حمل‌ونقل عمومی این روزها بیشتر از سایر بخش‌ها تحت تأثیر آمدن ویروس کرونا قرار گرفته است. تا این لحظه اگرچه هیچ آمار رسمی از کاهش سفرهای درون شهری بویژه در پایتخت گزارش نشده است، اما شواهد میدانی نشان می‌دهد که مردم علاقه چندانی به حضور در مراکز عمومی و خصوصی ندارند و براین اساس افرادی که به ناچار باید به بیرون از منزل بیایند هم ترجیح می‌دهند از خودرو شخصی استفاده کنند.

کرونا 35 درصد از مسافران تاکسی‌ها را کم کرد

سلامت نیوز:حمل‌ونقل عمومی این روزها بیشتر از سایر بخش‌ها تحت تأثیر آمدن ویروس کرونا قرار گرفته است. تا این لحظه اگرچه هیچ آمار رسمی از کاهش سفرهای درون شهری بویژه در پایتخت گزارش نشده است، اما شواهد میدانی نشان می‌دهد که مردم علاقه چندانی به حضور در مراکز عمومی و خصوصی ندارند و براین اساس افرادی که به ناچار باید به بیرون از منزل بیایند هم ترجیح می‌دهند از خودرو شخصی استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،شهرداری تهران البته با کاهش 2 ساعت و نیم محدوده طرح «ترافیک» و «کاهش آلایندگی»، بستر استفاده از خودرو شخصی را وسیع‌تر کرده است. ترافیک تهران در بسیاری از معابر شلوغ و پر تردد بزرگراهی و تونلی بشدت کاهش یافته و علی‌رغم افزایش استفاده از خودرو شخصی، اما معابر آرام و خلوت گزارش شده است.

آن‌طور که سرپرست معاونت حمل‌ونقل ترافیک اعلام کرده، در این روزها آمار مسافران مترو تا 60 درصد کاهش یافته است. علی‌رغم ضدعفونی کردن مکرر واگن‌های مترو، اما کارشناسان همچنان مردم را ترغیب به‌کاهش استفاده از حمل‌ونقل عمومی می‌کنند. ظاهراً شهروندان تهرانی هم به این هشدارها پاسخ مثبت داده‌اند. تنها در یک روز در هفته گذشته (چهارشنبه)، میزان مسافران از یک میلیون و 800 هزار نفر به 800 هزار نفر کاهش یافت.

پیش از این برخی‌ها از کاهش 40 درصدی مسافران مترو و اتوبوس خبر داده بودند که با اوج گرفتن زمان شیوع ویروس، این میزان کمتر و کمتر شده است. در تهران حدوداً هزار و 200 واگن فعال است. یوسف حجت البته تأکید کرده که برای حفظ فاصله استاندارد مسافران از یکدیگر، با وجود کاهش متقاضیان، اما سرفاصله حرکتی تغییر نکرده است.

درباره 5 هزار دستگاه اتوبوس در تهران هم تقریباً همین روال اجرا می‌شود. ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها که در روزهای اول تنها در دو نوبت انجام می‌شد، حالا حداقل به 4 نوبت افزایش یافته است. اما مردم بازهم ترجیحشان ماندن در خانه است. اگرچه درابتدای کار بسیاری از رانندگان شرکت اتوبوسرانی از عدم توزیع ماسک و ژل بهداشتی گلایه داشتند، اما در ادامه کار شرکت اتوبوسرانی تمهیدات لازم را برای رانندگان فراهم کرد.

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران نیز در جلسه روز یکشنبه شورا از دولت خواسته بود تا ماسک و مواد ضدعفونی مناسب برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی فراهم شود. در این میان اما وضع رانندگان تاکسی وخیم‌تر است. افزایش 25درصدی نرخ کرایه‌ها برای سال آینده اگرچه اعتراض برخی شهروندان را به همراه داشته است، اما نتوانسته حال بد این روزهای رانندگان را تسکین دهد. رانندگان تاکسی در طول این دو هفته همچون سایر بخش‌های حمل‌ونقل عمومی با کاهش چند درصدی مسافران روبه‌رو بوده‌اند. به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، این کاهش مسافر تا 35 درصد هم پیش رفته است.

این درحالی است که آنها همچنان در انتظار دریافت ملزومات بهداشتی هستند.برخی رانندگان تاکسی پک بهداشتی دریافت نکردندرانندگان تاکسی در این چند روز بارها در تماس با روزنامه ایران از عدم توزیع ماسک، دستکش و ژل بهداشتی گلایه کرده‌اند. آن‌طور که نسرین شکرایی، عضو انجمن تاکسیرانان تهران به «ایران» می‌گوید، خیلی از راننده‌های تاکسی در این مدت، پک بهداشتی دریافت نکرده‌اند و اگر مردم هم رانندگانی را با ماسک و دستکش می‌بینند، خودشان این اقلام را با سختی زیاد و قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند.

از طرفی برخی رانندگان به علت نبود اقلام بهداشتی به ناچار برای مدت طولانی از این وسایل استفاده می‌کنند که کاملاً غیر بهداشتی است. او ادامه می‌دهد: تاکنون هیچ تاکسی در هیچ بخشی ضدعفونی نشده و رانندگان با استفاده از وایتکس و آب، داخل تاکسی‌ها را شست‌و‌شو می‌دهند که بسیار خطرناک است. بوی مواد ضدعفونی غیر استاندارد باعث شده تا رانندگان با سردرد و سرفه‌های شدید رانندگی کنند.

برخی همکاران ما از این وضعیت خانه‌نشین شده‌اند. او با بیان اینکه تعداد مسافران تاکسی بشدت کاهش یافته و برای افرادی که روزمزد هستند، مشکلات مالی جدی ایجاد کرده است، می‌گوید: جز مسافرکش‌ها که حالا تعدادشان کمتر شده، حدود دو سوم رانندگان تاکسی شغل دیگری ندارند و حالا در پرداخت اقساط و کرایه خانه مانده‌اند. چرا کسی به این شرایط فکر نمی‌کند؟ ما پیش از این روزانه حدوداً 170 هزار تومان درآمد داشتیم که حالا به کمتر از 50هزار تومان در روز رسیده است و شخصاً همین فردا باید یک میلیون تومان هزینه بیمه پرداخت کنم. 

شکرایی البته به سرویس‌های مدرسه هم اشاره می‌کند. در تهران حدود 10 درصد دانش‌آموزان از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند، با تعطیلی مدارس، اغلب رانندگان از کار بیکار شده‌اند و هنوز نمی‌دانند که تکلیفشان با حقوق اسفند چیست؟ حدود 28 درصد سرویس‌های مدرسه دست زنان است. زنانی که بیشترشان سرپرست خانوار یا بد سرپرستند و حالا در خرج زندگی مانده‌اند، چراکه حقوق‌ها به‌صورت ماهانه پرداخت می‌شود.

پیمانکاران هنوز هیچ جوابی به این سؤال نداده‌اند.او با انتقاد از عملکرد سازمان تاکسیرانی دراین روزها می‌گوید: کافی‌است برف یا باران ببارد، بازرسان تاکسیرانی، اجازه نمی‌دهند هیچ تاکسی دربستی سوار کند و با متخلفان هم بشدت برخورد می‌شود.اما حالا هیچ کس ما را نمی‌شناسد. درحالیکه در شهرهای دیگر روزی 3 بار تاکسی‌ها ضدعفونی می‌شوند، مسافران هم حق دارند در یک محیط بهداشتی بنشینند.

به گفته او، تاکنون هیچ جلسه‌ای با تاکسیرانان برای دریافت پک‌های بهداشتی یا رفع مشکلات مالی رانندگان برگزار نشده است. او به انتقاد از اپلیکیشن‌های حمل مسافر هم می‌گوید: نرخ‌ها بشدت پایین آمده، مثلاً مسیری که همیشه 28 هزار تومان بود، حالا 12 هزار تومان شده و با توجه به گرانی بنزین و استهلاک خودرو به هیچ عنوان صرف نمی‌کند.مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از برگزاری جلساتی می‌گوید که در این مدت برای تأمین ملزومات برگزار شده است.

80 هزار تاکسی‌ران  نیازمند دستکش و ماسک

«علیرضا قنادان» می‌گوید:قصد داشتم نامه گلایه‌آمیزی برای وزیر بهداشت بفرستم و چرایی عدم تحویل این ملزومات را با توجه به پیگیری‌های مکرر رانندگان تاکسی و اعضای شورای شهر داشته باشم، اما وقتی نامه آقای وزیر را دیدم، متوجه شدم شرایط چقدر سخت است و وقتی وزارت بهداشت با این عظمت و در خط مقدم مبارزه یک میلیون ماسک تحویل گرفته است، دیگر چه برسد به ما.او با اشاره به اینکه ۸۰ هزار تاکسیران در تهران نیازمند دستکش و ماسک هستند، تأکید می‌کند: ما همچنان پیگیر هستیم و مساعدت‌هایی نیز شده است و منتظر دریافت آنها هستیم.

البته از دو روز گذشته توزیع مواد ضدعفونی‌کننده به‌صورت رایگان شروع شده است، اما برای ضدعفونی کردن تاکسی‌ها تعداد دفعات خاصی مشخص نشده است.قنادان با تأکید بر اینکه تهیه ماسک و دستکش در این ابعاد برای سازمان تاکسیرانی امکان‌پذیر نیست، می گوید: مساعدت‌هایی برای تهیه این اقلام داده شده و امیدواریم بزودی در اختیار ما قرار گیرد. ما همزمان از چندجا پیگیر هستیم و اولین سری از محصولات ضدعفونی و اقلام بهداشتی را از طریق ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران دیروز دریافت کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha