مقاله جدید مرکز کنترل و پیشگیری از امراض چین (CCDC) نشان می‌دهد که بیشتر موارد کروناویروس خفیف بوده و افراد بزرگسال و سایر افراد دارای مشکلات سلامتی و بیماری‌های دیگر در بالاترین میزان خطر قرار دارند.

سارس کشنده‌تر از کروناویروس جدید بود

سلامت نیوز:مقاله جدید مرکز کنترل و پیشگیری از امراض چین (CCDC) نشان می‌دهد که بیشتر موارد کروناویروس خفیف بوده و افراد بزرگسال و سایر افراد دارای مشکلات سلامتی و بیماری‌های دیگر در بالاترین میزان خطر قرار دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تیم اپیدمیولوژی واکنش اضطراری کروناویروس CCDC مطالعه‌ای را انجام داده است که در آن تمام موارد تایید شده ابتلا به کروناویروس جدید تا ۱۱ فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند.


به تازگی کارشناسان، کروناویروس جدید را SARS-CoV-۲ نامگذاری کرده‌اند و بیماری ناشی از ابتلا به این ویروس نیز کووید-۱۹ نام گرفته است. 
در مطالعه جدید تیم تحقیقاتی مرکز کنترل و پیشگیری از امراض چین اطلاعات پزشکی تمام مبتلایان به کووید-۱۹ را که سیستم اطلاعاتی عفونی چین ثبت کرده بود، استخراج کرد. این تجزیه و تحلیل‌ها شامل موارد زیر بوده است:
- خلاصه‌ای از مشخصات بیمار
- تجزیه و تحلیل شیوع ویروسی بر اساس سن و جنس
- محاسبه مرگ و میر و "میزان مرگ و میر مبتلایان"
- تجزیه و تحلیل گسترش ویروسی در طول زمان و فضای جغرافیایی
- منحنی اپیدمیولوژیک یا نمایش تصویری شیوع آن
- تجزیه و تحلیل زیر گروه از موارد خارج از استان هوبئی چین و "همه موارد در بین کارکنان بهداشت در سراسر کشور"
این یافته‌ها در مجله CCDC Weekly منتشر شده است. 


سارس کشنده‌تر از کروناویروس جدید بوده است
نکته مهم این است که این مطالعه نشان داد که میزان مرگ و میر مبتلایان به کروناویروس جدید با افزایش سن افزایش می‌یابد. به طور خاص، تا سن ۳۹ سالگی، میزان مرگ و میر ۰.۲ درصد، در سن ۴۰ سالگی ۰.۴ درصد، برای افراد در دهه ۵۰ سالگی ۱.۳ درصد، برای افراد در دهه ۶۰ سالگی ۳.۶ درصد و در نهایت برای افراد در دهه ۷۰ سالگی ۸ درصد بوده است.
این در حالی است که طبق اعلام آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)، میزان مرگ و میر ناشی از سندرم تنفسی حاد (سارس) که متخصصان بهداشت و درمان کروناویروس جدید را به آن تشبیه می‌کنند و در زمان شیوع در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ میلادی مبتلایان کمتری بر جای گذاشت، بین ۱۴ تا ۱۵ درصد بوده است.
این مطالعه با توجه به گسترش ژئوتمپورال (مکانی-زمانی) تأیید می‌کند که کووید-۱۹ از استان "هوبئی" در زمانی پس از دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی به خارج از این استان گسترش یافته و تا ۱۱ فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۳۸۶ شهرستان در هر ۳۱ استان چین تحت تأثیر قرار گرفتند.
این مطالعه هم‌چنین نشان داد که مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین خطر مرگ ناشی از کروناویروس را دارند و به دنبال آن افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی، فشار خون بالا و سرطان در رده‌های بعدی قرار دارند.


نویسندگان این مطالعه هم‌چنین "روند نزولی در منحنی کلی اپیدمی" کروناویروس جدید را خاطر نشان کردند. منحنی اپیدمی نشان داد که شروع علائم در حدود تاریخ ۲۳ تا ۲۶ ژانویه به اوج خود رسید، سپس شروع به کاهش کرد و تا ۱۱ فوریه این روند ادامه داشت.
به گفته متخصصان این امر نشان می‌دهد که "شاید جداسازی کل شهرها، پخش اطلاعات مهم (به طور مثال ترویج شست‌وشوی دست‌ها، استفاده از ماسک و مراقبت‌ و مراجعه به پزشک) با تکرار بالا از طریق چندین کانال و بسیج تیم‌های پاسخ سریع چند بخش به مهار همه‌گیری این ویروس کمک می‌کند. 


۸۰.۹ درصد از موارد ابتلا "خفیف"‌اند
متخصصان پرونده‌های تعداد ۷۲ هزار و ۳۱۴ مبتلا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که شامل ۴۴ هزار و ۶۷۲ مورد تایید شده (۶۱.۸ درصد)، ۱۶ هزار و ۱۸۶ مورد مشکوک (۲۲.۴ درصد)، ۱۰ هزار و ۵۶۷ مورد تشخیص بالینی (۱۴.۶ درصد) و ۸۸۹ مورد بدون علامت (۱.۲ درصد) بوده است.


یافته‌ها حاکی از آن است که از کل موارد ابتلای تائید شده، ۸۰.۹ درصد موارد خفیف بوده و بیشتر آن‌ها را بزرگسالان بین ۳۰ تا ۷۹ ساله تشکیل می‌داده‌اند. 
از تعداد کل موارد تأیید شده ۱۰۲۳ مورد  مرگ و میر وجود داشته که معادل میزان مرگ و میر ۲.۳ درصدی است. میزان کشندگی این ویروس به طور خاص برای مردان ۲.۸ درصد و برای زنان ۱.۷ درصد بوده است.


این مطالعه هم‌چنین نشان داد که "در مجموع ۱۷۱۶ نفر از کارکنان بهداشتی آلوده شده‌اند و پنج نفر از آن‌ها نیز جان خود را از دست داده‌اند. با این حال، "درصد موارد شدید در بین کادر پزشکی ووهان به تدریج از ۳۸.۹ درصد در زمان اوج (۲۸ ژانویه) به ۱۲.۷ درصد در اوایل فوریه کاهش یافته است.


بنابر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، با این حال، مولفان این مطالعه هشدار داده‌اند که "بازگشتِ" اپیدمی این بیماری در چین هنوز بسیار ممکن است و به گفته آنها بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بسیار سریع گسترش یافته است و طی تنها ۳۰ روز از استان "هوبئی" به سایر بخش‌های چین منتشر شده است.  با بازگشت بسیاری از افراد از تعطیلاتی طولانی، چین باید آماده بازگشت مجدد این بیماری همه‌گیر شود. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha