گم شدن ۲۰ میلیون ماسک در کشور، آن هم در شرایطی که به شدت با کمبود این قبیل اقلام پزشکی مواجه ایم، تبدیل به معمای عجیبی شده است.

معمای ۲۰ میلیون ماسک گمشده/ ردپای محتکران به کجا می رسد

سلامت نیوز: گم شدن ۲۰ میلیون ماسک در کشور، آن هم در شرایطی که به شدت با کمبود این قبیل اقلام پزشکی مواجه ایم، تبدیل به معمای عجیبی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، تا دو هفته قبل، محصولات پزشکی همچون ماسک، دستکش و محلول‌های ضد عفونی کننده در قفسه‌های داروخانه‌ها خاک می‌خوردند و جزو اقلامی به حساب می‌آمد که تولید آنها چندان سودده نبود. اما، با شیوع بیماری کرونا ویروس در کشور، به یکباره قفسه همه داروخانه‌ها از وجود این قبیل محصولات خالی شد.

به دنبال نایاب شدن ماسک و محلول‌های ضد عفونی کننده در سطح داروخانه‌های کشور، وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت کشور، از دستگاه‌های نظارتی و قضائی کشور خواست تا وارد ماجرای کمیاب شدن این قبیل محصولات شوند.

با افزایش موارد ابتلاء به کرونا ویروس جدید در کشور، مردم بیشتر نگران می‌شدند و در نتیجه به دنبال تهیه ماسک و دستکش و محلول‌های ضد عفونی کننده بودند. به طوری که در روزهای اخیر شاهد بازرسی‌ها و گشت‌های پلیسی برای یافتن انبارهای احتکار اقلام بهداشتی بوده‌ایم. در همین حال، سازمان تعزیرات حکومتی نیز توانسته به همراه نیروهای پلیس، تعدادی انبار احتکار اقلام بهداشتی مورد نیاز روزهای کرونا را کشف و ضبط کند. به طوری که چند میلیون ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده را کشف کرده‌اند.

در همین ارتباط، سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، گفت: ۷ میلیون عدد ماسک در ۱۰ روز گذشته کشف و ضبط شده است. همچنین توقیف ۸۵ میلیون و ۴۰ هزار دستکش، ۱۸ تن ژل ضد عفونی کننده و ۷ هزار لیتر الکل با همکاری وزارتخانه‌های صمت، بهداشت، دفاع و نیروی انتظامی و سپاه کشف شده است.

سید حسین صفوی مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه از تقاضای ایجاد شده سوءاستفاده شد، گفت: ماسک‌های موجود در انبارهای تولیدکنندگان با عنوان صادرات به چین از انبارها خارج شده و به دست دلالان افتاده بود که این موضوع منجر به گران‌فروشی شد و قیمت ماسک ظرف یک تا دو روز به شدت بالا رفت و شاهد کمبود آن در سطح داروخانه‌ها و مراکز درمانی بودیم.

وی افزود: اکنون که دو هفته از این ماجرا می‌گذرد، ورودی که از سوی تولیدکنندگان ماسک به سمت وزارت بهداشت بوده، کافی نیست. برآورد ما از مصرف ماسک در مراکز درمانی که شامل ۸۰۰ مرکز درمانی اعم از خصوصی، دولتی و…، در سطح کشور می‌شود، روزانه حدود ۶۰۰ هزار عدد است. البته سالانه در سطح جامعه حدود ۲۰۰ میلیون ماسک تولید می‌کردیم که ۸۰ درصد آن در مراکز درمانی استفاده و ۲۰ درصد هم در داروخانه‌ها توزیع می‌شد و تکافوی نیازهایمان را می‌داد اما به دلیل تقاضایی که در سطح جامعه وجود دارد، اکنون میزان نیاز بیش از میزان تولید می‌شود.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: بر این اساس برآورد ما در حال حاضر حدود ۴۰ میلیون ماسک در هفته برای مصرف مراکز درمانی و در سطح جامعه نیاز داریم. پیش از این بر اساس آماری که از تولید کنندگان گرفته‌ایم، مشخص شد که همه تولید کنندگان ما در زمینه ماسک که ۱۳ تولید کننده هستند، می‌توانند در یک شیفت ۷۰۰ هزار ماسک تولید کنند البته تولیدکنندگان ماسک اعلام کردند که ما می‌توانیم شیفت‌ها را به دو شیفت افزایش دهیم که طبق برآوردهای ما توان تولیدی ماسک با این اقدام، در روز یک میلیون و ۵۰۰ هزار می‌تواند باشد.

وی افزود: الان بیش از ۱۰ روز گذشته و دریافتی ما از واحدهای تولیدی شاید به دو میلیون عدد ماسک هم نرسد و از مجموع کشفیات هم سه میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک تحویل گرفته‌ایم. بقیه این‌ها ممکن است در دانشگاه‌ها توزیع شده باشد که درخواست داریم آمار و اطلاعات به صورت متمرکز در اختیار ما قرار گیرد.

صفوی با بیان اینکه حتی متأسفانه هیات‌امنا طی این چند روز مجبور شد از بازار سیاه ماسک تهیه کند، گفت: البته بعد از هماهنگی‌های ما میزان مکشوفات زیاد هم نبوده است. معتقدیم برخی افراد سودجو هنوز در انبارهای کشور کالا دارند و درخواست داریم برای پاسخ به نیاز مراکز درمانی حتماً این‌ها به صورت متمرکز کشف و به وزارت بهداشت ارائه شود. بعد از ممنوعیت صادرات ماسک، درخواست‌هایی که برای خروج از کشور تجمیع شده بود، بیش از ۲۰ میلیون عدد ماسک بود. حال سوال ما این است که این ۲۰ میلیون کجاست.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چند روز قبل هم وزیر بهداشت، در نامه‌ای به رئیس جمهور، از وضعیت ایجاد شده به شدت دلخور و گلایه مند که در نهایت نامه او به وزیر اطلاعات ارجاع داده شد تا پیگیری فوری شود.

در همین حال، دادستان کل کشور نیز در نامه‌ای به وزیر بهداشت، از سعید نمکی خواسته بود آدرسی از محتکران اعلام کند تا در اسرع وقت نسبت به برخورد و محاکمه این سودجویان اقدام شود. این موضوع در اظهارات رئیس قوه قضائیه نیز مشهود بود که از مسئولان قضائی خواسته است به محتکران رحم نکنند. به طوری که قرار است شنبه پیش رو اولین دادگاه محتکران اقلام بهداشتی برگزار شود. در لیست اعلامی قوه قضائیه از محتکران، نام چند تبعه خارجی نیز به چشم می‌خورد.

حالا باید منتظر ماند تا دادگاه محتکران اقلام پزشکی برگزار شود و مشخص گردد ردپای آنها تا کجا رفته است که به گفته وزیر بهداشت، یک نفر مدعی می‌شود که می‌تواند در ۲۴ ساعت، ۲۰۰ میلیون ماسک تحویل دهد!!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ایرانی ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    0 0
    یکی از این محتکران و گرانفروشان را در این موقعیت بحرانی اعدام کنند تا عبرت دیگران بشه ولی حیف که این کار رو نمی کنند