر چه شکلی است و چه بویی دارد؟

اتر یک مایع بی رنگ، بسیار فرار، با بوی شیرین و بسیار قابل اشتعال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سام ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    با سلام ميخواستم ببينم اثر اين دارو روى فرد چقدر است؟ از كجا بايد تهيه كنيم؟ مرسى
  • محمد ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    سلام این داروی ها را نمیتونی به این راحتی به دست بیاری باید مجوز داشته باشی.چون کلی کار غیر قانونی با این دارو ها انجام میدن
  • فاطمه محمدی ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    عالیییی
  • Kamran ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    سلام ..لطفا اگ جواب بدید ممنون میشم...اتر رو باید از کجا تهیه کرد؟
  • پیمان ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    سلام از کجا میشه تهیه کرد این دارورو تا چند ساعت بیهوشی داره مرسی ممنون میشم کمکم کنید.
    • بنیامین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      سلام این دارو رو میشه با سوزن توی گردن تزریق کرد،و ماده ی دیگه ای هم بغیر از اینا هم هست که بشه با سوزن توی گردن بیهوش کرد ممنون میشم بگید
  • پلنگ IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    6 1
    من اتردارم شمارمه ‌09011389922