عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، گفت: کشور نیاز به یک شبکه توزیع دارد که به صورت نظام مند و قابل رصد، اقلام پزشکی را توزیع کند.

شبکه توزیع اقلام پزشکی ناکارآمد است/توصیه به وزارت بهداشت

سلامت نیوز:عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، گفت: کشور نیاز به یک شبکه توزیع دارد که به صورت نظام مند و قابل رصد، اقلام پزشکی را توزیع کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،رهبر مژدهی آذر، در خصوص زیرساخت ها و پیش نیازهای مقابله با کرونا، اظهار داشت: در رابطه با بیماری هایی که جنبه همه گیری دارد، دولت و جامعه باید توانمند باشند و این توانمندسازی، ریشه در فراهم بودن زیرساخت هایی دارد که سال ها پیش باید فراهم می شد.


وی ادامه داد: اگر پیش از وقوع بحران هایی مثل کرونا، به این موضوعات فکر شده بود، یک نظام درست و شفاف و قوی شکل می گرفت که سرعت، دقت و انعطاف لازم را می داشت ولی متاسفانه در این خصوص، مانورهای لازم، در دوره هایی که فرصت کافی وجود داشت، انجام نشده بود.


عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، افزود: کالاهایی که مربوط به مقابله با کرونا است، باید پیش از اینکه کرونا وارد کشور شود یا شناسایی شود، در حجم بالا تولید می شد و دپوی لازم در قالب ذخیره استراتژیک صورت می گرفت.


وی تاکید کرد: اطلاع رسانی و آموزش، رکن اصلی کنترل بحران است و باید پیش از این، آموزش های لازم به مردم، مدارس و ادارات ارائه می شد و مردم در این خصوص توانمند می شدند.


مژدهی آذر ادامه داد: متاسفانه از ظرفیت داروسازان به خوبی بهره برداری نشده، این درحالی است که ۱۳ هزار داروخانه در سراسر کشور می توانند زنجیره ای از شبکه مویرگی برای توزیع اقلام مورد نیاز مردم را فراهم کنند.


وی با تاکید بر اینکه شبکه توزیع ناکارآمد است، افزود: کشور نیاز به یک شبکه توزیع دارد که به صورت نظام مند و قابل رصد، اقلام پزشکی، ماسک ها، الکل و اقلام آزمایشگاهی را به مانند شبکه توزیع دارو، در سراسر کشور پخش کند.


به گفته مژدهی آذر، باید ورودی ها و خروجی های سیستم، شفاف و مشخص باشد و هر آنچه که در زنجیره توزیع رخ می دهد، قابل رصد و پیگیری باشد.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، افزود: احتکار، گران فروشی یا توزیع غیرهدفمند اقلام، نتیجه نبود شبکه توزیع رسمی، ناکارآمد و غیر شفاف است.
مژدهی آذر اضافه کرد: وزارت بهداشت باید در خصوص شبکه توزیع این اقلام، هرچه سریع تر تصمیم گیری کند و با کمک تمامی انجمن های مرتبط، زیرساخت لازم را فراهم کند.


وی در پایان تصریح کرد: وزارت بهداشت باید بداند که بدون توجه به رای و نظر تشکل ها، راه به جایی نمی برد و نمی تواند یک تنه بر مشکلات غالب شود. باید با همکاری همه تشکل ها، ظرفیت های موجود را هم راستا سازد و بخش هایی از کارها و امور را واگذار کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha