یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 291868

مطالعه‌ای كه سال گذشته در پنج استان كشور انجام شد، نشان داد ایران جزو كشورهایی است كه دارای بیشترین آمار مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌كیستیك (PCOS) یا تنبلی تخمدان است، طوری كه آمار زنان ۱۵ تا ۴۵ ساله مبتلا به این بیماری در كشور حدود ۱۵ درصد است.

وقتی تخمدان تنبل می‌شود

سلامت نیوز:مطالعه‌ای كه سال گذشته در پنج استان كشور انجام شد، نشان داد ایران جزو كشورهایی است كه دارای بیشترین آمار مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌كیستیك (PCOS) یا تنبلی تخمدان است، طوری كه آمار زنان ۱۵ تا ۴۵ ساله مبتلا به این بیماری در كشور حدود ۱۵ درصد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،جالب آن كه عمده‌ترین نشانه این بیماری كه با اختلال عملكرد جنسی و مشكلات ناباروری در خانم‌ها نیز همراه است، اختلال پرمویی ایدیوپاتیك (پرمویی با علت نامعلوم) است. در واقع تنبلی تخمدان خود را با رویش موهای زائد مردانه در دختران و زنان نشان می‌دهد؛ بدون آن كه اختلال عملكردی در غده فوق‌كلیوی یا تخمدان آنان وجود داشته باشد. به بیان دیگر، سندرم تخمدان پلی‌كیستیك یكی از بیماری‌های با شیوع بالا در زنان ایرانی است كه علائم آن از دوران نوجوانی بروز می‌كند.

در ارتباط با این موضوع پای صحبت دكتراستفاده می‌شود، ولی معنای علمی آن سندرم تخمدان پلی‌كیستیك است كه در آن مجموعه علائمی باعث این شرایط می‌شود. عدم تخمك‌گذاری به دلیل سندرم تخمدان پلی‌كیستیك یكی از بیماری‌های با شیوع بالا در زنان ایرانی است كه علائم آن از دوران نوجوانی می‌تواند بروز كند و در صورتی كه مورد توجه و پیگیری قرار نگیرد، می‌تواند باعث ناباروری در سنین تولید مثل شود.

 ارثیه‌ای به نام تنبلی تخمدانبه گفته دكتر حسینی، در ایجاد سندرم تخمدان پلی‌كیستیك، بی‌نظمی در ترشح یك‌سری از هورمون‌های موثر برعملكرد تخمدان و همچنین تا اندازه‌ای زمینه خانوادگی نقش دارد. قاعدگی‌های نامنظم را جدی بگیریددكتر حسینی درباره علائم و نشانه‌های سندرم تخمدان پلی‌كیستیك در دختران جوان می‌گوید:

بیشتر مبتلایان به این سندرم از چرخه‌های قاعدگی نامنظم به صورت فواصل بیش از ۳۵ روز شكایت دارند. علاوه بر این علائم افزایش هورمون اندروژن در بدن با بروز آكنه، پرمویی و ریزش موی مردانه در مبتلایان به این سندرم بروز می‌كند.این متخصص تاكید می‌كند: شواهد سونوگرافی نیز در مبتلایان وجود تخمدان پلی‌كیستیك را تایید می‌كند، با این حال در صورت وجود دو علامت از علائم مذكور، این سندرم تشخیص داده می‌شود.

بعضی اوقات این نشانه‌ها و علائم در بیمار مورد توجه قرار نمی‌گیرد و فرد مبتلا به این سندرم دچار افزایش وزن شده و چرخه معیوبی در او ایجاد می‌شود كه منتهی به دوره‌های نامنظم قاعدگی شده و این روند ادامه می‌یابد. دیابت، سوار بر تنبلی تخمدان!یكی از اختلالاتی كه در این بیماری ایجاد می‌شود مقاومت به انسولین است كه این مشكل علاوه بر ایجاد دیابت، خود روند علائم سندرم را تشدید می‌كند، از طرفی چاقی در این افراد هم می‌تواند علت و هم معلول آن باشد كه جزو فاكتورهای خطر افزایش فشار خون هم تلقی می‌شود. 

دور سیگار و قلیان را خط بكشیدمصرف سیگار و قلیان نیز در افزایش علائم بیماری تاثیرگذار است. مطالعات نشان داده استفاده از سیگار و قلیان در دختران به مرور زمان اثرات توكسیك روی تخمدان داشته و باعث نارسایی‌های زودرس تخمدان در دختران نوجوان می‌شود و اثرات منفی به همراه دارد. ضرورت كاهش وزناولین درمان مبتلایان به تنبلی تخمدان، كاهش وزن در حدود 5 تا 10 درصد است كه با این كاهش وزن طیفی از علائم و مشكلات این افراد كنترل می‌شود.

دكتر حسینی با بیان این مطالب عنوان می‌كند: در صورت اختلال قند خون و چاقی همزمان، این كاهش وزن بر روند كنترل قند این افراد نیز اثر مثبت دارد.از سوی دیگر، استفاده از یك سری مكمل و داروهایی كه تجویز متخصص باشد در كنار رژیم غذایی در بهبود علائم موثر است. از طرفی در صورت كمبود ویتامینD استفاده از مكمل‌های آن و استفاده از میوه و سبزیجات به‌شدت توصیهمی‌شود.ناگفته نماند كه بهتر است مبتلایان سه‌بار در هفته و به مدت نیم ساعت ورزش هوازی داشته باشند.

اهمیت تغذیه  سالم در مبتلایان  به تنبلی تخمدان
استادیار گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اصلاح سبك زندگی را از روش‌های درمان این بیماری دانسته و اضافه می‌كند: متاسفانه مصرف رژیم غذایی پرچرب و استفاده از فست‌فودها توسط دختران نوجوان می‌تواند روند چاقی را در مبتلایان به این سندرم افزایش داده و باعث تشدید سندرم پلی‌كیستیك شود؛ لذا به بیماران توصیه می‌شود رژیم غذایی خود را اصلاح كرده و غذاهای سالم مصرف كنند. با توجه به چاقی و زمینه دیابت، رژیم غذایی كم كربوهیدرات و كم‌چربی به مبتلایان توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha