نازایی تنها یک مشکل زنانه نیست بلکه فاکتورهای مردانه نیز در این امر دخالت دارند و حدود 50 درصد موارد را شامل می‌شوند. با این وجود همچنان بیشترین تاکید در بررسی علل ناباروری روی زنان است در حالی که هر دو نفر باید از نظر وجود عوامل احتمالی نازایی مورد بررسی قرار گیرند.

شناسایی فاکتورهای خطر نازایی در مردان

سلامت نیوز:نازایی تنها یک مشکل زنانه نیست بلکه فاکتورهای مردانه نیز در این امر دخالت دارند و حدود 50 درصد موارد را شامل می‌شوند. با این وجود همچنان بیشترین تاکید در بررسی علل ناباروری روی زنان است در حالی که هر دو نفر باید از نظر وجود عوامل احتمالی نازایی مورد بررسی قرار گیرند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ با آغاز هفته سلامت مردان، موضوع ناباروری در مردان ایرانی یکی از موضوعاتی است که در حوزه سلامت مردان از اهمیت بسزایی برخوردار است. 


وجود سابقه عفونت پروستات، سابقه بلوغ زودرس، تماس با مواد سمی در حین کار نظیر مس، کادمیوم و جیوه، اکسید اتیلن، مواد رادیو اکتیو و اشعه، مصرف الکل به مقدار زیاد، ترمیم فتق، سابقه ابتلا به اوریون حین بلوغ، دیابت، نقص‌های ژنتیکی و.... از جمله فاکتورهای خطر در ارتباط با نازایی مردان است.


عارضه دیگری که می‌تواند باروری در مردان را تحت تاثیر قرار دهد، نوعی بیماری ارثی به نام سیستیک فیبروزیس است که در آن تعداد اسپرم‌ها بسیار کم است. کم خونی سلول داسی شکل، اختلالات ساختاری دستگاه تناسلی، بیماری‌های کبدی و کلیوی، دریافت داروهای ضد تشنج و آلودگی هوا و میزان سرب موجود در هوا به طور خاص در نابابروری مردان موثر است.


چاقی عامل خطر مهم دیگری است که تحقیقات نشان می‌دهد می‌تواند در بروز ناباروری میان مردان نقش ایفا کند. انسداد در بخشی از دستگاه تناسلی مردان می‌تواند از طریق بستن مسیر خروج اسپرم نیز روی باروری مردان اثر منفی داشته باشد. اینگونه انسدادها می‌تواند در اثر ضایعات ناشی از عفونت‌هایی مانند مایکوپلاسما و نیز جراحی‌های قبلی ایجاد شوند؛‌ یک ضایعه شدید ناشی از لگد زدن محکم به کشاله ران در برخی ورزش‌ها می‌تواند تولید اسپرم را متوقف کند.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha