شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 291418

مسمومیت با قرص برنج که برای جلوگیری از فاسد شدن برنج‌ها استفاده می‌شود، عوارض شدیدی به همراه دارد.

عوارض مسمومیت با قرص برنج چیست؟

سلامت نیوز:مسمومیت با قرص برنج که برای جلوگیری از فاسد شدن برنج‌ها استفاده می‌شود، عوارض شدیدی به همراه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مسمومیت‌های شایع در کشور، مسمومیت  با قرص برنج است که متأسفانه این نوع مسمومیت عوارض شدیدی دارد.


سیدرضا جبیب‌زاده متخصص طب اورژانس در خصوص مسمومیت با قرص برنج، اظهار کرد: یکی از مسمومیت‌های شایع در کشور ما مسمومیت با قرص برنج است. این قرص به صورت کریستال های زرد بسته بندی شده است و از آن با هدف جلوگیری از فاسد شدن برنج‌ها در انبارهای شالیزارها استفاده می‌شود.


او ادامه داد: در برخی مواقع از قرص برنج به عنوان جونده کش استفاده می‌شود و این قرص هنگام ترکیب با رطوبت، اسید گاز فسیفیت آزاد می‌کند. هر چقدر میزان ترکیب قرص برنج بیشتر باشد علائم مسمومیت در بیماران شدیدتر ظاهر می‌شود.


این متخصص طب اورژانس تاکید کرد: گاز فسفیت توسط دستگاه گوارشی و تنفسی جذب و باعث ایجاد مرگ سلولی می‌شود و به دستگاه‌هایی مانند مغز، قلب، کبد و کلیه که نیازمند اکسیژن بیشتری هستند صدمه بیشتری وارد می‌کند.


حبیب زاده  ادامه داد: وقتی قرص برنج وارد معده می‌شود باعث تحریک دستگاه گوارش می‌شود و در بیماران حالت تهوع، درد شکم ظاهر می‌شود که کما و تشنج از دیگر علائم مهم مسمومیت با قرص برنج است.


او بیان کرد: تشخیص مسمومیت با قرص برنج از طریق شرح حال و سؤالات پزشکی است اما اگر برگ کاغذ آغشته به نیترات نقره را در معرض بخارات تنفسی فرد بیمار قرار دهید و رنگ کاغذ سیاه شود این احتمال وجود دارد که فرد بیمار دچار مسمومیت با قرص برنج شده باشد.

حبیب زاده گفت: اگر فرد مسموم به زودی به مراکز درمانی منتقل شود اقداماتی مانند کارهای حمایتی از جمله شستشوی معده برای او انجام می‌شود اما متاسفانه اگر فرد مسموم دیر به بیمارستان و مرکز درمانی منتقل شود کاری از دست پزشک برنمی‌آید.


این متخصص طب اورژانس افزود: دادن آب و مایعات به فرد بیمار و رساندن سریع او به بیمارستان و مرکز درمانی بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha