پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند مصرف غذاهای پرکالری در وعده غذایی صبحانه موجب افزایش سوخت‌وساز بدن شده و به فرایند لاغری کمک می‌کند. این موضوع در مورد وعده شام برعکس بوده و نباید وعده غذایی شام را سنگین صرف کرد.

صبحانه زیاد و شام کم بخورید

سلامت نیوز: پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند مصرف غذاهای پرکالری در وعده غذایی صبحانه موجب افزایش سوخت‌وساز بدن شده و به فرایند لاغری کمک می‌کند. این موضوع در مورد وعده شام برعکس بوده و نباید وعده غذایی شام را سنگین صرف کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، یافته‌های یک مطالعه جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه لوبک (University of Lubeck) در کشور آلمان انجام‌ شده است، نشان می‌دهد که بدن در ساعات نخستین روز عمل پردازش و فراوری مواد غذایی را به‌طور بهتر و مؤثرتری انجام می‌دهد. به گفته محققان، بدن ما هنگام هضم غذا برای جذب، هضم، حمل و ذخیره مواد مغذی، انرژی لازم را صرف می‌کند.

این فرایند به‌عنوان ترموژن ناشی از رژیم غذایی (DIT) شناخته می‌شود. ترموژن ناشی از رژیم غذایی به‌اصطلاح همان اندازه‌گیری چگونگی عملکرد متابولیسم بدن ما محسوب شده و میزان آن، بسته به وعده‌های غذایی متفاوت است.

جولیان ریشتر (Juliane Richter) پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی و محقق دانشگاه لوبک در این رابطه اعلام کرد: نتایج مطالعات ما نشان می‌دهد، یک وعده غذایی که برای صبحانه خورده می‌شود، صرف‌نظر از مقدار کالری موجود در آن، باعث افزایش دو برابری انرژی گرمایی ناشی از رژیم غذایی یا سوخت‌وساز در مقایسه با همان وعده غذایی مصرف‌شده برای شام می‌شود.

    افزایش قند خون و انسولین ناشی از غذا پس از صبحانه در مقایسه با شام کاهش پیدا می‌کند. این نتایج همچنین نشان می‌دهد، خوردن صبحانه کم‌کالری باعث افزایش اشتها شده و میل به مصرف شیرینی‌جات را در طول روز بیشتر می‌کند.

در حقیقت زمانی که بدن انسان وعده غذایی صبحانه را مصرف می‌کند به نسبت شام، دو برابر کالری بیشتری می‌سوزاند. وی در ادامه توضیحات خود افزود: «این یافته برای همه افراد قابل‌توجه است زیرا این موضوع تأکید می‌کند که باید برای وعده غذایی صبحانه، غذای کافی مصرف کرد.»

اعضای این تیم تحقیقاتی برای بررسی دقیق این مسئله، مطالعه آزمایشگاهی سه‌روزه‌ای را روی 16 مرد انجام دادند که یک وعده کم‌کالری برای صبحانه و شام با کالری بالا مصرف کرده و در دور دوم مطالعات به‌طور عکس عمل کرده و شام سبک و صبحانه پرکالری خوردند.

نتایج آزمایش‌های انجام‌شده نشان داد که ترموژن ناشی از رژیم غذایی در کسانی که صبحانه پرکالری مصرف می‌کنند به نسبت افرادی که وعده شام را سنگین می‌خورند، دو و نیم برابر بیشتر است.

نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که افزایش قند خون و انسولین ناشی از غذا پس از صبحانه در مقایسه با شام کاهش پیدا می‌کند. این نتایج همچنین نشان می‌دهد خوردن صبحانه کم‌کالری باعث افزایش اشتها شده و میل به مصرف شیرینی‌جات را در طول روز بیشتر می‌کند.

جولیان ریشتر در پایان توضیحات خود گفت: ما توصیه می‌کنیم كه بیماران چاق و همچنین افراد سالم به‌جای صرف شام سنگین، صبحانه زیادی میل كنند تا وزن بدن خود را كاهش داده و از بیماری‌های متابولیک جلوگیری كنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره از مجله تخصصی مطالعات بالینی متابولیسم و غدد درون‌ریز (Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha