«ده تا ماسك فیلتردار و هشت تا بطری كوچیك الكل، حساب شما شد، دویست و سی و‌ شش هزار تومان.» ژل‌های ضدعفونی‌كننده دست، الكل، پد الكلی، دستكش یك‌بار مصرف و الكل طبی، فهرست اقلام نایاب و كمیاب در داروخانه‌های مركز شهر تهران در حال گسترش است، حتی اگر این اقلام در داروخانه‌ای باقی مانده باشد، به چند برابر قیمت فروخته می‌شود.

نداریم، نپرسید

سلامت نیوز:  «ده تا ماسك فیلتردار و هشت تا بطری كوچیك الكل، حساب شما شد، دویست و سی و‌ شش هزار تومان.» ژل‌های ضدعفونی‌كننده دست، الكل، پد الكلی، دستكش یك‌بار مصرف و الكل طبی، فهرست اقلام نایاب و كمیاب در داروخانه‌های مركز شهر تهران در حال گسترش است، حتی اگر این اقلام در داروخانه‌ای باقی مانده باشد، به چند برابر قیمت فروخته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد، روز چهارشنبه هفته گذشته بود كه شیوع كرونا در ایران تایید شد، حالا كمتر از یك هفته از انتشار این خبر می‌گذرد كه صف‌های طولانی مقابل داروخانه‌ها شكل گرفته‌اند و تا ظهر نشده، اقلام بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با این ویروس به اتمام می‌رسد. وحشت و نگرانی مردم از ویروس كرونا فرصتی را برای سودجویان فراهم كرده است، حالا ماسك‌های شش هزارتومانی فیلتر‌دار حتی تا سی و پنج هزارتومان در داروخانه‌های رسمی كشور مبادله می‌شوند و به‌رغم وعده‌هایی كه برای مبارزه تعزیرات با گران‌فروشی داده می‌شود، گشتی در داروخانه‌های مركز تهران نشان می‌دهد كه در هیچ‌ یك از این داروخانه‌ها ماسك، پدالكلی، دستكش و الكل به قیمت هفته گذشته فروخته نمی‌شود، یكی از متصدی‌های این داروخانه‌ها در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكید می‌كند كه گران‌فروشی داروخانه‌ها به دلیل گران‌فروشی مراكز تولید یا پخش ماسك است، ماسكی كه روزهای گذشته به قیمت عمده پنج هزارتومان به داروخانه فروخته می‌شد، از صبح روز جمعه سه برابر افزایش قیمت داشته است، این متصدی خبر می‌دهد كه حتی دستمال‌های پاك‌كننده لوازم آرایش نیز رو به پایان هستند و با اینكه روز شنبه چهار هزار بسته ماسك فیلتر‌دار به این داروخانه تحویل داده شده است، پیش از ظهر تمام آنها به فروش رفته و تمام شده است. پیش از این سید حسن صفوی، مدیركل امور تجهیزات و ملزومات پزشكی وزارت بهداشت به مهر گفته بود كه روزانه یك میلیون و 500 هزار عدد ماسك در كشور تولید می‌شود و این رقم پاسخگوی نیاز كشور است، مدیركل امور تجهیزات و ملزومات پزشكی در نخستین روز اسفندماه تاكید كرده بود كه هیچ‌گونه كمبود در زمینه ماسك وجود ندارد، مردم نگرانی نداشته باشند و بهتر است افرادی كه در معرض ابتلا هستند، از ماسك استفاده كنند، با این وجود نگاهی به بازار سیاه فروش ماسك چندان فصل مشتركی را با گفته‌های این مدیركل نشان نمی‌دهند، نگرانی، خرید بیش از ضرورت، ترس از نایابی، قیمت‌های گزاف فصل مشترك داروخانه‌های تهران هستند.

 
ماسك‌های 20 هزارتومانی

«آقا شایعه شده ماسك دیگه پیدا نمی‌شه، درسته این شایعه؟» «بله خانم درست هم اومدی مركز شایعه.» «محسن»، حدود 30 سال دارد و متصدی فروش داروخانه‌ای است در تقاطع خیابان آزادی و شادمان، فرصت نشستن ندارد و هربار كه مشتری‌هایش با غرولند از داروخانه می‌روند بیرون، صورت خودش را نشان می‌دهد و می‌گوید: «حتی یه ماسك جراحی هم برامون نمونده كه خودمون استفاده كنیم. تموم شد. تا ساعت دوازده ظهر دو هزارتا ماسك تموم شد.» چند ماهی از افتتاح داروخانه‌ای كه محسن در آن مشغول به كار است، نمی‌گذرد و این نخستین‌باری است كه داروخانه، این حجم از مردم نگران و عاصی را به خود می‌بیند. یك خانم بعد از شنیدن خبر تمام‌ شدن ماسك روی چهارپایه می‌نشیند و می‌گوید كه از چهارراه ولیعصر تا شادمان، به تمام داروخانه‌ها سر زده و حتی یك ماسك هم پیدا نكرده است. بیماری تنفسی دارد و هر از چندگاهی سرفه می‌كند، از محسن می‌پرسد كه آیا او می‌تواند از داروخانه‌های دیگری برایش ماسك تهیه كند، یا می‌تواند بعد از رسیدن بار جدید چند ماسك و الكل برای او بفرستد. محسن اما قبول نمی‌كند و می‌گوید نه خبر دارد كه چه زمانی محموله جدید می‌رسد و نه می‌داند كه بار ماسك تازه چقدر افزایش قیمت خواهد داشت. محسن پیش از چهارشنبه، هر ماسك فیلتر‌دار را حدود سه هزار تومان می‌خرید و پنج هزار تومان می‌فروخت. اما از صبح پنجشنبه، پخش‌كننده‌ها، ماسك‌ها را هفده هزارتومان به داروخانه فروخته‌اند. محسن نیز این ماسك‌های هفده‌ هزارتومانی را بیست هزار تومان می‌فروشد، می‌گوید ماسك‌هایش را زودتر و حوالی ساعت یازده روز شنبه تمام كرد، چون به نسبت منطقه قیمت پایین‌تری می‌فروخت. محسن در پاسخ به اینكه آیا از روز گذشته تاكنون ناظر قیمت به داروخانه سر زده است یا خیر، می‌خندد و می‌گوید: «تا ناظر برسه ما چند هزارتا فروختیم.» ژل، پنبه، پنبه الكلی، دستكش نخی، دستكش یك‌بار مصرف و الكل، اینها اقلامی هستند كه در كنار ماسك، در داروخانه محسن نایاب شده‌اند، حتی دستمال پاك‌كننده آرایشی نیز تمام شده است: «خانم‌ها بالاخره یه چیزی می‌خوان كه باهاش دست‌هاشون رو پاك كنن، ما پیشنهاد دستمال پاك‌كننده آرایشی رو دادیم و خداروشكر خوب هم فروخت.»
 

«موجود نیست»

«ما از روز پنجشنبه تا حالا ماسك و ژل نخریدیم. حوصله شكایت هم نداریم. حوصله پلمب ‌شدن داروخانه به علت گران‌فروشی رو هم نداریم. وقتی پخش‌كننده قیمت ماسك‌ها رو چهاربرابر می‌كنه، ما چطور می‌تونیم به همون قیمت قبل بفروشیم؟» متصدی داروخانه‌ای، حوالی خیابان انقلاب اینها را می‌گوید و می‌پرسد كه چرا به‌رغم كاغذی كه روی شیشه داروخانه چسبانده شده است، كاغذی كه می‌گوید: «ماسك، الكل، ژل موجود نداریم، سوال نپرسید»، همچنان در مورد این اقلام پرس‌و‌جو می‌كنیم. دكتر داروساز این داروخانه از خلوتی داروخانه استفاده می‌كند و می‌گوید: «حساب كنید همكارهای ما در این چند روز چقدر سود كردن، هر داروخانه هزار تا دوهزارتا ماسك خریده و تا حالا هم همشو فروختن.» خانم دكتر كه تمایلی برای اشاره به نامش ندارد، از مشتری‌هایی می‌گوید كه روز پنجشنبه بسته‌های صدتایی ماسك می‌خریدند و می‌بردند. او از همكاران داروفروش‌اش انتقاد می‌كند و می‌گوید: «برخی همكارهای ما به مشتری‌ها می‌گن ماسك توی انبار تموم شده و معلوم نیست كی دوباره بیاد. مردم با شنیدن این حرف‌ها وحشت می‌كنن و بیشتر می‌خرن.» در این داروخانه خلوت همچنان پد الكلی، قرص ویتامین ث و آرایش پاك‌كن به چشم می‌خورد. خانم داروساز می‌گوید كه كنار مردمی كه هراسان ماسك انبار می‌كنند، هستند بیمار‌هایی كه برای تزریق به پد الكلی نیاز مبرمی دارند. داروخانه ما برای این بیماران جای امنی است.

 

ویتامین ث مخصوص كرونا

دستكش صدتایی بسته‌ای 43 هزار تومان. متصدی داروخانه دستكش‌ها را تكی نمی‌فروشد. بسته پدالكل صدتایی، 20 هزار تومان، ماسك جراحی 10 هزار تومان، ماسك فیلتر‌دار 18 هزار تومان، الكل بسته كوچك 8 هزار تومان. خانمی با چشم‌های گشاد به صندوقدار داروخانه می‌گوید كه به دلیل آلودگی هوا، مرتب از ماسك استفاده می‌كند و همین هفته پیش از این داروخانه ماسك‌های فیلتردار را پنج هزارتومان خریداری كرده است. متصدی اما با دستكش‌های آبی خود فرصتی برای پاسخ‌ دادن به زن را ندارد، اما از هر خریدار می‌پرسد ویتامین ث مخصوص كرونا می‌خواهد یا خیر، جواب مثبت مشتری‌ها، بیست و پنج هزارتومان دیگر به قبض خریدشان اضافه می‌كند. تعداد باجه‌های فروش این داروخانه در خیابان كارگر جنوبی، به سه عدد افزایش پیدا كرده است و كارت‌ها مرتب روی كارت‌خوان كشیده می‌شوند و دیگر فرصتی برای وارد كردن رمز توسط خریدار نیست. «ده ماسك و هشت بطری كوچك الكل می‌شود دویست و سی و شش هزار تومان»، مرد جوانی از میان صف راه خود را به سختی باز می‌كند و كارت بانكی‌اش را به صندوقدار می‌دهد و مجبور می‌شود با صدای بلند رمز كارتش را بگوید و بعد با دیدن مبلغ، زیرلب غرولند می‌كند. ساعت حول و حوش دو ظهر است و به گفته دكتر داروساز این داروخانه، این دومین باری است كه در روز شنبه سفارش ماسك، ژل ضدعفونی و الكل داده‌اند، كمتر از یك ساعتی است كه محموله به داروخانه رسیده، اما در این مدت ژل‌های ضدعفونی و ماسك‌های جراحی تمام شده‌ است. دكتر داروساز می‌گوید كه ژل‌های ضدعفونی چون از شركت مشخصی فروخته می‌شوند، فعلا افزایش قیمت نداشته‌اند، اما الكل و ماسك در هر دو نوبت سفارش اختلاف قیمت سه هزارتومانی روی هر عدد داشته‌اند. كسب و كارهای اینترنتی نیز از این بازار عقب نمانده‌اند. ماسك تنفسی، ماسك‌های تنفسی نخی قابل شست‌وشو، بسته‌های دوازده عددی، ماسك‌های تنفسی سوپاپ‌دار، ماسك‌های جراحی در بسته‌های 50 عددی، هر ماسكی كه در فروشگاه‌های اینترنتی، با برچسب «ماسك تنفسی» به فروش گذاشته باشد، قیمتی معادل صفر تومان دارد، قیمتی كه هم خبر از اتمام موجودی می‌دهد و هم از افزایش قیمت احتمالی آینده. نگاهی به وب‌سایت‌های رسمی مراكز تولید و پخش ماسك نیز نشان می‌دهد كه یا سایت‌های این مراكز در حال به‌روزرسانی است یا موجودی ماسك در این مراكز نیز «صفر» عنوان شده است. با اینكه پیش از این سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی از آمادگی این سازمان برای این رسیدگی به گرانفروشی ماسك و دستكش یك‌بار مصرف در پی شیوع ویروس كرونا خبر داده بود، اما تاكنون جز پلمب دو داروخانه در اردیبل، خبر دیگری مبنی بر مقابله با گران‌فروشی منتشر نشده است، شركت‌های سازنده و توزیع‌كننده ماسك در حال ماهی‌ گرفتن از گل‌آلودی و نگرانی مردم هستند و در این میان، افزایش و نایاب شدن اقلام بهداشتی به وحشت مردم دامن می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha