پیش‌بینی معاون كل وزارت بهداشت درباره ماندگاری ویروس كرونا در كشور تا پاییز، تمام معادلات خوش‌بینانه درباره رخت بر بستن كووید 19 در آینده نزدیك را بر هم زد.

تهران؛ بمب ساعتی شیوع کرونا

سلامت نیوز:پیش‌بینی معاون كل وزارت بهداشت درباره ماندگاری ویروس كرونا در كشور تا پاییز، تمام معادلات خوش‌بینانه درباره رخت بر بستن كووید 19 در آینده نزدیك را بر هم زد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،ایرج حریرچی دیروز و همزمان با آغاز طرح فاصله‌گذاری هوشمند و بازگشایی برخی مراكز كسب و مجاز بودن فعالیت بیش از 371 هزار كاسب و فعال اقتصادی و به تبع آن، افزایش ترددها در سطح شهرها اعلام كرد:«با تدابیر اندیشیده شده، ما تا پاییز با این بیماری درگیر خواهیم بود.

البته استان تهران می‌تواند پاشنه آشیل كنترل ویروس باشد چون ترددهای روزانه چند میلیون نفری و تراكم زیاد جمعیت در سطح شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران، نگران‌كننده است و می‌تواند عامل انتقال شدید ویروس كرونا باشد آن هم درحالی كه در اكثر استان‌های كشور، منحنی ابتلا و مرگ، نزولی شده است.

پیش‌بینی‌ها این بود كه اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت، شیوع بیماری رو به كاهش باشد اما این اتفاق وابسته به مسائل مختلف و از جمله رفتارهای مردم و تغییرات آب و هوایی است علاوه بر آنكه تا ۱۸ ماه پس از آغاز شیوع بیماری هیچ افق روشنی برای تهیه دارو و واكسن پیشگیرانه وجود ندارد و بهترین داروهای موجود هم تاثیر 5۰ درصدی در بهبودی خواهد داشت و در نهایت می‌تواند فقط یك روز از طول مدت بستری را كاهش دهد.»


تهران؛ بمب ساعتی شیوع كووید 19

یكی از دلایل مهم ماندگاری ویروس كرونا در كشور و در شهرهایی همچون تهران را باید در رفتار اجتماعی مردم جست‌وجو كرد. تهرانی‌ها ظرف 50 روز گذشته- غیر از روز سیزده‌به‌در كه آن هم به دلیل ترس از جریمه و برخورد قضایی، لطف كردند و از خانه‌های‌شان بیرون نیامدند- در مواجهه با خواهش و التماس مسوولان حوزه سلامت نسبت به حذف و توقف ترددهای غیرضروری در محیط عمومی چنان رفتار كرده‌اند كه حالا، نمایه شهر تهران از بابت شیوع انفجاری ابتلا به كووید 19 یك بمب ساعتی است كه از روزهای پایانی پارسال ثانیه‌شمار آن فعال شده.

دیروز رییس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران هشدار داد كه تا 10 روز آینده باید منتظر موج جدیدی از بیماری در پایتخت باشیم. اگر علت ترافیك اتوبان‌های تهران در روز شنبه 16 فروردین ماه برای كارشناسان حوزه سلامت نامعلوم بود، ازدحام دیروز عابران پیاده و خودروها در گذرگاه‌های پایتخت دلیلی نداشت جز پایان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و آغاز اجرای فاصله‌گذاری هوشمند و توهم شهروندان درباره پایان اعتبار توصیه‌های بهداشتی و از جمله خودداری از حضور غیرضروری در اماكن عمومی كه مشاهدات از خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر نشان داد كه ساكنان تهران این‌ بار هم در این آزمون، رفوزه شدند.

دیروز مدیران شهری از اجبار به تداوم فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی گفتند اما این نگرانی را پنهان نمی‌كردند كه ازدحام جمعیتی كه بدون توجه به توصیه‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در محیط‌هایی همچون واگن‌های مترو یا اتوبوس‌ها، تردد آزادانه و بی‌خیال دارند، حتما افزایش ابتلا را در پی خواهد داشت. دیروز و به دنبال انتشار تصاویری از شلوغی واگن‌های مترو و ایستگاه‌های اتوبوس با ازدحام شهروندانی كه بدون رعایت توصیه‌های بهداشتی و پیشگیرانه، انگار روزی از ایام عادی را شروع كرده بودند، رییس مركز ارتباطات شهرداری تهران در صفحه توییتر خود ناچار به این اعتراف شد كه:

«وقتی بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در مبارزه با ‫كرونا‬ می‌گوید دو سوم كاركنان، فعالیت خود را شروع كنند، ناوگان حمل و نقل عمومی و تنظیمات ترافیكی، اجبارا به چرخه بازمی‌گردند. افزایش ظرفیت مترو و اتوبوس هم، در حد چند درصد ممكن است اما یقینا پاسخگو نیست و شهرداری تهران‬ چاره‌ای جز ارایه خدمت ندارد.»

مدیرعامل شركت بهره‌برداری متروی تهران و حومه هم با ابراز نگرانی از تراكم مسافرانی كه بدون استفاده از ماسك و دستكش، به محل پرخطری همچون ایستگاه مترو آمده‌اند، خبر داد كه در اولین روز از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، ایستگاه‌های تقاطعی با ازدحام مسافر مواجه بوده و به دلیل افزایش تعداد مسافران، ناچار شده‌اند سرفاصله قطارها را كاهش دهند تا پاسخگوی ازدحام جمعیت باشند.

مسوولان شهری در حالی با تراكم جمعیت متقاضی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی مواجهند كه دیروز حریرچی هشدار داد استفاده از حمل و نقل عمومی، سهم ۲۶.۵ درصدی در انتقال ویروس كرونا در ایران دارد چراكه با وجود ضد عفونی مستمر ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و واگن‌ها و اتوبوس‌های درون شهری و حتی اجرای فاصله‌گذاری برای استفاده از صندلی‌های مترو یا اتوبوس، با ورود اولین مسافر-چه ناقل ویروس كرونا باشد یا نباشد- مصونیت ایجاد شده بر اثر گندزدایی، نقض شده و آن اتوبوس و واگن مترو و ایستگاه مترو و اتوبوس، دوباره به یك محل پرخطر تبدیل می‌شود.


تا 30 خرداد یك مهمان نحس داریم

كمیته اپیدمیولوژی كووید 19 در تخمین دوره‌ای درباره ماندگاری ویروس كرونا 5 فرضیه بر مبنای میزان مداخلات دولت برای كنترل شیوع ویروس مطرح كرده كه انقضای تمام فرضیات 30 خرداد سال جاری است. به استناد این تخمین‌ها، قطعا نمی‌توان انتظار پایان اپیدمی كووید 19 زودتر از آغاز تابستان را داشت و این كمیته هم حتی برای دومین فصل سال، از صفر شدن موارد ابتلا نمی‌گوید، بلكه پیش‌بینی می‌كند كه در صورت مداخله حداكثری دولت در كنترل انتقال ویروس، آمار ابتلا به كمترین رقم برسد.

فرضیه شماره 1 كه میزان مداخله دولت در كنترل انتقال ویروس را صفر ارزیابی كرده، از شناسایی 65 هزار بیمار نیازمند بستری در روز 30 خرداد می‌گوید. فرضیه 2، رعایت 10 درصدی توصیه‌های بهداشتی توسط جمعیت عمومی را باعث كاهش موارد نیازمند بستری به 12 هزار نفر می‌داند.

در فرضیه 3 و به دنبال مداخله اندك دولت برای كنترل انتقال ویروس، تعداد موارد نیازمند بستری در روز 30 خرداد به 3500 نفر كاهش پیدا كرده و فرضیه 4 می‌گوید كه با مداخله در سطح متوسط كه شامل مدیریت اجتماعات، تعطیلی مراسم جمعی و تعطیلی تمامی مراكز در معرض ازدحام جمعیت است، تعداد بیماران نیازمند بستری در روز 30 خرداد به 1200 نفر می‌رسد.

فرضیه 5 كه وضعیت كنونی مداخلات دولت در كنترل انتقال ویروس تلقی شده و محدودیت در عبور و مرور و مسافرت‌های درون و برون شهری و كنترل مبادی ورودی و خروجی شهرها و ردیابی و شناسایی وضعیت ناقلان ویروس را شامل می‌شود، نتیجه نهایی از تعداد بیماران مبتلا به كووید 19 و نیازمند بستری را در روز 30 خرداد 450 نفر تخمین می‌زند.تا تحقق پیش‌بینی این كمیته، حدود 70 روز باقی مانده و قطعا رسیدن به نتایج و تخمین‌ها، منوط به رفتار جامعه عمومی در روزهای آینده است كه البته این رفتارها، امروز چندان برای مسوولان حوزه سلامت، دلگرم‌كننده و امیدبخش نیست.

دو روز قبل، سخنگوی وزارت بهداشت هشدار داد:«ظرف ۲۴ ساعته(پنجشنبه 21فروردین) باز هم شاهد افزایش موارد جدید ابتلا در استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بوده‌ایم».در اولین روز از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، فرمانده ستاد مقابله با كرونا در كلان‌شهر تهران هم، هشدار داد كه در روزهای آینده، حتی با وجود افزایش دمای هوا، باید در انتظار آمارهای بسیار نگران‌كننده از روند افزایش ابتلا در پایتخت سیاسی كشور باشیم و از احتمال تصمیم متفاوت دولت در مورد تهران گفت.

فراموش نكنیم كه رعایت نكردن توصیه‌ها درباره حذف ترددهای غیرضروری و ابتلا بر اثر نادیده گرفتن این توصیه‌ها، دو نتیجه مشخص دارد؛ به دنبال افزایش بار بستری مبتلایان در مراكز درمانی، تیم درمان كه ظرف دو ماه گذشته، فرساینده‌ترین ساعات زندگی خود را تجربه كرده، همچنان از شر حملات این ویروس خلاصی نخواهد داشت و ناچار است روزها و ساعات آینده را باز هم در خدمت «كرونا» باشد.

این نتیجه؛ تداوم فرسایش پرستاران و پزشكان- فرقی نمی‌كند، چه آنها كه موظف هستند و چه آنها كه داوطلبانه برای كمك به همكاران‌شان رفته‌اند- تناقض فاحشی با شعارهای مردمی دارد كه در این روزها، در خیابان‌ها و گذرها، رو به دوربین تلویزیون، ژست مهربان بودن و قدردان بودن می‌گیرند و خطاب به همان پزشك و پرستاری كه از سر خستگی و به ته رسیدن تمام ذخایر انرژی كه در سلول‌های بدنش داشته، به مردم التماس كرده كه در خانه بمانند و با حضور غیرضروری در اماكن عمومی، به تنفس دوباره این ویروس بها و نیرو ندهند، پیام سپاس و تشكر می‌فرستند و وقتی گزارشگر تلویزیون می‌پرسد:«شما كه ممنون زحمات تیم درمان هستین چرا تو خونه نموندین»، لبخندی می‌زنند و می‌گویند:

«كار ضروری پیش اومد...»نتیجه دوم كه بسیار جالب است، تحمیل بار گزاف هزینه درمان بر دوش دولت است چراكه بنا براعلام وزارت بهداشت، مبتلایان كووید 19 در صورتی كه در بیمارستان‌های آموزشی- دولتی بستری شوند، طبق تاكیدات طرح تحول سلامت فقط موظف به پرداخت 10 درصد فرانشیز هستند و باقی هزینه درمان، باید از منابع بیمه‌های پایه تامین شود علاوه بر آنكه بنا به دستور اخیر وزیر بهداشت به روسای دانشگاه‌ها و دانشكده‌های علوم پزشكی سراسر كشور، هزینه درمان آن تعداد از مبتلایان كووید 19 كه فاقد پوشش بیمه یا بی‌بضاعت هستند،

از محل منابع طرح تحول نظام سلامت محاسبه خواهد شد. حالا هر دو نتیجه به معنی خالی‌تر شدن جیب دولت است آن هم در سالی كه سخنگوی دولت، نوید رشد منفی برای اقتصاد كشور می‌دهد و از خطر بیكاری گسترده، رشد آمار فقرا بر اثر شیوع كووید 19 و آسیب‌های جدی برای نظام تولید و خدمات می‌گوید. با این حرف‌ها، حالا شمایید و تصمیم اینكه ترددهای غیرضروری خود را بگذارید برای وقتی دیگر یا فردا صبح، اولین نفری باشید كه گندزدایی ایستگاه مترو و اتوبوس را نقض می‌كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha