براساس اعلام وزارت بهداشت در چهل و نهمین روز پس از شیوع کرونا در کشور تاکنون ۶۲۵۸۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳۸۷۲ نفر فوت شده و ۲۷۰۳۹ نفر بهبود یافته‌اند.

۲۸ مرکز بهزیستی در ۱۳ استان درگیر کرونا شده‌اند/ بیشترین آمار فوت‌شدگان مربوط به کهریزک است

سلامت نیوز:براساس اعلام وزارت بهداشت در چهل و نهمین روز پس از شیوع کرونا در کشور تاکنون ۶۲۵۸۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳۸۷۲ نفر فوت شده و ۲۷۰۳۹ نفر بهبود یافته‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته در اطلاعیه‌ای موارد مهمی از طرح فاصله‌گذاری هوشمند که از تاریخ ۲۳ فرودین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در تهران به اجرا درمی‌آید را برای اطلاع عموم مردم منتشر کرد. همچنین روزنامه‌ها از ۲۳ فروردین ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت منتشر خواهند شد. 


وزیر بهداشت هم اعلام کرد: در حال حاضر کشور در شرایط سنگین اقتصادی است، اما اگر بخواهیم برای رونق اقتصادی اولویت سلامت را فراموش کنیم، تاوان‌های سنگینی می‌پردازیم. علیرضا زالی (فرمانده مقابله با کرونا) نیز با حضور در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه افزایش حضور مردم و حجم استفاده از  وسایل نقلیه عمومی در تهران نگران‌کننده است، گفت: در تهران هنوز به پیک بیماری نرسیده‌ایم و این برای ما نگران‌کننده است. 


ناخدا رحیمی پور (رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح) با اشاره به اینکه ۵۴ سرباز تا به امروز به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، اعلام کرد: در تمامی مراکز و پادگان‌ها و اماکن نیروهای مسلح هیچ مورد فوتی نداشته‌ایم و از بین صدها هزار سرباز تنها تعداد ۵۴ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این تعداد نیز اغلب در خارج از مراکز آموزشی و بیرون از محیط سربازی به این بیماری مبتلا شده‌اند.


طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا نزولی شدن نمودار ابتلا ادامه یابد
با کرونا مانند جنگ برخورد کنیم


مسعود رضایی (نماینده شیراز) در گفتگو با ایلنا، درخصوص اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و لزوم همکاری و همراهی مردم، گفت: ما بدون حضور مردم تاکنون در هیچ امری موفق نبوده‌ایم اما حضور و همراهی مردم با حاکمیت در هر امری مثمر ثمر و نتیجه‌بخش بوده است. در واقع بسیار مهم است که حضور مردم را در اجرای طرح پررنگ ببینیم، در حال حاضر در استان ما که از نزدیک مشاهده می‌کنم مردم خوب همکاری کرده‌اند که اگر مردم همکاری نکرده بودند، شاهد مشکلات و خطرات بیشتر از این بودیم. اما خوشبختانه مردم فهیم ما بدون اغراق از مسئولان جلوتر حرکت کردند.


وی افزود: مردم با استفاده از فضای مجازی پیش از اینکه مسئولان اقدام کنند قدم‌های خوبی برداشته و به‌طور جدی پیشتاز این مساله بودند که آثار این تلاش‌ها در کنترل ویروس در بسیاری از شهرها مشهود بود. لذا وحدت و همکاری مردم این نیاز را ایجاد می‌کند که حاکمیت به صورت یکپارچه و تحت یک وحدت ملی در برابر این موضوع قرار بگیرد و فارغ از هرگونه حرکت سیاسی و جناحی این بیماری را کنترل کند.


نماینده مردم شیراز در ادامه با تاکید بر اهمیت شفافیت در اطلاع‌رسانی، تصریح کرد: در ابتدای کار کمی بی‌اعتمادی در میان مردم ایجاد شد و به ما که نماینده هستیم می‌گویند واقعیت‌ها گفته نمی‌شود، در نتیجه رسانه ملی باید یک مقدار شفاف‌تر و روشن‌تر در میدان کار باشد و روند اطلاع رسانی را منطبق با واقعیت قرار دهد.


وی در خصوص علت ایجاد بی‌اعتمادی میان مردم، اظهار داشت: مسئولان در بعضی موارد دیر تصمیم گرفتند و این تصمیم‌گیری با تاخیر برخی چیزها را به گونه‌ای وانمود کرد که با مشاهدات مردم تفاوت داشت به همین جهت کمی بی‌اعتمادی شکل گرفت، اما باید به این نکته توجه کنیم که دولت اکنون از نظر اقتصادی وضعیت خوبی ندارد و اگر هم در مواردی کمبودهایی دیده می‌شود بخش زیادی به دلیل نبود امکانات است.


رضایی با بیان اینکه در امر پیشگیری ضعیف عمل کردیم، تصریح کرد: متاسفانه در امر پیشگری در همه کارها مقداری ضعیف هستیم و به خوبی چاره‌اندیشی و آینده‌نگری نمی‌کنیم، در سیاست و تدبیرهای اقتصادی هم همینطور هستیم و علت مشکلاتی که در کشور به وجود آمده این است که ما برای پیشگیری تلاش نمی‌کنیم و تلاش و انرژی خود را در بخش درمان صرف می‌کنیم که نتیجه خیلی مطلوب نظر آحاد مردم قرار نمی‌گیرد. ما باید به موقع تصمیم بگیریم و امکانات و کمبودها را صادقانه با مردم در میان بگذاریم. اگر دولت مشکلی دارد و خواسته‌ای از مردم دارد باید شفاف با آن‌ها در میان بگذارد و برای کمبودهایی که وجود دارد، از ملت هم عذرخواهی کند.


وی ادامه داد: اگر مردم را در امور سهیم کنیم راحت‌تر می‌توانیم تصمیم بگیریم و بازخورد بهتری داشته باشیم.
نماینده شیراز در خصوص لزوم تداوم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، بیان داشت: یک مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که نمی‌دانیم این ویروس چه اندازه در میان آحاد ملت شیوع پیدا کرده است لذا به عقیده‌ من طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باید تا زمانی که شیوع این ویروس سیر صعودی نداشته باشد و نمودار آن در یک خط مسطح قرار بگیرد یا نزولی باشد، ادامه پیدا کند.


نماینده مردم شیراز در خصوص لزوم همکاری همه نهادها در خصوص کنترل بیماری کرونا، اظهار داشت: ما در مواجهه با کرونا باید تفکر ملی داشته باشیم و فارغ از هرگونه اندیشه و اختلاف‌نظر با همدیگر همکاری کنیم، همه‌ قوا باید به عرصه بیایند و با کرونا مانند جنگ برخورد کنیم اگر هم اختلاف‌نظری داریم اکنون باید آن را کنار بگذاریم و غلبه بر این ویروس را در اولویت قرار دهیم.


وی در ادامه افزود: باید اساس کار را تفکر علمی و بهداشتی قرار دهیم و مدیریت کار نیز به صورت متمرکز و واحد توسط وزارت بهداشت انجام شود، چراکه اگر هر نهاد یا گروهی بخواهد جداگانه عمل کرده و تفکر خود را نیز اجرا کند و صرفا خود را در خط مقدم مقابله با ویروس معرفی کند، تفرقه‌ای آسیب‌زننده ایجاد خواهد شد. همه نهادها و سازمان‌ها فارغ از هرگونه جایگاه نظامی، غیرنظامی، ملی و غیرملی که دارند باید همکاری کنند و حتی معتقدم برای مخالفان نظام هم باید به نوعی شرایطی ایجاد کنیم که احساس مشارکت و سهیم بودن در این فرآیند داشته باشند.


رضایی در ادامه این گفت‌وگو در خصوص بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها، بیان داشت: ما نباید برای علم مرز قائل شویم، علم و دانش هم در آموزه‌های دینی ما با ارزش و مقدس است هم از منظر فرهنگی و ملی در کشور ما از اهمیت والایی برخوردار است. بنابراین نباید مسائل علمی را با اختلاف‌های سیاسی مواجه کنیم، در نتیجه باید هر جای دنیا الگوی موفقی در مبارزه با کرونا از هر سمتی از عالم یعنی شرق یا غرب وجود دارد را کمک بگیریم، مقابله با کرونا جنگ با یک دشمن پنهان است و در این زمینه بهتر است از همه تجربیات استفاده کنیم.


وی ادامه داد: هیچ‌کسی نمی‌داند چه کسی در مصونیت است و چه کسی مبتلا می‌شود لذا باید یکپارچه از هر جایی که می‌توانیم الگو، خط فکری و خط علمی بگیریم تا موفق باشیم.


نماینده شیراز در مجلس درخصوص نقش قوه قضاییه در برخورد با ناقضان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، گفت: نیروهای اجرایی در برخی موارد به حکم قضایی نیاز دارند تا بتوانند قانون را به درستی اعمال کنند و با توجه به اینکه قوه قضاییه جایگاه و صلاحیت مشخصی دارد می‌تواند به کمک عوامل اجرایی بیاید.


لزوم مشارکت تشکل‌های غیردولتی برای مقابله با کرونا
اطلاع‌رسانی مسئولان باید با صدای واحد به جامعه برسد


اشرف بروجردی (رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی) ، در خصوص نامگذاری امسال به نام جهش تولید، اظهار کرد: در‌حال حاضر که ما در شرایط تحریم به سر می‌بریم و این شعار نمی‌تواند صد درصد عملیاتی شود مگر اینکه یک عزم‌ و اراده ملی و یک نوع هم‌صدایی بین مدیران اقتصادی جامعه شکل بگیرد و بخش خصوصی به مدد بیاید.


وی عنوان «جهش تولید» را عنوانی مناسب دانست و گفت: ما باید تولید داشته باشیم یا کارخانه‌های ما باید فعالیت داشته باشند تا بتوانیم جهشی در آنها ایجاد کنیم؛ امروز بسیاری از کارخانه‌های ما فعالیتی ندارند یا سطح عملکردشان کمتر از سطح استاندارد است در نتیجه برای تحقق این شعار باید همه ارکان‌ها همکاری لازم را داشته باشند؛ یعنی هم اعتبار تخصیص داده شود و هم هماهنگی وجود داشته باشد. 


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: چون سیاست‌های اقتصادی ما، سیاست‌های ثابتی نیست و دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده دستگاه واحدی نیستند و‌ هر یک از آنها جداگانه تصمیم‌گیری می‌کنند، باید بین دستگاه‌های اجرایی و مقننه و قضائیه رویه واحدی در نظر گرفته شود.


بروجردی در خصوص راهکار مقابله با کرونا نیز بیان کرد: در موضوع کرونا به نظر می‌رسد مردم دچار نوعی سردرگمی شده‌اند، تصمیماتی که اتخاذ شد در ابتدا بیشتر جنبه توصیه‌ و رهنمود داشت و سختگیرانه نبود و همین باعث شد که این باور در مردم شکل نگیرد که باید از خودشان محافظت کنند.


این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: در حال حاضر دولت باید از مردم کمک بگیرد و آنها را در تصمیم‌گیری شریک کند و به گونه‌ای نباشد که مردم احساس کنند که بدون همراهی دولت این راه را طی می‌کنند و دولت هم تصمیماتی می‌گیرد که یا به آنها عمل می‌شود و‌ یا عمل نمی‌شود. اگر مردم در قالب تشکل‌های غیردولتی مشارکت داده شوند و از آنها دعوت شود و اعضای خود را مجبور به اجرای تصمیمات دولت کنند، شاید بهتر از شرایط فعلی بتوانیم پیش برویم. 


وی افزود: باید اطلاع‌رسانی قاطع به مردم داده شود و این اطلاع‌رسانی اگر با یک صدای واحد به مردم برسد و تصمیم‌های سختگیرانه‌ای اتخاذ شود، شاید مردم هم همکاری بیشتری با مسئولان داشته باشند.


انسداد تمام مسیرهای ورودی به مسجد جمکران
«حجت‌الاسلام یاسین حسین‌آبادی» معاون فرهنگی مسجد جمکران در گفتگو با ایلنا، درباره عدم حضور مردم در سالروز ولادت امام زمان (عج) در مسجد مقدس جمکران گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت قطع زنجیره انتقال تمام اجتماعات و برنامه‌های مسجد مقدس جمکران از نوروز کنسل شده است.
وی ادامه داد: ما امسال در مراسم نیمه‌شعبان پذیرای زائران نخواهیم بود و درب‌های مسجد جمکران بسته است. 


معاون فرهنگی مسجد جمکران تصریح کرد: از مردم درخواست می‌کنیم، همانطور که تاکنون در خانه مانده‌اند تا پایان شکست کرونا نیز در خانه بمانند. 
حجت‌الاسلام حسین‌آبادی خاطرنشان کرد: ما جشن‌های شب نیمه شعبان را نیز که شامل جشن شب نیمه، استغاثه به امام زمان(عج) و هم احیای شب نیمه شعبان است را از قاب تلویزیون مهمان خانه‌های مردم خواهیم بود. مردم از طریق رسانه ملی می‌توانند از ساعت ۱۸ روز ۱۴ شعبان یا ۲۰ فروردین ماه تا ساعت ۷ صبح روز نیمه شعبان برنامه های مسجد جمکران را ملاحظه کنند. 


وی یادآور شد: برنامه‌های ما در این مدت شامل جشن، احیای شب نیمه شعبان و برنامه استغاثه به امام زمان (عج) است که از ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه شب تا ساعت ۲۱ از شبکه های ملی پخش خواهد شد. 


معاون فرهنگی مسجد جمکران درباره مسیرهای منتهی به مسجد جمکران گفت: تمامی خیابان‌های ورودی به مسجد جمکران و مسیرهای اطراف مسدود است و از ورود خودروها به این محدوده ممانعت خواهد شد. 


تامین ماسک و دستکش برای تاکسیرانان از توان شهرداری خارج است
معرفی ۸۰ هزار راننده برای دریافت کارت خرید دولتی
«علیرضا قنادان» مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در گفتگو با ایلنا، در خصوص گله‌مندی رانندگان تاکسی از کمبود دستکش و ماسک با توجه به اینکه بیشترین آمار مبتلایان به کرونا نیز در حوزه حمل ونقل عمومی است، گفت: در این زمینه تمام اقلام و تجهیزات از سمت شهرداری باید تامین شود و در اختیار ما قرار گیرد. به علاوه باید این مساله را درنظر بگیرید که در تهران ۸۰ هزار تاکسیران داریم و تامین روزانه ماسک و دستکش که وسایل یکبار مصرف هستند، دشوار است و ظرفیت اجرای این کار از ظرفیت کل آنچه که وزارت بهداشت در نظر گرفته است، حتی برای کادر درمان خیلی بیشتر است. 


او در خصوص اینکه چرا شهرداری خود دست به کار نمی شود و مانند اقدامی که در گرمخانه‌ها رخ داد، خط تولید ماسک راه‌اندازی نمی‌کند، گفت: ظرفیت درخواست این اقلام خیلی بالا است و حتی شاید کشورهای بزرگ دنیا هم امکان تامین نداشته باشند، بنابراین این چالش ساده‌ای نیست که بگوییم به سادگی قابل تامین است و از توان شهرداری تهران هم خارج است و هیچ کاری در این زمینه نمی‌شود کرد. یکی از دلایلی که کاور محافظ برای بخش راننده را در نظر گرفتیم این بود که بتوانیم نیاز به ماسک را کاهش دهیم و یا رانندگانی که ماسک ندارند، در معرض ریسک کمتری قرار گیرند. 


قنادان ادامه داد: شهرداری تهران خودش ظرفیت تولید و تامین ماسک و تجهیزات را ندارد، چرا که وزارت بهداشت متولی است. ما چندین مرتبه مکاتبه داشتیم که ادامه دارد و تامین و توزیع اقلام را با توجه به اولویت‌ها و در بین کسانی که با ریسک بالاتری مواجه هستند در دستور کار قرار دادیم. البته تعدادی از تاکسیران‌ها نیز خودشان دستکش و ماسک را تامین می‌کنند.


او در خصوص معرفی تاکسیران‌ها برای دریافت کارت خرید یک تا دو میلیون تومانی دولت گفت: لیست همه تاکسیران‌هایی که اطلاعات آنها در سامانه ما موجود بوده است را به دستگاه مربوطه ارسال کرده‌ایم، چرا که همه تاکسیران‌ها شامل می‌شوند و قیدی برای اینکه چه تعداد تاکسیران معرفی شوند، درنظر گرفته نشده است و اطلاعات تمامی ۸۰ هزار نفر تاکسیران تهرانی برای دریافت کارت خرید دولتی معرفی شده است. 


او درباره طرح پارتیشن‌بندی که قرار است برای جداسازی محل استقرار راننده از مسافران در تاکسی‌ها انجام شود، گفت: این مرحله تازه شروع شده است و برنامه‌ریزی برای اجرا از امروز انجام و به مرور زمان توسعه می‌یابد، با توجه به اینکه تولید تجهیزات زمانبر است و با توجه به تعطیلی بسیاری از اصناف برای اجرایی شدن سراسری این طرح با چالش مواجه هستیم، اما در حال تلاش برای ارتقای ظرفیت هستیم. این اقدام ابتدا برای تاکسی‌ها در خطوط پرتراکم  و پرتقاضا اجرا می‌شود و سپس به سایر خط‌ها توسعه می‌یابد. 


مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران ادامه داد: در مرحله اول در ۳ هزار تاکسی این طرح اجرایی و در مراحل بعدی در سایر تاکسی‌ها اجرا خواهد شد.


کمبود پرستار و بهیار در آسایشگاه کهریزک
ابتلای ۲۵ سالمند به کرونا
اعزام ۱۵ بیمار کرونایی بدحال به بیمارستان
شکست کرونا توسط مادربزرگ ۱۰۲ ساله+فیلم
«حمیده پورفهیم» معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک در گفتگو با ما، درباره  وضعیت این آسایشگاه در پی شیوع کرونا اظهار کرد: از اسفند ماه که اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شد، تعدادی ناقل ویروس و تعدادی با تست مثبت کرونا شناسایی شدند که با همکاری نهادهای مرتبط از جمله سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و شهرداری در مجموع ۲۵ نفر از سالمندان این مرکز دارای علائم این بیماری از حد خفیف تا شدید تشخیص داده شدند که ۱۵ نفر از آنان که حال وخیم داشتند به بیمارستان اعزام شدند. ۲ بیمار بهبودیافته که از بیمارستان ترخیص شده‌اند، در حال حاضر در آسایشگاه زندگی می‌کنند و اکنون بعد از ۴ هفته شاهد از بین رفتن کامل علائم بیماری در ۳ سالمند هستیم که به بخش خود منتقل شده‌اند.


وی در خصوص کمبود نیروی درمانی افزود: در این روزها نیاز بیشتری به پرستار و بهیار داریم، زیرا برخی از پرسنل به دلایل مختلف توانایی کار کردن در این شرایط را نداشتند و با فراخوانی که اعلام کردیم، بخشی از نیروها تکمیل شد، قبل از شرایط قرنطینه و شیوع ویروس کرونا هر هفته ۱۵۰۰ نیکوکار در بخش مراقبت و استحمام به آسایشگاه کمک می‌کردند که با این وضعیت این کمک بزرگ مردمی را از دست دادیم. 

 
معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک تهران با اشاره به تجهیزات پزشکی و اقلام بهداشتی بیان کرد: علاوه بر غربالگری، بحث درمان هم وجود دارد و تا جایی که امکانات درمانی مرکز اجازه دهد، بیماران در همین جا درمان می شوند.


پورفهیم با بیان اینکه در حوزه اقلام بهداشتی روزانه ۵۵۰۰ جفت دستکش لاتکس در آسایشگاه مصرف می‌شود، گفت: ۶۰ درصد از مددجویان به دلیل بی‌اختیاری پوشک می‌شوند، اما تا ۲۰ درصد از اقلام بهداشتی در کارگاه‌های توانبخشی بهزیستی تولید و مابقی نیازها توسط نیکوکاران تامین می‌شود و هر دو روز تمام اقلام مورد نیاز تهیه و برای مصرف آماده می‌شود.


وی تصریح کرد: از ۲۲ اسفند ماه که تعداد مبتلایان افزایش یافت با همکاری وزارت بهداشت و اداره بیماری‌های واگیر مشکل کمبود پزشک متخصص بیماری های عفونی برطرف شد و یا ارتباط با متخصصان به صورت تلفنی برقرار شد، البته متخصصان داخلی هم از بیمارستان فیروزآبادی به آسایشگاه سالمندان کهریزک کمک می‌کنند.


جانشین فرمانده ستاد بحران کرونا در آسایشگاه کهریزک عنوان کرد: بیماری کرونا یک بیماری چند وجهی است و از میان بیماران مبتلا به کرونا در این آسایشگاه یک بانوی ۱۰۲ ساله که در اوایل بیماری حال عمومی بدی داشت بعد از ۳ هفته  بهبود پیدا کرد، البته سالمندانی که فوت کردند، دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.
وی اضافه کرد: تقریبا یک سوم افراد ناقل هستند و تعدادی از پرسنل آسایشگاه هم درگیر این ویروس شدند که اکنون قرنطینه شده‌اند و از این میان افرادی بودند که شرایط قرنطینه در منزل شخصی خود را نداشتند و به همین منظور قسمتی در آسایشگاه برای آنان آماده شد تا دوران نقاهت ۲ هفته‌ای خود را در اینجا طی کنند.


معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک تهران تعداد افرادی که در آسایشگاه کهریزک نگهداری می شوند را ۱۷۵۰ نفر شامل افراد معلول، سالمند و بیماران مبتلا به ام اس اعلام کرد و گفت: تعداد پرسنل این مرکز نیز ۹۰۰ نفر است که ۷۰۰ نفر در بخش‌ها  و ۲۰۰ نفر در کادر اداری مشغول به فعالیت  هستند.


پورفهیم در خصوص وضعیت دارویی و پروتکل درمانی مددجویان آسایشگاه کهریزک خاطرنشان کرد: این بیماری جدید و پروتکل‌های آن مدام در حال تغییر است و  بر اساس آخرین پروتکل‌هایی که از سوی وزارت بهداشت صادر می‌شود، بیماران تحت درمان قرار می‌گیرند و هر زمان با کمبودی در این زمینه مواجه شویم، موضوع به وزارت بهداشت گزارش می‌شود.


ابتلای مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به کرونا ویروس
«مسعود ثقفی» سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران از ابتلای مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران به کرونا ویروس خبر داد و گفت: متاسفانه باخبر شدیم که آقای «عبدالرضا فولادوند» مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران به کرونا ویروس مبتلا شدند.
وی ادامه داد: نتیجه آزمایش وی مثبت اعلام شده و برای مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران آرزوی سلامتی داریم.


۲۸ مرکز بهزیستی در ۱۳ استان درگیر بیماری کرونا شده‌اند
بیشترین آمار فوت‌شدگان مربوط به کهریزک است
مراکزمان هنوز به طور کامل غربالگری نشده‌اند
بهبودی ۵۰ درصد کارکنانِ مبتلا
کاهش کمک‌های خیرین

«محمد نفریه» رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره آخرین وضعیت مراکز بهزیستی در مقابله با شیوع کرونا در کشور گفت: در سازمان بهزیستی ۱۰۰ هزار نفر در مراکز شبانه‌روزی آن اعم از مراکز  سالمندان، معلولان جسمی حرکتی، معلولان ذهنی، بیماران روانی مزمن، کودکان بی سرپرست و معتادان متجاهر حضور دارند. در ابتدای شیوع ویروس کرونا مراکز روزانه مانند مهدهای کودک و مراکز توانبخشی روزانه تعطیل شدند، اما امکان تعطیلی مراکز شبانه با توجه به اینکه ۴۰ درصد این افراد مجهول‌الهویه هستند و خانواده‌ای ندارند و مابقی افراد نیز به دلیل شدت نوع معلولیت و شدت بد سرپرستی در مراکز ما حضور دارند، وجود نداشت.


وی با اشاره به مصوبات کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در بهزیستی گفت: سه دستورالعمل پیشگیرانه توسط این کمیته در بهمن ماه برای مراکز شبانه‌روزی بهزیستی ارسال شد. همه مراکز شبانه‌روزی در ۲۷ بهمن ماه قرنطینه شدند و پذیرش‌های جدید و مرخصی‌ها ممنوع شد و برای هر مرکز، اتاق بیمار و قرنطینه در نظر گرفته شد. با علامت‌سنجی، تب‌سنجی و اکسی‌متری غربالگری را در مراکز انجام دادیم. همچنین تدابیر امنیتی و تدابیر بهداشتی را در نظر گرفتیم تا بتوانیم سطح بهداشت مراکز را بالا ببریم. 


رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا هفته چهارم اسفندماه در مراکز ما مورد مثبت گزارش نشد، البته از هفته سوم اسفندماه موارد مشکوک مشخص شدند. در هفته چهارم برخی از این موارد مثبت اعلام شد. براساس گزارش‌های منتشر شده از مراکز سالمندان در دیگر کشورهای دنیا بیش از ۲۵ درصد مرگ و میرها در این مراکز بوده است، اما خوشبختانه درگیری با کرونا فقط در ۲۸ مرکز بهزیستی در ۱۳ استان کشور گزارش شده است. در مراکز ما افراد پر ریسک و پرخطر نگهداری می‌شوند، از همین رو انتظار داریم که این مراکز هم آلوده شوند، اما همانطور که عرض کردم در تعداد کمی از مراکز ما مورد مثبت مشاهده شده است. 


نفریه با اشاره به مقایسه آمار مرگ و میر سالمندان در سال گذشته با سال ۹۹ گفت: آمار مرگ و میر در اسفندماه ۹۸ و ۱۵ روز فروردین ماه امسال را با مدت مشابه در سال قبل و همچنین اسفند ۹۷ مقایسه کرده‌ایم؛ تعداد فوتی‌های ما در تمامی مراکز در سطح کشور هیچ تغییری نکرده است و هیچ مرکزی در مقابله با این بیماری رها نشده است و خدمات بهداشتی در مراکز بالاتر رفته است. خوشبختانه هیچ تفاوت آماری با سال گذشته از نظر میزان مرگ و میر در این مدت نداشتیم. 


وی با اشاره به تاکید رییس جمهور بر نظارت بر مراکز سالمندان و معلولان گفت: یکی دو مرکز ما از دستورالعمل‌های ما تخطی کرده و دیر امور را انجام داده بودند و از طریق پرسنل آلوده، مرکز نیز آلوده شده بود. البته اقدامات موثر که در مراکز برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا انجام شده، نتیجه کار جمعی و نتیجه زحمات تک تک پرسنلی است که در این مراکز زحمت می‌کشند. گاهی اوقات پرسنل دو هفته به منزل نمی‌رفتند تا بتوانند در مراکز بمانند. خوشبختانه با تلاش پرسنل و خدماتی که ارائه داده‌اند فقط ۲۸ مرکز از ۳ هزار مرکز ما در سراسر کشور آلوده شده‌اند. همچنین ۱۸ استان اصلا درگیر نشده‌اند. 


رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه مراکز بهزیستی مراکز نگهداری از افراد پرریسک است، گفت: علیرغم اینکه مراکز ما مراکز نگهداری و نه  درمانی هستند، اما در این ایام به مراکز درمانی نیز تبدیل شده‌اند و خدمات درمانی به مددجویانی که مبتلا شده‌اند، ارائه شده است. شاید اگر هماهنگی با سیستم بهداشتی بیشتر بود تا این افراد آلوده از مراکز خارج شوند، سیستم بهداشتی در این زمینه با ما همکاری بیشتری داشت شاید شیوع بیماری در مراکز اتفاق نمی افتاد، البته در حال حاضر در حال مدیریت شیوع در مراکز شبانه‌روزی هستیم که درگیر شده‌اند و خوشبختانه سه الی چهار روز است که هیچ فوتی در مراکز ما گزارش نشده است. 


نفریه تصریح کرد: یک جلسه در ستاد مقابله با کرونا در شهر تهران با دکتر زالی داشتیم وزارت بهداشت تعهداتی را متقبل شد از جمله اینکه تمام مددجویان مرکز کهریزک از لحاظ تست کرونا غربالگری شوند تا بدانیم چه تدابیری اتخاذ کنیم و  دیگر بیماری گسترش پیدا نکند. 


رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: از ابتدای شروع این بیماری مراکز ما با تامین مواد ضدعفونی کننده و وسایل حفاظتی برای پرسنل با مشکل مواجه بوده‌اند و با قیمت‌های چند برابر از بازار آزاد آنها را تهیه می‌کردند و بودجه هایی را که در اختیارشان قرار دادیم را برای تهیه این وسایل از بازار آزاد هزینه کردند. متاسفانه علیرغم نامه نگاری‌های ما در این زمینه، اما دسترسی به این اقلام با قیمت دولتی نداشتیم، البته مراکز دولتی کمبود داشتند و همه این وسایل آن سمت رفته بود. در حال حاضر مراکز در استانها به صورت موردی توانسته‌اند تجهیزاتی را از بخش دولتی دریافت کنند، درحالی که رایزنی‌های متعددی در این زمینه انجام شده است. 


نفریه خاطرنشان کرد: خوشبختانه در جلسه اخیر با دکتر زالی قرار شده است به مراکزی از سازمان بهزیستی که موارد مثبت در آنجا گزارش شده است، تجهیزات فردی برای حفاظت پرسنل در اختیار آنها قرار داده شود. همچنین قرار شد پزشکانی به مراکز ما بروند، البته ما موافق نیستیم که بیماران مبتلا به کرونا درمان را در این مراکز دریافت کنند، چراکه امکانات درمانی در مراکز ما وجود ندارد و امکانات مراکز ما برای نگهداری افراد است نه درمان آنها و ما از ابتدا روی این موضوع تاکید داشتیم و همچنان بر این اعتقاد هستیم که تجهیزات بیمارستانی در مراکز ما موجود نیست و نمی‌توان خدمات درمانی را در مراکز شبانه‌روزی به بیماران ارائه کرد. 


وی ادامه داد: همچنین قرار شد، نقاهتگاهی نیز ایجاد کنند تا افرادی که از بیمارستان ترخیص می‌شوند در این مکان نگهداری شوند. همچنین پذیرش بیماران ما در بیمارستان راحت‌تر شود و بیمارستان فیروزآبادی که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت می کند برای ارائه خدمات به بیماران بهزیستی در نظر گرفته شد. همچنین مقرر شد تعدادی پرستار به ما معرفی شوند تا بتوانیم با عقد قرارداد با آنها از خدمات‌شان در مراکز استفاده کنیم.


رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت مجدد پرسنل بهزیستی که به بیماری کرونا مبتلا شده بودند، تصریح کرد: حدود ۵۰ درصد از پرسنلی که به این بیماری مبتلا شده بودند بهبود یافته و دوباره به محل کار خود بازگشته‌اند. تعدادی از نیروهای داوطلب هلال‌احمر در اختیار ما قرار گرفته‌اند و خوشبختانه این اقدامات انجام شده است. 


نفریه با بیان اینکه در برخی از مراکز معلولان ذهنی، سالمندان، مراکز شبانه روزی نگهداری کودکان، مراکز ترک اعتیاد نیز آلودگی داشته‌ایم، تاکید کرد: همانطور که گفتم در کل ۲۸ مرکز فقط آلوده شده‌اند. بیشترین آمار فوت‌شدگان نیز در کهریزک بوده است که خوشبختانه دو الی سه روزی است که مورد مرگ و میر گزارش نشده است. موارد مثبت نیز تحت کنترل هستند و حال شان خوب است. موارد حاد نیز توسط وزارت بهداشت به بیمارستان منتقل شده‌اند و موارد مثبت نیز در مرکز قرنطینه وجود دارند. مقرر شده است از سازمان‌های مختلف مانند هلال احمر تجهیزاتی برای این مرکز ارسال شود. مراکز ما مراکز پرخطر هستند، اما بدانید که پرسنل سازمان بهزیستی با چنگ و دندان در حال حفاظت از مددجویان مراکز بهزیستی هستند. 


وی با بیان اینکه در کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار بهزیستی کارگروه نظارت و ارزیابی تشکیل شده است، گفت: تیم‌های بازرسی با رعایت مسائل بهداشتی که باعث آلودگی مراکز نشوند، نظارت و ارزیابی از مراکز را بیشتر می‌کنند. از سازمان برنامه و بودجه درخواست کردیم تا برای مراکز شبانه روزی ما اعتباری در نظر بگیرند. سازمان بهزیستی برای مراکز سالمندان یکبار سرانه ۳۰ هزار تومانی و در سری دوم سرانه ۵۰۰ هزار تومانی پرداخت کرده است تا بار مالی مراکز و مشکلات کمتر شود، اما تجهیزات گران قیمت است. 


رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با اشاره به کاهش کمک‌های خیرین تصریح کرد: مراکزی که آلوده شده بودند نیز مدیریت شده‌اند. ما کمک خیرین و داوطلبان را می‌خواهیم. هر سال در شب عید کمک‌های زیادی به مراکز ما می‌شد، اما امسال به دلیل شرایط خاص و عدم حضور خیرین این کمک‌ها خیلی کمتر شده است. انشاءالله با کمک خیرین، نیروهای داوطلب و دولت به ویژه سازمان برنامه و بودجه مشکلات ما کمتر شود. 


نفریه با اشاره به اینکه در مراکز بهزیستی به کمک‌های ویژه وزارت بهداشت برای غربالگری نیازمند هستیم، تصریح کرد: متاسفانه هنوز مرکز کهریزک به طور کامل غربالگری نشده است البته وزارت بهداشت متعهد شده است که در همین هفته این اقدامات را انجام دهد تا بتوانیم حداکثر خدمت را به مددجویان کهریزک بدهیم. همچنین با توجه به دستور رییس جمهور مبنی بر نظارت و تکریم معلولان و سالمندان این اقدام در دست انجام است تا از اتفاقاتی که در مراکز سالمندان در کشورهای جهان اول رخ داده است جلوگیری کنیم، البته این اتفاقات تاکنون در مراکز ما رخ نداده است و امیدواریم هرگز رخ ندهد. 


وی در پاسخ به این سوال که ممنوعیت پذیرش و ملاقات در مراکز شبانه روزی همچنان وجود دارد؟ گفت: بله، همچنان وجود دارد، البته برخی از پذیرش‌ها با حکم دادستانی است که ما شرایط پذیرش این افراد را نیز مشخص کرده‌ایم. همچنین مرخصی مددجویان لغو شده است و اگر کسی مرخصی برود تا پایان برطرف شدن بحران کرونا حق بازگشت به مراکز را ندارد و بازدید چه اعضای خانواده باشند و چه افراد عمومی در همه مراکز ما ممنوع است. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha