دفع دستکش‌ها و ماسک‌های مصرفی که به‌واسطه گسترش شیوع ویروس کرونا در پایتخت به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافته در حالی در کنار پسماندهای عادی دفع می‌شود که این پسماندها می‌تواند به‌صورت بالقوه حاوی ویروس کرونا باشد.

آیا زباله‌های آلوده به ویروس کرونا جداگانه دفع می‌شود؟

سلامت نیوز:دفع دستکش‌ها و ماسک‌های مصرفی که به‌واسطه گسترش شیوع ویروس کرونا در پایتخت به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافته در حالی در کنار پسماندهای عادی دفع می‌شود که این پسماندها می‌تواند به‌صورت بالقوه حاوی ویروس کرونا باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، با انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در پایتخت اقدامات و تمهیدات ویژه‌ای از سوی مدیریت شهری با تأیید و نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح استان به اجرا درآمد.


در نشست خبری فوق‌العاده هم‌اندیشی مدیریت شهری با موضوع تمهیدات شهرداری در مقابله با بیماری كرونا که روز شنبه با حضور رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران برگزار شد به برخی از این اقدامات اشاره شد.


ضدعفونی و گندزدایی حمل و نقل عمومی، اطلاع‌رسانی شهروندان، توجه جدی‌تر به گرمخانه‌ها به ویژه در سامانسراهایی که افراد ساکن در آن دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند از جمله این تصمیمات بوده است.


یکی از مهم‌ترین تمهیداتی که در این نشست به آن اشاره شد موضوع فراهم کردن سایت جدید برای دفن زباله‌های بیمارستانی مشکوک به ویروس کرونا است.


رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران:

اغذیه‌فروشی و آبخوری‌های مترو تعطیل خواهند شد/ تعیین محل جدیدی برای دفع زباله‌های بیمارستانی


نکته‌ای که در این خصوص مطرح است این است که این سایت تنها مربوط به آن دسته از پسماندهای بیمارستانی است که با تأیید وزارت بهداشت آلوده به ویروس کرونا تشخیص داده شده است.


مسئله دیگر این‌که با توجه به بار روانی ایجاد شده ناشی از شیوع کرونا ویروس میزان مصرف مردم از ماسک و دستکش زیاد شده و این خود می‌تواند به‌عنوان معضلی برای شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری پایتخت مطرح باشد.
با توجه به دوره نهفتگی این بیماری، سرعت انتقال، محیط‌های عمومی فراوان که هر روز مردم برای رسیدن به محل کار یا مدرسه و دانشگاه طی می‌کنند هر کدام از این ماسک‌ها و دستکش‌‌ها خود می‌تواند به‌طور بالقوه حاوی ویروس کرونا باشد که هنوز صحت آن تأیید نشده ولی مردم پس از مصرف آن را به‌عنوان یک پسماند عادی دفع می‌کنند.


نکته حائز اهمیت این‌که به‌لحاظ عملیاتی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نمی‌تواند این اقلام را جداسازی کرده و به‌عنوان پسماند بیمارستانی یا ویژه دفع کند.
حسن پسندیده مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست در ارتباط با این موضوع  گفت: از لحاظ قانونی مدیریت پسماند پزشکی و بیمارستانی بر عهده تولید‌کننده آن است و وزارت بهداشت براساس ضوابط پزشکی مسئول است تا پس از بی‌خطرسازی این پسماندها را تحویل شهرداری‌ها دهد.


وی ادامه داد: پسماندهای بیمارستانی بی‌خطر شده در تهران توسط شهرداری‌  تحویل و در سلول جداگانه‌ای دفن می‌شود. 
مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست در ارتباط با تدابیر شهرداری تهران به‌منظور فراهم کردن سایت جدید برای دفن زباله‌های بیمارستانی مشکوک به ویروس کرونا  اظهار کرد: این اقدام شهرداری تهران اقدام مثبتی محسوب می‌شود ولی موضوعی که مطرح است این است که دستکش‌ها و ماسک‌هایی که این روزها مصرف آن زیاد شده جزو پسماندهای عادی محسوب نشده و جداسازی آن از سوی شهرداری امکان‌پذیر نیست.


پسندیده با بیان این‌که مصرف ماسک و دستکش معمولاً در فصل زمستان زیاد می‌شود ولی خبر شیوع ویروس کرونا به‌طرز فزآینده‌ای مصرف آن را افزایش داده است، گفت: این پسماندها جزو پسماندهای ویژه عادی محسوب می‌شوند و می‌بایست سازوکار ویژه‌ای اندیشیده شود تا مردم این پسماندها را با پسماند عادی مخلوط نکنند.


وی در پایان گفت: شهرداری‌ها به‌عنوان عوامل اجرایی در فرآیند مدیریت پسماند بیمارستانی هستند و این اقدامات با تأیید وزارت بهداشت صورت می‌پذیرد و در صورت بروز قصور متولی اصلی آن باید پاسخگو باشد.


در این میان موضوع مطرح شده از سوی شهرداری تهران در ارتباط با سایت دفن زباله‌های بیمارستانی مشکوک به ویروس کرونا الزاماً مکان جدیدی نیست که بخواهد در نزدیکی یکی از مناطق شهرداری تهران باشد بلکه آنچه در فرآیند دفع آن از نظر عمق دفن، میزان آهک و سیمان مصرفی برای امحاء آن است متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha