سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 290942

این روزها در حالی دنیا تحت تاثیر شیوع ویروس مرگبار کرونا قرار گرفته که سازمان جهانی بهداشت و متخصصان پزشکی از سراسر جهان تنها راه مقابله و پیشگیری از این بیماری را شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها و قرنطینه خانگی می‌دانند.

وبا از كرونا قوی تر بود درمان كردیم

سلامت نیوز: این روزها در حالی دنیا تحت تاثیر شیوع ویروس مرگبار کرونا قرار گرفته که سازمان جهانی بهداشت و متخصصان پزشکی از سراسر جهان تنها راه مقابله و پیشگیری از این بیماری را شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها و قرنطینه خانگی می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در حالی علم پزشکی دنیا در مقابل این ویروس جدید کرونا راهکاری برای ارائه ندارد که طی قرن‌های گذشته طب سنتی ایرانیان توانسته بیماری‌های مشابه عفونی و خطرناک‌تری را همچون وبا درمان کند. در این بین دکتر حسین خیراندیش، پدر طب سنتی ایران، رعایت بهداشت عمومی و تقویت سیستم ایمنی بدن با داروهای گیاهی را از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا عنوان می‌کند و معتقد است که این بیماری در افرادی که مزاج سرد دارند بیشتر خود را نشان می‌دهد.

اگر می‌خواهید بدانید که چطور می‌توان با روش‌های ساده به مقابله با کرونا بروید در ادامه متن گفت‌وگوی «آرمان ملی» را با حکیم حسین خیر اندیش را بخوانید.به تعبیر شما، دلایل همه‌گیر شدن و رشد سریع کرونا در کشورما چیست، با توجه به اینکه در دنیای مدرن امروز یک ویروس به راحتی می‌تواند تهدید جهانی به حساب بیاید و مردم در برابر آن ناتوان هستند؟‌
آسیب‌پذیری مردم دنیا و ایرانیان در مقابل کروناویروس که از خانواده آنفلوآنزاهاست، از تغییر سبک زندگی و معماری سرچشمه می‌گیرد. سبک زندگی مردم در پنج دهه اخیر به گونه‌ای تغییر کرده که ضریب پذیرش و استعداد پرورش انواع ویروس و باکتری را در بدن انسان افزایش می‌دهد و همین امر موجب شده بدن انسان در برابر ویروس‌های طبیعی، صنعتی و مصنوعی به شدت آسیب‌پذیر باشد و ویروس با سرعت در میان آنها نشر پیدا کند و اپیدمی ‌شود.

امروزه مردم در زندگی‌شان از طبیعت فاصله گرفته‌‌اند و در فصول سال از سرما و گرمای صنعتی استفاده می‌‌کنند، به عنوان مثال اکثر مردم ایران در زمستان از گرم‌کننده‌های خیلی شدید و در تابستان از کولر‌های گازی بهره می‌برند و همین امر موجب ضعف شدید ریه‌ها شده است. یک فرد 50 ساله به طور طبیعی 50 زمستان را تجربه می‌کند و بدن انسان نیازمند است که در این مدت هوای سرد تنفس کند، ولی بر اساس زندگی امروزی، یک فرد در زمستان همیشه هوای گرم تنفس می‌کند و منازل و محل کارشان را بیش از اندازه گرم نگه می‌دارند، وقتی هوای گرم در زمستان تنفس می‌کنید، ریه‌‌ها ضعیف می‌شود.

ضعف در ریه‌ها و به تبع آن تضعیف قلب، سیستم گوارش و... باعث ورود آسان و ماندگاری ضعیف‌ترین ویروس‌ها به ریه‌ها می‌شود و اختلالات ریوی حاصل این اتفاق است و بعد در گردش خون در عروق و کاهش کارایی قلب تاثیرگذار خواهد بود. بدون تردید امروزه ریه‌های اکثر مردم ایران ضعیف شده است و کرونا نیز مستقیم روی ریه و دستگاه تنفسی اثر می‌گذارد.

از سوی دیگر تغییر نوع سبک زندگی باعث شده که مردم کمتر در زمستان هوس خوردن غذاهای گرم مزاج داشته باشند، آنها چون هوای گرم تنفس می‌کنند، در زمستان کاهو، خیار و سالادهای سرد مصرف می‌کنند، تا اشتهای خوردن غذا پیدا کنند. عدم‌تمایل بدن به خوردن غذای گرم در فصل زمستان، باعث ضعف بدن و پذیرش بیماری‌ها از طریق عفونت، میکروب‌ها و ویروس‌ها می‌شود. نکته بعدی در بی‌توجهی ما به گندزداهای حاکم بر نظام طبیعت است که از آنها بهره نمی‌گیریم. خورشید می‌تواند تمام عفونت‌ها را پاک کند، ولی ما از این نعمت خدادادی غافل هستیم.

ما در تابستان در معرض نور مستقیم خورشید قرار نمی‌گیریم و معماری و خانه‌های ما به‌گونه‌ای طراحی شده که اصلا آفتاب‌‌گیر نیستند و گردش هوا در آن جریان ندارد. نوع معماری خانه‌های ما، زمینه‌ساز رشد و پرورش ویروس است. با توجه به موارد مذکور امروزه جمعیت بالای 50 تا 60 سال سن که مزاج سرد دارند در معرض شدید بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت سرد و استرس روان قرار دارند، چون این بیماری‌ها سرد هستند و کسانی که سرد مزاج‌تر هستند، کرونا و دیگر ویروس‌ها برای آنها خطرناک‌تر است.

تا چند قرن پیش انسان‌ها سم می‌خوردند و با سم زندگی می‌کردند، در آن زمان نه آسفالتی وجود داشت و نه دیوار گچکاری، دیوارهای کاهگلی نیز باعث جذب میکروب می‌شدند، اما مردم زندگی سالم‌تری داشتند، چون از طبیعت و مصرف غذاهای درست غافل نبودند. حالا در تهران 700 کیلومتر مربع آسفالت قابل شست‌وشو وجود دارد، اما ویروس به سرعت در همین آسفالت جابه‌جا می‌شود، چون مردم از نظر بنیه مزاجی ضعیف شده‌اند و زمینه پذیرش ویروس را دارند.


تا چه‌اندازه باور دارید که شیوع کرونا در جهان، یک جنگ بیولوژیکی یا جنگ زیستی است؟
در شرایط فعلی که حاکمان دنیا دور از وجدان انسانی، طراحی‌های خاصی برای ادامه حاکمیت‌‌شان دارند، اصلا نمی‌توانیم از حمله بیولوژیک غافل باشیم. ما از آنها سوابقی همچون بمباران اتمی ژاپن و گسترش سلاح‌های شیمیایی را داریم، پس نمی‌توان از چنین دولت‌هایی انتظار داشت که به سلامت جهانی وفادار باشند. اما فارغ از دلیل این اتفاق، این یک واقعیت است که رعایت مسائل بهداشتی در رفتارهای روازنه و رعایت اصول بدن در مقابل خوراک، نباید در میان ما فراموش شود. به‌ هر حال این بیماری به سرعت در حال گسترش است و باید به فکر جلوگیری از همه‌گیری آن باشیم و‌گرنه در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به یک تهدید برای بشریت تبدیل شود‌.


طب سنتی ایرانیان با قرن‌ها سابقه و تجربه توانسته بسیاری از بیماری‌ها همچون حصبه، وبا و حتی سرطان‌ها را درمان کند، آیا در حال حاضر این طب قادر است که کرونا را نیز مهار کند یا واکسنی برای آن بسازد؟ ‌


با بیش از 30 سال سابقه در زمینه این طب به جرات می‌توانم بگویم بله. ایرانیان در سابقه و تجربه طب سنتی ثروتمندترین کشور جهان هستند و اگر توانایی‌های فرهنگی، سابقه تاریخی، علمی و تجربی را با سازمان‌هایی که حالا حاکمیت بهداشتی دنیا را برعهده دارند، مقایسه کنیم، اصلا توانایی ما صدها برابر آنهاست و آنها تجربه این طب را ندارند. به عنوان مثال در شیوع کرونا، شاهد بودیم که سازمان جهانی بهداشت و صدها پزشک متخصص از سراسر دنیا دور هم جمع شدند و فقط به این جمع‌بندی رسیدند که باید مردم مرتب دست‌هایشان را با آب و صابون بشویند، در حالی که طب سنتی ایران تاکید جدی بر شست‌و‌شوی دست‌ها به وسیله صابون و حتی نمک دارد که توان گندزدایی آن بالاتر از صابون و الکل است. بدون‌تردید بعدها همین شست‌و‌شوی دست‌ها با الکل و ضدعفونی‌کننده‌های صنعتی باعث بروز بیماری جدید پوستی می‌شود.

امروزه دست‌ جهانیان نه‌تنها برای تهیه داروی درمان کرونا خالی است، بلکه برای ابزار شست‌و شو نیز گزینه مناسبی ندارد. در این شرایط ایران باید به سرمایه‌های تاریخی خود روی بیاورد. همان‌طور که شما هم اشاره کردید ما سابقه درمان وبا، سل و حصبه را داریم که از کروناویروس بسیار خطرناک‌تر هستند. 7000 سال قبل خانم «ایرانبان» که نام ایران از او گرفته شده است، متوجه شد که جمعیت این سرزمین بیمار می‌شوند و سریع می‌میرند.

او مامورانی را به مسیر آبرفت‌ها اعزام کرد و آنها متوجه شدند حیواناتی در مسیر آب‌ها مرده‌اند و آب شرب مردم را آلوده می‌کنند و از این طریق بیماری مسری و عفونی کشور را فرا گرفته است. او برای جلوگیری از شیوع مرگ سراسری دستور داد مردم در ظرف غذایشان پونه و نعنا بریزند، و این امر موجب توقف بیماری شد. ما در طول تاریخ کشورمان هر 100 تا 200 سال یک حمله ویروسی و بیماری شایع وبایی را تجربه کرده‌ایم که مستقیم در سیستم گوارشی تاثیر می‌گذاشت و هوا و آب را آلوده می‌کرد، این بیماری نیز با همین روش درمان می‌شود.

در زمان قاجار بیماری همه‌گیر وبا کشور را فرا گرفت و پزشکان طب سنتی در آن زمان‌ معده و روده را با ترکیب مواد غذایی و خوراکی گرم مزاج که در دسترس‌شان بود، گرم می‌کردند و بیمار درمان می‌شد. همه تلخی‌ها، شوری‌ها، تندی‌ها و شرینی‌ها جز تلخی کافور، جزو خانواده‌ خوراکی‌های گرم هستند و غذا را گرم مزاج می‌کنند و مردم می‌توانند این مواد را در قالب سوپ و عرقیات مصرف کنند.

حالا بعد از 7000 سال مردم ما همان مردم هستند و کرونا به جای آب، هوا را آلوده کرده است. ویروسی که در آب جاری است، بسیار قوی‌تر از ویروسی است که در هوا جریان دارد و مصرف روزانه نعنا و پونه به شکل سبزی در وعده‌های غذایی و اسانس نعنا می‌تواند آن را درمان کند. اگر نعنا در دسترس مردم نبود از پیاز و پیازچه و دیگر خانواده‌های نعنا استفاده کنند، چون خاصیت گند‌زدایی شدید دارد. پیشنهاد دیگر ما مصرف شربت عسل است که مقداری لیمو، آبغوره و نمک را در آن بریزند و هر چهار ساعت میل کنند.

چون این امر موجب افزایش مقاومت بیشتر بدن در برابر هر نوع ویروس عفونی می‌شود. از سوی دیگر یکی از پزشکان که چند روز پیش بیماری کرونای خود را درمان کرده بود به من گفت که هر دوساعت یک قرص زنجبیل خوردم و بیماری‌ام مهار شد. این سابقه هزاران سال ما در روش درمان بیماری‌های عفونی و خطرناک‌تر از کروناست.


اگر با مواردی که شما به آن اشاره کردید و فرضیه‌های دیگر مانند گرم شدن زمین، کرونا ریشه‌کن نشود، آیا می‌توان این بیماری را با طاعون، وبا، آنفلوآنزای اسپانیایی و موارد خطرناک دیگر که جان میلیون‌ها نفر را گرفته است، مقایسه کرد؟‌


بله با تداوم این بیماری، به‌طور طبیعی آمار مرگ و میر نیز افزایش پیدا می‌کند و این امر تهدید بزرگی برای جهان است. کرونا چون در معرض باد بهاره قرار دارد، این احتمال وجود دارد که با گرم شدن زمین ویروس از بین برود و همه ما امیدواریم تا پایان فروردین 99 از بین برود. باد بهاری یک جابه‌جایی هواست، مردم از گرمای صنعتی فاصله می‌گیرند و از هوای طبیعی بیشتر استفاده می‌کنند و در این شرایط تغییر مزاج در بدن انسان رخ می‌دهد و بدن قوی‌تر می‌شود. اما چون بیش از 70 درصد مردم کشور ما زندگی طبیعی ندارند، بنابراین ممکن است که زمان بیشتری این بیماری در ایران به طول بینجامد.

این روزها استان‌های شمالی با شیوع بیشتر کرونا درگیر هستند چون رطوبت هوا در آن نقاط بیشتر است و استان‌های جنوبی و گرم‌تر از این بیماری خالی‌ترند، پس افرادی که بدن‌شان زمینه سردی طبیعی دارد، یا افراد کهنسال، میانسال و جوانان با مزاج سرد، باید خودشان را گرم نگاه دارند. ضد‌عفونی هوا با اسپند مورد تاکید است. کسانی که خانه‌شان آفتابگیر نیست می‌توانند از بخور نعنا استفاده کنند.

آنهایی که اختلال تنفسی شدید پیدا کردند اسانس نعنا را با مقداری روغن زیتون و بنفشه به بینی‌شان آغشته کنند. آنهایی که کرونا دارند بادکش از کتف بدون خونریزی می‌تواند هر روز یک مرتبه در زمان 15 دقیقه به آنها کمک کند.

افرادی نیز که وارد مرحله تب شدند، عسل و سیاه‌دانه مصرف کنند، تا تب‌شان کنترل شود. افرادی که می‌خواهند پیشگیری کنند صبح قبل از صبحانه سیب یا آب سیب بخورند. استفاده یک پر‌نمک قبل و بعد از غذا که بزاق را آغشته کند و فضای دهان را بگیرد، می‌تواند ویروس را بکشد. توصیه می‌کنم همه یک نمکدان کوچک به همراه داشته باشند. این امر موجب افزایش فشار خون نمی‌شود. جویدن 7 تا 21 دانه سیاه‌دانه در طول روز یا مصرف یک قرص زنجبیل برای درمان موثر است.


طی چند وقت اخیر اظهار‌نظر یک کارشناسان طب اسلامی موجب واکنش مردم شده است. فردی که کتاب پزشکی هاریسون را به آتش کشید، مدعی شد مصرف روغن بنفشه در قسمت انتهایی بدن باعث درمان کرونا می‌شود و این اظهار نظر در بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی واکنش منفی به همراه داشت، نظر شما در‌باره کلیت طب اسلامی چیست‌؟


به‌طور کلی هیچ طبی را نمی‌توان منع و بی‌فایده خواند و هر طبی به وسیله یک‌سری مبانی علمی و تجربی در طول سال‌ها ثابت شده است، حالا اگر فردی به دلیل ناآگاهی صحبتی را مطرح می‌کند، ما نباید کلیت آن طب را زیر سوال ببریم. برخی از مدعیان طب سنتی و طب اسلامی روش تبیین‌شان سازگار با فرهنگ اجتماعی ما نیست.

رسانه‌های خارجی نیز که به این موضوع با دید طنز پرداختند، غیر‌منصفانه عمل کردند، اما باور ما این است که کرونا چون در مرحله نخست، سیستم تنفسی و ریه انسان را درگیر می‌کند، پس باید دهان و مجاری تنفسی را در اولویت قرار داد، نه قسمت انتهایی بدن و سیستم گوارشی که بعدها دچار مشکل می‌شود. اگر افرادی نیز می‌خواهد از روغن بنفشه استفاده کنند باید آن را به بینی بزنند.


یکی از مواردی که این روزها در فضای مجازی شاهد آن هستیم، فروش محصولات گیاهی توسط برخی از متخصصان طب سنتی است که وزارت بهداشت آنها را نفی می‌کند، با این حال عده‌ای ادعای درمان کرونا را با محصولات‌شان دارند و معتقدند وزارت بهداشت و درمان حتی درخواست آنها را بررسی نکرده و به آنها بی‌توجه شده است، تفسیر شما از این شرایط چگونه است؟‌


وزارت بهداشت نمی‌تواند در زمانی کوتاه دارویی را آزمایش و تایید کند و این امر بسیار زمان‌بر است. اگر فردی ادعا دارد که می‌تواند با یک دارو و شربت گیاهی به درمان کرونا کمک کند، باید ابتدا درخواستش را در وزارت بهداشت ثبت کند. داروی آن فرد باید تعریف و زمینه اجرایی آن مورد بررسی قرار گیرد که ترکیب دارو تا چه‌اندازه استعداد بالقوه در درمان این بیماری را دارد.

در مرحله بعد دارو روی یک‌سری بیماری‌های مشابه آزمایش می‌شود و در نهایت با تشکیل کمیته‌ای موارد مشاهده شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. اکثر افراد این ادعا را دارند که داروی آنها چون بیماری مشابه را درمان کرده پس می‌تواند برای درمان کرونا نیز موثر باشد، اما بررسی این موضوع بسیار زمانبر است و نمی‌توان از وزارت بهداشت انتظار داشت که در مدت کمتر از یک ماه، همه شربت‌ها و داروهای گیاهی را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهد. ما با یک پدیده و تهدید جهانی مواجه هستیم و باید از میان صدها پیشنهاد برتر، پیشنهادی را که دارای پشتوانه عمیق علمی و تاریخی است، مورد بررسی قرار دهیم.

باید موارد کلان بیماری کرونا را در ابتدا در نظر بگیریم و این بیماری را تعریف کنیم و مجموعه‌ای از داروها و غذاهایی را که توانسته‌اند شبیه چنین بیماری‌ای را درمان کنند به عنوان یک داروی مقطعی (نه قطعی) به کار بگیرم و در این فرصت مسیر مطالعاتی را روی تقاضاها بررسی کنیم. حالا مجبور هستیم از پدیده‌های شبیه کرونا که در تاریخ رخ داده، الهام بگیریم و یک تحلیل طبی از نگاه طب سنتی به این بیماری داشته باشیم تا براساس این تحلیل‌ها، طرح درمان آن را در پیش بگیریم.

هم‌اکنون ما در کشورمان سه طبقه جمعیتی داریم، جمعیت مستعد درگیری کرونا، جمعیتی که در فاز طبیعی قرار دارد و جمعیتی که در فاز حاد بیماری هستند. ما باید داروها را روی آنها همزمان و به صورت 24 ساعته آزمایش کنیم و اطلاعات را با یکدیگر در میان بگذاریم. آن زمان می‌توان امیدوار بود که واکسن یا داروی درمان کرونا کشف شود، اما اینکه بگوییم چون فلان شربت یا داروی گیاهی قبلا بیماری مشابهی را درمان کرده و فردا آن را در شبکه‌های اجتماعی بفروشیم، اصلا کار درستی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha