شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 291798

فصل بهار را در كنار سرسبزی و زیبایی‌هایش، در كنار باران بهاری و غنچه‌هایی كه سر از خاك باز می‌كنند، به فصل حساسیت می‌شناسند. اواخر اسفند این حساسیت‌ها خودنمایی می‌كنند و در طول فصل بهار به‌ویژه در یكی دو ماه نخست، بیشتر میزان حساسیت در افرادی كه آلرژی دارند، دیده می‌شود.

نبرد خانگی با حساسیت‌ بهاره

سلامت نیوز:فصل بهار را در كنار سرسبزی و زیبایی‌هایش، در كنار باران بهاری و غنچه‌هایی كه سر از خاك باز می‌كنند، به فصل حساسیت می‌شناسند. اواخر اسفند این حساسیت‌ها خودنمایی می‌كنند و در طول فصل بهار به‌ویژه در یكی دو ماه نخست، بیشتر میزان حساسیت در افرادی كه آلرژی دارند، دیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،آبریزش چشم و بینی، عطسه و سرفه اولین ره آوردهای فصل بهار است كه برای افرادی كه هر سال با آن دست به گریبان هستند، آزاردهنده است و سعی می‌كنند به هر ترفندی شده از شر آن خلاص شوند.

گرفتگی بینی و حساسیت چشم‌ها از شایع‌ترین حساسیت‌های بهاری است كه بیش از 30 درصد جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. معمولا داروهای بدون نسخه شامل آنتی‌هیستامین‌ها معمول‌ترین داروهایی هستند كه برای كاهش آبریزش و گرفتگی بینی مصرف می‌شوند كه به پاك‌كردن مخاط و كاهش علائم كمك می‌كنند.

در صورتی كه این داروها اثربخش نباشند، بیماران باید حتما تحت نظر پزشك قرار گیرند و داروهای تجویزی را مصرف كنند. طبق گزارش انجمن آسم و آلرژی آمریكا، آنتی‌هیستامین‌ها تا 80 درصد علائم حساسیت‌های بهاره را كاهش می‌دهند؛ این در حالی است كه ضداحتقان‌های خوراكی ممكن است با عوارضی مانند سردرد،خواب‌آلودگی و تندشدن ضربان قلب همراه باشند. اما در این میان، استفاده از برخی درمان‌های طبیعی و خانگی در كاهش علائم حساسیت‌های بهاره بی تاثیر نیستند و گاهی به خوبی می‌توانند جایگزین آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای ضدحساسیت باشند.

 آنتی هیستامین طبیعی

مصرف ریشه گیاه گزنه از قدیم به عنوان ماده‌ای ادرارآور مورد استفاده قرار می‌گرفت.اما به تازگی كپسول‌هایی از این گیاه تولید شده كه در بیماران مبتلا به التهاب مخاط بینی آلرژیك استفاده می‌شود و محققان بر این باورند كه می‌تواند میزان هیستامین‌ها را در بدن كاهش دهد. اما گزنه را مصرف كنید. گزنه مانند یك آنتی‌هیستامین طبیعی عمل می‌كند و حساسیت شما را بهبودمی‌بخشد.

سركه سیب را رقیق بخورید

سركه سیب بخورید تا مقدار پتاسیم بدنتان افزایش پیدا كند.این كار می‌تواند آبریزش بینی را از بین ببرد.سركه سیب به رقیق‌شدن مخاط در بدن كمك كرده و تنفس را برای شما راحت‌تر می‌كند. اما مراقب باشید سركه را به صورت غلیظ مصرف نكنید بلكه آن را در آب رقیق كنید یا در تركیب با آبلیمو بخورید.

پروبیوتیك‌های مفید

اگرچه بسیاری بر این عقیده‌اند كه مصرف پروبیوتیك‌ها فقط در ایجاد تعادل باكتری‌های روده و معده مؤثر است، محققان اعلام كرده‌اند که  این مواد سیستم ایمنی كودكان مبتلا به التهاب مخاط بینی آلرژیك را نیزتقویت می‌كند.

غرغره آب نمك شست‌وشوی بینی از طریق غرغره

 آب نمک هم می‌تواند كمك كننده باشد. ابزار شست وشوی بینی را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه كنید.این كار التهاب مخاط داحل بینی راكاهش می‌دهد.

دوش آب گرم بگیرید

نه تنها بخار آب می‌تواند به‌طور موقت هم كه شده سینوس‌ها را پاكسازی كند، بلكه محققان معتقدند دوش آب گرم هم به محض وارد شدن به خانه از محیط بیرون می‌تواند با پاك‌كردن گرده‌ها از بدن شما، به كاهش حساسیت‌های بهاره كمك كند.

اوكالیپتوس را بو كنید

برگ‌های خشك‌شده اوكالیپتوس دارای روغنی معطر است كه معمولا در كاهش حساسیت از آن استفاده می‌شود.بوی این روغن می‌تواند التهاب مخاط بینی را كاهش دهد. مطالعات هم نشان می‌دهد استشمام عطر این گیاه می‌تواند برای بهبود مشكلات تنفسی در بیماری‌هایی مانند آسم مؤثر باشد. اگر در طول روز از مشكل حساسیت‌های بهاره حتی در محل كارتان رنج می‌برید، روغن اوكالیپتوس را در كاسه‌ای بریزید و روی میز كارتان بگذارید و هرگاه با مشكل حساسیت و گرفتگی بینی مواجه شدید، دو قطره‌ای از آن روغن را در بینی بچكانید تا التهاب مخاط بینی راكاهش دهد.

مصرف غذاهای ادویه‌دار

مصرف غذاهای تند و حاوی ادویه مانند فلفل، پیاز، سیر یا زنجبیل مخاط بینی را رقیق می‌كند و گرفتگی را كاهش می‌دهد.

طب سوزنی، درمان چینی‌ها

طب سوزنی كه یكی از درمان‌های مؤثر چینی محسوب می‌شود، حتی در كاهش علائم التهاب مخاط بینی هم تأثیرگذار است و می‌تواند به شما در درمان این بیماری كمك كند.

مواد كوئرستین‌دار بخورید

ماده كوئرستین، نوعی ماده طبیعی برای مقابله با حساسیت است كه میزان هیستامین‌ها را در بدن كاهش داده و به كنترل علائم آلرژی كمك می‌كند.این ماده طبیعی در كلم بروكلی، گل كلم، چای سبز و مركبات یافت می‌شود.

ویتامین C حلال مشكلات

ویتامین C را معمولا به كنترل‌كننده قوی سرماخوردگی و تقویت‌كننده سیستم ایمنی بدن می‌شناسند. اما تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه 2000 میلی‌گرم از این ویتامین به پایین آمدن میزان هیستامین در بدن كمك می‌كند.

روغن نعنای موضعی

روغن نعنا اثر ضدالتهابی دارد و قادر است علائم التهاب مخاط بینی در حساسیت‌های بهاره و آسم پرونشیتی را كاهش دهد. این روغن را هم می‌توانید در هوا و هم به طور موضعی داخل بینی اسپری كنید.روغن كندر استشمام كنیدطبق مطالعاتی كه چند سال پیش محققان انجام دادند، مشخص شد روغن كندر به كاهش التهاب مخاط كمك می‌كند.این روغن را داخل ظرف اسپری بریزید و پشت گوشتان اسپری كنید یا با اسپری‌كردن آن در هوا، آن را استنشاق كنید تا راحت‌تر بتوانید تنفس كنید.

عسل طبیعی بخورید

درست است كه هیچ مدرك علمی مبنی بر تأثیر عسل بر كاهش حساسیت‌های بهاره وجود ندارد، اما تئوری‌های متعددی بر این باورند كه مصرف این ماده غذایی به مرور زمان واكنش‌های حساسیت‌زا را نسبت به گرده‌های گل كاهش می‌دهد.

تهویه هوا در خانه بگذارید

گردش هوای محیط و حذف رطوبت موجود در هوا با دستگاه‌های تهویه و هواكش یا رطوبت‌گیرها با كاهش رشد قارچ و كپك به كمتر شدن شدت حساسیت‌های بهاره كمك می‌كند.به طور طبیعی تشكیل قارچ و كپك در محیط، احتمال تشدید علائم حساسیت‌زا را افزایش می‌دهد.

قطره‌های چشمی

خارش و آبریزش چشمی از شایع‌ترین علائم حساسیت‌های بهاره هستند. یكی از راه‌های درمان آن استفاده از قطره‌های چشمی است كه می‌توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه كنید. این قطره‌ها برای كاهش آلرژی و قرمزی چشم‌ها طراحی شده‌اند.

كمپرس سرد برای چشم‌ها

كمپرس آب سرد می‌تواند تا حد زیادی خارش و تحریك‌پذیری چشم‌ها را كاهش دهد. برای این كار، پارچه تمیزی را خیس كنید و روی چشم‌ها بگذارید و آن را بارها تكرار كنید تا هم قرمزی آن را از بین ببرد و هم خارش چشمتان را كاهش دهد.


به خاطر داشته باشید كه این درمان‌های خانگی تنها به منظور كاهش علائم حساسیت‌های ساده بهاره توصیه می‌شود و چنانچه دچار علائم شدید حساسیتی یا آنافیلاكسی شده‌اید، این درمان‌های طبیعی كارساز نیست و باید بلافاصله به پزشك مراجعه كنید.

حساسیت‌های آنافیلاكسی می‌تواند جان شما را به خطر بیندازد و حتی باعث مرگ شود. بنابراین، در چنین شرایطی هرگز وقت را از دست ندهید و با اورژانس تماس بگیرید. اگر در بروز حساسیت‌های بهاره، دچار تنگی نفس و التهاب مخاط گلو شدید یا بر اثر شدت حساسیت چشم‌ها دچار مشكل در بینایی یا عفونت چشم شدید، حتما به پزشك مراجعه كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha