مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مصرف بی‌رویه مواد شوینده به‌ویژه در نقاطی که مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب نیستند می‌تواند اثر منفی بر بدنه آبی کشور داشته باشد.

هشدار نسبت به تبعات مصرف بی‌رویه شوینده‌ها در مناطق فاقد سیستم‌های تصفیه فاضلاب

سلامت نیوز:مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مصرف بی‌رویه مواد شوینده به‌ویژه در نقاطی که مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب نیستند می‌تواند اثر منفی بر بدنه آبی کشور داشته باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا،علی مریدی  ضمن اشاره به اینکه تاثیر مواد شوینده بر محیط زیست در نقاطی که سیستم‌های جمع‌آوری فاضلاب شهری و روستایی در آنجا وجود دارد متفاوت با نقاطی است که سیستم‌های تصفیه فاضلاب ندارند، اظهار کرد: در شهرها و روستاهایی که مجهز به تصفیه‌خانه فاضلاب هستند این مواد شوینده جمع‌آوری و تا حدود زیادی از آلودگی آن‌ها کاسته می‌شود.


وی ادامه داد: در مناطقی که سیستم تصفیه فاضلاب وجود ندارد و فاضلاب‌های شهری و روستایی مستقیم وارد رودخانه‌ها می‌شود، مواد شوینده می‌توانند آثار تخریبی زیادی بر آب و خاک داشته باشند.


مریدی با بیان اینکه مواد شوینده پایه فسفری دارند و آب‌هایی که به آن وارد می‌شوند را دچار مشکل می‌کنند، گفت: این مواد اگر وارد آب‌های راکد مانند سدها شوند کاهش کیفیت آب را به دنبال دارند.


مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی  آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر صنعت مواد شوینده تحولات خوبی داشته‌اند، تصریح کرد: درحال حاضر سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت بر تولید این مواد نظارت دارند و مواد افزودنی و روش‌های تولید آن باید در چارچوب ضوابط و استانداردها باشد اما همچنان لازم است که مواد شوینده با فناوری‌ها و روش‌های جدید میزان فسفر و سایر مواد آسیب‌رسان به محیط زیست را کاهش دهند.


مریدی‌ با تاکید بر اینکه در شهرها و روستاهایی که سیستم تصفیه فاضلاب ندارند به‌ویژه مناطقی که بالادست سدهای تامین آب شرب هستند مصرف بی‌رویه مواد شوینده می‌تواند مخاطرات محیط زیستی برای بدنه‌های آبی کشور به دنبال داشته باشد، گفت: در این شرایط لازم است که از مصرف بی‌رویه مواد شوینده جلوگیری شود.


وی در پایان با اشاره به اینکه برخی ترکیبات طبیعی می‌توانند جایگزین مواد شوینده شوند، اظهارکرد: تجزیه مواد طبیعی در طبیعت نسبت به موادی که ترکیبات شیمیایی دارند آسان‌تر است و در نتیجه آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌شود.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha