سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸

نسخه اجباری در خانه ماندن و به نوعی مبارزه با شیوع کرونا به ویژه در تعطیلات نوروز و چشم‌پوشی کردن از سفر و دید و بازدید اصلا ساده نیست، اما نمودار همه‌گیری کرونا در کشور چنان سیر صعودی گرفت که خانه را به امن‌ترین سنگر برای گذر از این بحران تبدیل کرد.

گذر از زنج‌ها

سلامت نیوز:نسخه اجباری در خانه ماندن و به نوعی مبارزه با شیوع کرونا به ویژه در تعطیلات نوروز و چشم‌پوشی کردن از سفر و دید و بازدید اصلا ساده نیست، اما نمودار همه‌گیری کرونا در کشور چنان سیر صعودی گرفت که خانه را به امن‌ترین سنگر برای گذر از این بحران تبدیل کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،مسئولان و متولیان بهداشت نیز بارها عنوان کرده‌اند که برای غلبه بر کرونا راهی جز کاهش تردد و مراودات، لغو سفرهای شهری و بین‌شهری و سرانجام در خانه ماندن وجود ندارد. البته با عینک خوش‌بینی اگر نگاه کنیم، این خانه‌نشینی می‌تواند فرصتی باشد برای فاصله گرفتن از ریتم تند زندگی این روزها؛ بودن در کنار خانواده، کوتاه کردن فاصله‌ها، دنبال کردن علاقه‌مندی‌ها، مطالعه و حتی سرگرمی‌های دسته جمعی و. . .

 این اتفاق سبک زندگی مردم در همه جای دنیا و ایران را تغییر داده است به طوری که برخلاف هر سال نوروز،‌امسال همه خانه‌نشین می‌شوند. درگروه ایرانشهر هم گزارش تشویق به سفر و معرفی نقاط دیدنی ایران در پایان سال، جای خود را به پویش «در خانه ماندن» داد. از این رو پای صحبت مردم استان‌های مختلف نشستیم و از برنامه‌ریزی‌ها و ایده‌های جالبشان برای گذراندن نوروزی متفاوت پرسیدیم. 


دورهمی مجازی
اشکان جهان‌آرای - مازندران: مازندران به سبب طبیعت جذاب‌ و آب و هوایی مطبوع، نوروز پرشوری دارد. حتی اگر قرار باشد در خانه بگذرد. این را می‌توان از برنامه‌های برخی مردم استان برای تعطیلات نوروزی پیش رو دریافت.  آتنا باقری شهروند 65 ساله ساکن قائمشهر می‌گوید: من و همسرم تصمیم گرفتیم برای بهتر گذراندن نوروز در حیاط خانه پرورش گل داشته باشیم و بعد از قرنطینه هم این گلدان‌های کوچک را ‌ به دوستان هدیه می‌دهیم.

از فرزندانم هم خواستم که در خانه بمانند و امسال عید اینجا نیایند. سیمین خزایی در نوشهر زندگی می‌کند، به همراه دوستانش تصمیم گرفته‌اند هر روز به صورت آنلاین دورهمی روزانه داشته باشند و روزی یک غذای جدید را با هم در خانه‌های خود بپزند و تصاویرش را به اشتراک بگذارند، یک مهمانی مجازی با غذاهای جدید. مهدی فیروزی شهروند قائمشهری مهندس مکانیک است و از ابتدای همین هفته آموختن زبان انگلیسی را آغاز کرده. او می‌گوید: تصمیم دارم برای افزایش ارتباطات کاری و تخصص تا حد امکان از این فرصت پیش آمده برای تقویت زبان انگلیسی بهره بگیرم.  


زیارت آنلاین حرم رضوی 
مشهد هر ساله مملو از زائران پرشوری است که در روزهای عید برای زیارت به این شهر سفر می کنند، اما امسال چاره‌ای نیست و هم ساکنان مشهد و هم آنهایی که دلشان برای زیارت امام رضا(ع) پر می‌کشد باید در خانه بمانند. هر چند که به گفته ابراهیم منادی، شهروند مشهدی مردم می‌توانند از طریق وب‌سایت فیلم‌های آنلاین حرم رضوی را مشاهده کنند و یا با نصب اپلیکیشن‌های موجود به زیارت آنلاین حرم ضامن آهو بیایند. 


بهبود روابط با همسر و فرزندان 
روح‌الله کریمی _ قم: روزهایی که گذشت نفس‌گیر بود و جانکاه. تعدادی از هموطنان فوت کردند. هزاران نفر هم روی تخت‌های بیمارستان‌ها به کرونا مبتلا هستند. کرونا مردم را وارد عرصه‌ جدیدی از زندگی کرد. ارتباطات محدود شد و کسب وکارها زیان دید. با این وجود باید زندگی کرد و زندگی نیاز به امید دارد. اینکه برای تعطیلات چگونه برنامه ریزی کنیم تا ضمن قطع زنجیره شیوع کرونا در کنار اعضای خانواده روزهای خوشی را بگذرانیم را با مردم و کارشناسان در میان گذاشتیم.

ح. رمضانی می گوید: این روزها دانش‌آموزان خانه نشین شده‌اند و با گسترش آپارتمان نشینی، بازی‌ها و سرگرمی‌های متناسب با زندگی آپارتمانی طراحی نشد، البته ما از این فرصت استفاده کرده و بیشتر با اعضای خانواده وقت‌ می‌گذرانیم. زهره حسنی از این که اعضای خانواده، این روزها بیشتر کنار هم هستند خوشحال است. او می‌گوید: همسرم بخشی از وسایل ضروری خانه را به پشت بام منتقل کرده و سعی کردیم در روزهایی که باید در خانه بمانیم، تنوع زیستی داشته باشیم. برای بچه‌ها هم سرگرمی‌هایی مشخص کردیم که تعطیلات نوروزی را شاد بگذرانیم. 

حجت‌الاسلام مراد حیدری، دیگر شهروند قمی در مورد تفریحات این روزهای خود می‌گوید: روی پشت بام خانه، نان می‌پزیم. چای زغالی و تنقلات می‌خوریم و برای بچه‌ها کتاب می‌خوانیم و بازی‌های گروهی انجام می‌دهیم.


 قرنطینه و تغییر سبک زندگی

در این میان مدیرعامل موسسه مددکاران راه روشن توصیه‌ جالبی دارد. محمد شعبانی می‌گوید: این روزها بهترین فرصت است تا زوج ها سبک زندگی، روابط خانوادگی و امور تربیتی فرزندانشان را بهبود ببخشند. وی می‌افزاید: سال‌هاست که بسیاری از خانواده‌ها عمر خود را با رصد فضای مجازی و اخبار مخرب، هدر می‌دهند. این مساله می‌تواند اختلالات روانی و استرس و اضطراب را افزایش دهد. بهتر است خانواده‌ها در تعطیلات نوروز ساعت‌های حضور در خانه را تقسیم بندی کنند و بخشی از آن را به دریافت اخبار از درگاه‌های مطمئن که تنش و استرس را به دنبال نخواهد داشت اختصاص دهند.

همچنین می‌توانند به کارهای عقب مانده یا طردشده مثل کتاب‌خوانی بپردازند و از بستر فضای مجازی با اقوام و آشنایان ارتباط بگیرند.  وی با بیان این که ویروس کرونا فضایی ایجاد کرده که تمام اعضای خانواده در درون خانه هستند و استفاده از مواد مصرفی افزایش می‌یابد، بیان می‌کند: در این شرایط زوج‌ها باید سعی کنند مرحله به مرحله قرنطینه خانگی، یار هم باشند، سطح توقعات را کاهش دهند و نگاه متوقعانه نداشته باشند. مرد خانه در امور مربوط به خانواده به همسرش کمک کند و در مقابل زن با توجه به مشکلات اقتصادی به وجود آمده، اقتصاد و معیشت خانواده را مدیریت کند که خدای ناکرده این مسائل به تنش‌های بعد از قرنطینه منجر نشود.


فرصتی برای مهارت آموزی

عاطفه علیان- اصفهان: دلمان در تعطیلات برای زاینده‌رود و مسافران پرشمارش از اکثر شهرهای کشور تنگ می‌شود، اما چه کنیم که چاره‌ای جز خانه‌نشینی برای شکست کرونا نیست. محمدرضا صالحی، شهروند اصفهانی این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: فرصتی ایجاد شده تا در خانه بمانیم و بیشتر بیاموزیم. در این چند روز کتاب‌هایی که تازه خریده‌ام را می‌خوانم و حتما فیلم‌هایی که فرصت دیدنشان را نداشتم می‌بینم. 

حیدر علی عابدی نماینده اصفهان در مجلس نیز درباره نقش صدا و سیما در تعطیلات نوروزی به همشهری می‌گوید: در دوران قرنطینه خانگی صداو سیما می‌تواند با ساخت برنامه‌های شاد در پرکردن اوقات مردم موثر واقع شود. همچنین با توسعه شبکه‌های اینترنتی می‌توان به نیازهای جامعه پاسخ داد. آسان‌ کردن خریدهای اینترنتی البته با شرایط ایمن هم می‌تواند تردد در شهر را کاهش دهد تا به هدف اصلی برسیم. 


نوروز با بازی‌های خانگی 
فرحناز چراغی- کرمانشاه: دورهمی‌ها و دید و بازدید در نوروز ۹۹ برای همه از جمله کرمانشاهی‌ها ممنوع است و دور سفر، گردش و تفریح را هم باید خط کشید. پیر و جوان هم ندارد و همه باید سهمی در پویش «در خانه بمانیم» داشته باشند. مادر ۷۰ ساله ساکن کرمانشاه به قرنطینه خانگی 3 هفته‌ای خود در خانه اشاره می‌کند و می‌گوید: هر سال خانه‌مان کلی مهمان داشتیم اما امسال با وجود تنهایی حتی اجازه ندادم پسرها و دخترهایم برای دیدنم بیایند. صدیقه شهنی‌زاده ادامه می‌دهد:

این شرایط آن هم در ایام عید کمی سخت است اما فرصت مناسبی خواهد بود برای انجام کارهای عقب‌افتاده مثل نظافت، خواندن قرآن و دعا و نمازهای قضا. روزهای سخت همیشه می‌آیند اما نباید فراموش کنیم که پس از هر سختی آسانی است. مردم باید قدرت و تحمل خود را در این روزها بالا ببرند تا این بیماری ریشه کن شود. یک کارمند بانک هم بیان می‌کند: ما هر سال این ایام در تدارک برنامه‌ریزی برای سفر، تفریح و گشت و گذار بودیم و قرار بود که به یزد سفر کنیم اما نشد. مریم کاسبان می‌افزاید: همسرم پزشک است و دو فرزند دوقلوی ۹ ساله دارم. تعطیلات عید فرصتی است که بیشتر در کنار بچه‌ها باشیم، با هم کتاب بخوانیم، فیلم ببینیم و بازی کنیم. ما بازی‌های سنتی جالبی داریم مثل جوزان، زرمشتکی، هشار هشاره و زوران.


تدریس مجازی
قرنطینه خانگی برای شیرازی‌ها که معروف به خوش مشربی و اهل گشت و گذار هستند، سخت‌تر است، اما در روزهای کرونایی اهالی این شهر نیز خیابان‌ها را خلوت کرده و برای گذراندن عیدی شاد و متفاوت برنامه ریزی می‌کنند.  شقایق محمدی که معلم پایه سوم دبستان پسرانه ای در شیراز است به همشهری می‌گوید: در این مدت با تدریس آنلاین و ارتباط با دانش آموزان، پیگیر تکالیف‌ آنها هستم تا از درس عقب نمانند. او همچنین تماشای فیلم، خواندن کتاب، مدیتیشن و نوشتن را در این مدت توصیه می کند.  آرام صادقی دیگر شهروند شیرازی که با آمدن کرونا، ترجیح داده حقوقش را به حداقل برساند و دورکار شود می‌گوید: در این مدت با انجام کارهای عقب مانده‌ سعی می کنم از فضای مجازی و اخبار نگران فاصله بگیرم.


عید مجازی 
فرشته رضایی - گیلان: این روزها فعالان شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به ویژه در گیلان روزهای شلوغی را سپری می‌کنند. توصیه پشت توصیه و شاید هشدار به دیگر همشهریان که به گیلان و استان‌های شمالی سفر نکنند. گیلانی‌ها خودشان نیز در خانه مانده‌اند و در تدارک اجرای برنامه‌هایی برای خسته‌نشدن از خانه‌نشینی هستند. پرویز فکر‌آزاد، استاد زبان گیلکی در مدارس رشت و مدیر کانال گیل قصه می‌گوید: برای ایام عید قصد دارم کلاس مجازی زبان و ادبیات گیلکی را برگزار و از طریق همین شبکه‌های اجتماعی کارگاه «گیله قصه» برای نوشتن قصه‌های گیلکی با محوریت بحران راه‌اندازی کنم.

شاید این کار بتواند ایام نوروز را برای عده‌ای خوشایندتر کند. فرزانه عبدی دانشجوی سال سوم دانشکده علوم پایه رشت هم عنوان می‌کند: مسئولان برنامه خاصی برای خانه‌نشینی شهروندان ندارند اما در گیلان برخی موسسات خیریه برنامه‌هایی مانند کنسرت آنلاین را با هدف جمع‌آوری کمک‌های مردمی به کسب و کارهای آسیب دیده برگزار می‌کنند. البته من و همکلاسی‌هایم با تشکیل یک گروه در شبکه اجتماعی دروس دانشگاهی را زیر نظر اساتید دنبال می کنیم. 


پویش «نوروز کتابخوانی» در همدان
فاطمه کاظمی- همدان: آمار و ارقام و توصیه‌ها، خواهش‌ها و حتی تهدیدهای مسئولان که نتوانست شهروندان همدانی را قانع کند در این شرایط بحرانی کرونا در خانه بمانند، اما شاید زور تعطیلات نوروز بچربد و مردم این شهر را در خانه نگه دارد. «حسین صادقی» شهروند همدانی می‌گوید: شهرداری با یکی از کتاب‌فروشی‌های شهر پویشی به نام «نوروز 99، نوروز کتابخوانی» راه انداخته و شهروندان با شرکت در این پویش می‌توانند کتاب‌های خود را به صورت آنلاین سفارش دهند و آن‌ها را در منزل تحویل بگیرند.

یکی از کانال‌های خبری نیز پویشی با عنوان «تازه‌ترین کتابی که خوانده‌ام» راه‌اندازی کرده و شهروندان می‌توانند کتاب‌های خود را در آنجا معرفی کنند.  فاطمه صلح‌جو دیگر شهروند همدانی اما تصمیم گرفته از فرصت تعطیلات برای دیدن فیلم‌های مورد علاقه‌اش استفاده کند. او در این‌باره می‌گوید: تماشای فیلم‌های خوب سینمای جهان در این تعطیلات، فرصت مغتنمی است. بعد از پایان بحران کرونا هم کلی فیلم برای معرفی‌کردن به دیگران خواهم داشت. 


سفر آنلاین به جنوب
جنوبی‌ها و به ویژه خوزستانی ها را همه به مهمان نوازی می‌شناسند. مردمانی خونگرم که امسال به جای پذیرایی از مهمانان نوروزی، از هموطنانشان می‌خواهند که برای کاهش شیوع کرونا، به این استان سفر نکنند.  عمار سعادتی در اهواز مغازه بستنی فروشی دارد و می‌گوید: عید بود و مسافرت‌هایش. امسال اما برای کنترل هرچه بیشتر کرونا پرهیز از جابجایی ضروری است. او قصد دارد در ایام عید یک کتابخانه‌ کوچک  برای فرزندانش بسازد. شهناز زندی هم کافه‌ای کوچک را در اهواز می‌گرداند که این روزها مشتری زیادی ندارد.

او بیان می‌کند: حالا که به خاطر کرونا عملا امکان سفر برای هیچ‌کس وجود ندارد، می‌توان برای گذراندن روزهای عید، مجازی سفر کرد. من اپلیکیشنی را روی گوشی تلفن همراهم نصب کرده‌ام که آرشیوی از آثار بیش از هزار موزه مهم جهان را در خود ذخیره کرده است و می‌توانم به راحتی و آنلاین در موزه‌ها گردش کنم. از این برنامه‌ها زیاد است هموطنان می‌توانند حتی آنلاین به جنوب سفر کنند.


به یاد روزهای یخبندان 
سید‌مرتضی احمدپور- آذربایجان شرقی: چه بخواهیم و چه نخواهیم ویروس کرونا با قد و قامت میکروسکوپی خود همه را خانه‌نشین کرده و این روند همچنان ادامه دارد. آذربایجانی‌ها هم مانند دیگر نقاط کشور در حال برنامه‌ریزی برای گذراندن نوروزی شاد اما این بار در خانه هستند. حسن فاتحیان کارمند بازنشسته مخابرات به تجربه قدیمی مردم این استان در خانه‌نشینی طولانی اشاره می‌کند و می‌گوید: حدود 50 سال قبل گاهی پیش می‌آمد که تا یک ماه نمی‌توانستیم به علت برف و بوران از خانه خارج شویم و اکثر اوقات ساکنان منزل به خواندن قرآن و ادعیه و شعرهای حماسی، سواد‌آموزی و بازی‌های محلی می‌پرداختند.

شاید ایام خانه‌نشینی در نوروز امسال هم فرصتی برای تکرار چنین روزهایی باشد که اتفاقا بد هم نیست.کاظم قبادی، مسئول تربیت بدنی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان استان از راه‌اندازی شبکه مجازی برای انجام ورزش روزانه خبر می‌دهد و می‌گوید: با این روش که آن را «یک ماه ورزش در خانه» نامگذاری کرده‌ام از همشهریانم می‌خواهم تا تمرین‌های روزمره داشته باشند و با اشتراک‌گذاری وضعیت جسمی خود دیگران را هم به این ورزش‌ها ترغیب کنند. 


فرصت با هم بودن
فتانه احدی - البرز: چشم‌پوشی از سنت‌های چند صدساله ایرانیان در نوروز باستانی کار ساده‌ای نیست اما البرزی‌ها این روزها با بحران شیوع کرونا مواجه شده‌اند و رتبه تک‌رقمی‌شان در جدول ابتلا به این بیماری الزام ماندن در خانه را برایشان دو چندان می‌کند. الهام یوسفی فعال فرهنگی در کرج می‌گوید: با کارها و سرگرمی‌های ساده، می‌توانیم فضایی بدون تنش را در خانه فراهم کنیم. وقت گذارانی با اعضای خانواده، به ویژه پدر و مادر می‌تواند در آرامش روانی ما و افراد خانواده موثر باشد. این خانه‌نشینی اجباری می‌تواند فرصت از دست رفته در کنار خانواده بودن را به ما بازگرداند. 


برای کودکان برنامه داشته باشیم
پوپک قاسمی- اردبیل: این روزها بی‌صداترین و متفاوت‌ترین نوروز در حال آمدن است و همه مناسبت‌ها و اتفاقات حتی خانه‌تکانی و خرید عید هم تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. اجبار است که در خانه بمانیم و اردبیلی‌ها هم قرار است با برنامه‌ریزی و خلاقیت به عهدشان برای قطع زنجیره انسانی کرونا پایبند بمانند. 

شهرام عارفی دیگر شهروند اردبیلی هم عنوان می‌کند: تحمل این روزها و در خانه ماندن برای بچه‌های کوچک سخت است و بی‌تابی می‌کنند. به همین دلیل بازی‌های جالبی را برای فرزندانم در نظر گرفته‌ام تا در طول روز انجام دهیم. سال‌هاست که عادت کتاب خواندن برای آنها را ترک کرده‌ام اما تصمیم دارم در این روزها هر روز یکی از اعضای خانواده برای دیگران کتاب بخواند و در این کتابخوانی هر کسی که غلط کمتری داشته باشد، جایزه بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha