:دبیربورد رادیولوژی با بیان اینکه اخیرا گفته شده که با هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری کرونا به رادیولوژیست نیاز نیست؛ گفت: تشخیص کرونا با هوش مصنوعی بدون رادیولوژیست امکان پذیر نیست.

تشخیص کرونا با هوش مصنوعی بدون رادیولوژیست امکان پذیر نیست

سلامت نیوز:دبیربورد رادیولوژی با بیان اینکه اخیرا گفته شده که با هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری کرونا به رادیولوژیست نیاز نیست؛ گفت: تشخیص کرونا با هوش مصنوعی بدون رادیولوژیست امکان پذیر نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسن هاشمی، دبیر بورد رادیولوژی در رابطه با هوش مصنوعی، اظهار داشت: در سال‌های اخیر با بهره گیری از کامپیوتر و نرم افزارهای جدید  جهش‌های شگرفی در  پیشرفت زمینه‌های مختلف علوم ایجاد شده است و فن آوری‌های نوین روز به روز  در حال گسترش است.


وی افزود: هر بار که یک روش جدیدی ابداع، با تبلیغات و هیاهوی بسیار سعی شده که اعلام شود این بهترین روش بوده و روش‌های قبلی به طور کامل جایگزین خواهد شد و دیگر نیازی به آنها نیست ولی با گذشت زمان ثابت شد که همیشه این طور نیست و هنوز هم از روش‌های قدیمی در مواردی باید بهره گرفت.


دبیر بورد رادیولوژی گفت: هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به عنوان یک تسهیل کننده علوم به کار می‌رود و سرو صدای زیادی هم در عرصه علم روز  ایجاد کرده است و ابتدا تصور می‌شد که پس از آن، دیگر نیروی انسانی متخصص نیاز نیست و  با بهره گیری از هوش مصنوعی می‌توان بسیاری از مسائل را  به تنهایی حل کرد.
وی گفت:در علوم نظری، علوم ریاضی، فیزیک و ... تا حد بسیار زیادی می‌توان این ادعا را ثابت کرد، اما در علوم تجربی و پزشکی ماجرا به گونه دیگر است  و برای همین آنها را علوم تجربی و پزشکی می‌گویند. 


هاشمی بیان داشت: در علوم تجربی و پزشکی همه جیز صفر و یک نیست؛ مثلا امروزه برای درمان یک نوع بدخیمی خاص برای همه افراد مختلف  نمی‌توان از پروتکل‌های درمانی یکسان استفاده کرد؛ حتی  لازم است بر اساس ژن  برای او  تصمیم  درمانی گرفته شود؛ یعنی یک بیماری شناخته شده یکسان در افراد مختلف درمان متفاوت خواهد شد. 


دبیر بورد رادیولوژی خاطرنشان کرد: در حوزه تصویربردرای پزشکی، هر وقت یک وسیله جدید اختراع، هیاهو شد که دیگر تجهیزات قبلی رادیولوژی تشخیصی کنار خواهد رفت. مثلا وقتی MRI آمد گفتند که جای سی تی  اسکن را  خواهد گرفت ولی چنین نشد و هنوز هم از تمام روش‌ها نظیر رادیوگرافی ساده، سی تی، سونوگرافی و MRI  برای بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود و هیچکدام جایگزین  روش‌های دیگر نشده است.


وی افزود: در واقع هوش مصنوعی به عنوان تسهیل کننده و وسیله کمک تشخیصی برای متخصصین رادیولوژی به کار می‌رود و نتایج بدست آمده از هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی، باید قبل از هر گونه اقدام پزشکی، به نظر یک کارشناس خبره متخصص رادیولوژی برسد و هوش مصنوعی هرگز جایگزین رادیولوژیست نبوده و فقط کمک تشخیصی است؛ در طراحی این نرم افزار و این نقشه هوش مصنوعی در ابتدا نیز حتما باید با نظر رادیولوژیست باشد.


دبیر بورد رادیولوژی اظهار داشت: اخیرا گفته شده که با هوش مصنوعی برای  تشخیص بیماری کرونا به رادیولوژیست نیاز نیست، غافل از اینکه ده‌ها بیماری ممکن است شواهدی نظیر تغییرات ریوی کرونا ایجاد بکنند که اگر تشخیص بیماری اشتباه اعلام  شود، ممکن است برای بیمار مخاطره آمیز باشد.


هاشمی گفت: برای مثال اگر یک شخص با بیماری آمبولی ریه به عنوان کرونا در منزل قرنطینه شود و جان خود را از دست بدهد، پیامدهای بعدی تشخیص کامپیوتری و هوش مصنوعی به عهده کیست؟ در  قبال مسائل حقوقی و بیمه‌ها  آیا کامپیوتر پاسخگوخواهد بود یا مهندس طراح هوش مصنوعی و  یا پزشک معالج که با اکتفا به استفاده از هوش مصنوعی بیمار را درمان کرده است؟


 وی با تاکید براینکه هوش مصنوعی جایگزین متخصص رادیولوژی نیست، عنوان کرد: هوش مصنوعی به عنوان یک وسیله کمک تشخیصی است  و در مواردی که دسترسی به رادیولوژیست وجود ندارد، ممکن است در بعضی زمینه‌ها کمک کننده باشد اما قطعا به عنوان وسیله جایگزین متخصص رادیولوژی و یا هر رشته دیگر نخواهد بود.


هوش مصنوعی ابزار کمکی جهت تشخیص افتراقی بیماری‌ها
 علی حکمت‌نیا، دبیر بورد رادیولوژی درباره موضوع هوش مصنوعی در رشته رادیولوژی، اظهار داشت: هوش‌مصنوعی مقوله‌ای است که سالیان اخیر در جامعه پزشکی مورد تحقیق قرار گرفته و در همه رشته‌های مختلف ازجمله‌ رادیولوژی مطرح است.
وی افزود: موضوع هوش مصنوعی به هیچ عنوان جایگزین جراح متخصص داخلی، متخصص رادیولوژی و متخصص پاتولوژی ایران را نمی‌تواند بگیرد و نوعی وسیله کمکی در تشخیص بیماری به شمار می‌رود.


نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: زمانی که پزشکی نسخه‌ای را برای بیمار می‌نویسد ممکن است داروهایی که در قالب نسخه ارائه می‌دهد عوارضی را به همراه داشته باشد؛ لذا همه داروهای ارائه شده باید توسط مراجع علمی و قانونی مورد تایید قرار گرفته باشد این موضوع در مورد هوش مصنوعی نیز به همین صورت است.


 حکمت‌نیا با تاکید بر اینکه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف از جمله علم رادیولوژی باید مورد تایید مراجع علمی کشور و سطح بین‌الملل قرار گیرد، گفت: ما به موضوع هوش مصنوعی به عنوان شاخه‌ای از علم احترام می‌گذاریم ولی باید توجه داشت که هوش مصنوعی وسیله مطلق برای تشخیص بیماری نیست بلکه نوعی ابزار کمکی در تشخیص افتراقی محسوب می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: در کنگره رادیولوژی ۲۰۲۰ که در ۱۳ آبان ماه سال ۹۹ برگزار می‌شود از جمله مباحث ارائه شده موضوع هوش مصنوعی است که این مسئله توسط متخصصین و اساتید برجسته ایرانی و خارجی مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha