امروز جهان در شرایط اضطرار به سر می‌برد؛ یک ویروس کوچک که حتی با چشم غیرمسلح هم قابل مشاهده نیست، همه کشورهای بزرگ و کوچک جهان را درگیر مشکلات زیادی کرده است.

مقابله با ویروس، بدون کمک‌های بشردوستانه ناممکن است

سلامت نیوز: امروز جهان در شرایط اضطرار به سر می‌برد؛ یک ویروس کوچک که حتی با چشم غیرمسلح هم قابل مشاهده نیست، همه کشورهای بزرگ و کوچک جهان را درگیر مشکلات زیادی کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،کووید-١٩ این روزها بزرگترین اقتصادهای جهان را با خطر نابودی مواجه کرده است؛ اروپا و آمریکا به‌عنوان نقاط پیشرفته کره خاکی با همه‌گیری ویروس و بحران مدیریت در مقابله با انتشار آن کمر خم کرده‌اند. در این شرایط بحرانی اما وضع نقاطی از سراسر جهان نگران‌کننده‌تر است؛ کشورها و جوامعی که در شرایط عادی با وضع جنگ و درگیری مواجه بوده و غیرنظامیان زیادی در این مناطق از شهر و خانه خود آواره شده‌اند و در اردوگاه‌های اسکان زندگی می‌کنند، در بحران همه‌گیری ویروس، شرایط برای این حجم عظیم از جمعیت آسیب‌پذیر وخیم‌تر است.

کشورهایی مانند سوریه، لیبی و بخش‌هایی از نوار غزه در سرزمین‌های اشغالی با کمترین امکانات و محدودیت‌هایی که با آن مواجه هستند، قادر نخواهند بود در مقابل همه‌گیری بیماری مقاومت کنند. بر همین اساس به‌دنبال شیوع ویروس کرونا در جهان، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ خواستار اقدام اضطراری جامعه جهانی برای مقابله با این خطر در مناطق درگیری در سراسر جهان شده است.


به گزارش کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از ژنو، این سازمان هشدار داده است که مبارزه با کووید-۱۹ در کشورهایی که به‌ واسطه مخاصمه ویران شده‌اند، تقریبا ناممکن خواهد بود، مگر آنکه دولت‌ها و سازمان‌های بشردوستانه فورا در این‌باره واکنشی هماهنگ نشان دهند و باید برنامه‌های پیشگیری را پیش از آنکه این بیماری در مناطق مخاصمه شیوع پیدا کند، به‌طور اضطراری پیش ببرند.

کووید-۱۹ که تهدید بزرگی برای جان مردم در کشورهای دارای سیستم بهداشتی قوی محسوب می‌شود، در مناطقی که سیستم‌های بهداشت و درمان آن مورد تاخت‌وتاز جنگ قرار گرفته‌ و رسما قابل تکیه و اعتماد برای درمان نیست، به مراتب خطرناک‌تر است؛ آن هم در شرایطی که هزاران نفر از مردم آواره‌شده به واسطه جنگ در نزدیکی یکدیگر و در اماکنی مانند کمپ‌های اسکان زندگی می‌کنند. مکان‌هایی فاقد منابع کافی نجات‌بخش مانند آب پاکیزه، صابون و دارو. به‌ علاوه سیستم‌های بهداشتی که توسط مخاصمه تضعیف شده‌اند، ظرفیت شناسایی، مدیریت و پیگیری موارد بیماری را از دست داده‌اند که این خود خطر شیوع کووید-١٩ را بیشتر می‌کند.


در اردوگاه‌های آوارگان امکان فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد

پیتر مائورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ می‌گوید: «کووید-۱۹ سیستم‌های بهداشتی پیشرفته را درهم‌شکسته است. بسیاری از مناطقی که در آنجا کار می‌کنیم، حتی از کمترین زیرساخت‌های بهداشتی نیز برخوردار نیستند، چه برسد به ظرفیت مراقبت‌های ویژه. ترس ما از آن است که اگر اقدام اضطراری برای جلوگیری از گسترش ویروس اتخاذ نشود، این بیماری بسیاری از جوامع بسیار آسیب‌پذیر را ویران کند.» کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ نگران اوضاع بد افراد در زندان‌ها و اردوگاه‌های آوارگان در سراسر جهان است.

سیستم‌های بهداشتی در مناطق مخاصمه در مکان‌هایی مانند سوریه، یمن، سودان‌جنوبی، شمال‌شرق نیجریه و افغانستان بدون افزایش کمک‌ها به هیچ وجه برای مواجهه با سیل موارد کووید-۱۹ آماده نیستند.در شرایط فعلی بحران همه‌گیری بیماری واکنشی فوری و هماهنگ از طرف دولت‌ها و سازمان‌های بشردوستانه حیاتی به نظر می‌رسد.

مقابله همه‌جانبه با کووید- ۱۹ می‌تواند از وقوع فاجعه در کشورهای جنگ‌زده‌ای که سیستم‌های بهداشتی تضعیف‌شده‌ای دارند، جلوگیری کند، اما برای این مهم لازم است که جامعه بین‌الملل کمک‌های خود را افزایش دهد. هفته گذشته نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر درخواست کمک ۸۰۰‌میلیون فرانکی ارایه داد که طی آن از دولت‌ها خواست منابع لازم برای کمک به کشورهای دارای ظرفیت محدود را برای مقابله با این تهدید فوری افزایش دهند.

در اردوگاه‌های آوارگان، فاصله‌گذاری فیزیکی امکان‌پذیر نیست و صلیب‌سرخ جهانی هراس آن دارد که به محض اینکه ویروس وارد اردوگاهی شود، توقف شیوع آن ناممکن شود و به طبع نگران است که این ویروس سریع و تباه‌گر گسترش یافته و فشار زیادی را برای واکنش درمانی ایجاد کند. جنگ‌افروزی به خاطر ویروس متوقف نشده و قربانیان مخاصمه همچنان نیاز به کمک‌رسانی دارند و مستحق این کمک‌ها هستند.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ با اعلام اینکه کار کمک‌رسانی بشردوستانه به قربانیان مخاصمات مسلحانه حتی در بحبوحه شیوع رو به افزایش به ویروس همچنان مورد نیاز است، توضیح می‌دهد: «این کار به دلیل ابعاد همه‌گیری حاضر و تمهیدات ضروری و حیاتی که کشورها برای کنترل آن اتخاذ کرده‌اند، مانند محدودیت‌های جابه‌جایی افراد و کالا دشوارتر نیز شده است.

برای اجتناب از یک فاجعه، دولت‌ها و دیگر کنشگران مسلح صحنه‌های مخاصمه باید کار بشردوستانه را به‌عنوان یک اولویت در شرایط کنونی تسهیل‌کنند. ویروس‌ها هیچ مرزی نمی‌شناسند: این یک مشکل جهانی است که تنها با اقدامی جهانی حل خواهد شد.» با اینکه کار کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در میدان‌های جنگ تداوم دارد، این کمیته در راستای تلاش و کمک پیرامون همه‌گیری کووید-۱۹ فعالیت‌های خود را با همکاری جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ، هلال‌احمر و فدراسیون بین‌المللی تغییر جهت می‌دهد.


آتش‌بس همگانی تا ناپدیدشدن ویروس کووید-١٩

در همین راستا دبیرکل سازمان ملل متحد نیز نگرانی خود را از شیوع ویروس در مناطق جنگ و درگیری عنوان کرده و خواستار اعلام آتش‌بس همگانی در جهان شده است. آنتونیو گوترش بر این باور است که بحران به وجود آمده به دنبال شیوع ویروس جدید کرونا شباهتی با دیگر بحران‌هایی که این سازمان در عمر ۷۵ساله‌اش با آن روبه‌رو شده است، ندارد.

او اخیرا در گفت‌و‌گویی با یورونیوز عنوان کرده است:پیش از هر چیز باید بگویم که همه نمایندگان ویژه من به دنبال اجرای ابتکارعمل‌هایی هستند که در دستور کار قرار دارند تا اطمینان حاصل کنیم آتش جنگ از سوریه گرفته تا یمن و لیبی و دیگر مناطق خاموش خواهد شد. برخی از این گروه‌ها به این خواسته واکنش مثبت نشان داده‌اند، در برخی مناطق حتی شاهد همکاری طرف‌های درگیر با یکدیگر برای واکنش به شیوع ویروس کرونا بوده‌ایم. ولی متاسفانه در برخی مناطق دیگر درگیری‌ها ادامه دارد به‌ویژه در مناطقی که با گروه‌های تروریستی روبه‌رو هستیم که به هیچ‌کس وقعی نمی‌نهند. به نظرم سطح آگاهی در این زمینه که همه انسان‌ها با هم و در کنار هم در یک نبرد بزرگ حضور دارند، افزایش یافته است؛ نبرد مبارزه با ویروس کووید-١٩.


مقابله با کووید- ١٩، از سوریه تا جمهوری دموکرات

کنگودر حال حاضر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ فعالیت‌هایی را برای پیشگیری و شناسایی کووید-١٩ در بازداشتگاه‌های افغانستان، میانمار، ارمنستان، السالوادور و عراق انجام داده است. همچنین این سازمان برای حمایت از خدمات بهداشت و درمان در مسیر آمادگی در برابر بیماری کووید-١٩ فعالیت‌هایی در افغانستان، میانمار، بورکینافاسو، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، غزه، مکزیک، سومالی، سودان، سوریه و لبنان در دستور کار و اجرا دارد.

در افغانستان و میانمار، کار کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در زندان‌ها و حمایت از سیستم‌های بهداشتی بر روی آمادگی، تشخیص و اقدامات پیشگیری از کووید-١٩ متمرکز است. همچنین نمایندگان این سازمان درحال ایجاد یک برنامه پاسخ سریع با جداسازی، بهبود بهداشت و مواد حفاظتی هستند.در بورکینافاسو، صلیب‌سرخ درحال پخش برنامه‌های رادیویی با هدف ارایه اطلاعات و ارتقای آگاهی مربوط به کووید-١٩ و چگونگی جلوگیری از آن است و همچنان به بهبود دسترسی به آب تمیز و صابون در مناطقی که تحت خشونت قرار دارند، تمرکز دارد به‌طوری که صابون و ژل‌های ضدعفونی را در محل‌های مشخص توزیع می‌کند.

در جمهوری دموکراتیک کنگو، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به بیمارستان‌های مورد حمایت خود برای تنظیم اقدامات قرنطینه، آموزش کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در جداسازی موارد مشکوک و اجرای اقدامات کنترل پیشگیری از عفونت در مراکز درمانی کمک می‌کند. در السالوادور بین بازداشت‌شدگان صابون توزیع می‌شود تا با شستن دست‌ها از شیوع بیماری جلوگیری کنند.

در غزه، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به درخواست مقامات فلسطینی برای کمک به اسکان مردم در قرنطینه، ٥٠٠ تشک و هزار پتو اهدا کرده است. همچنین ٤٣دماسنج مادون قرمز برای کمک به غربالگری موارد مشکوک به مقامات بهداشتی در این منطقه مورد محاصره اهدا شده است.در عراق، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ صابون و ضدعفونی کننده، وسایل محافظتی مانند دستکش، عینک، لباس و دماسنج را به ١٣محل بازداشت اهدا کرده که ٢٢هزار زندانی را در خود جای می‌دهد؛ قرار است این اقلام به‌زودی به ١١موسسه دیگر که  ٢٠‌هزار زندانی دیگر دارد، نیز تعلق بگیرد.

به علاوه مواد لازم برای شست‌وشوی دست و اسپری کلر از سوی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ برای بازداشتگاه‌های عراق فراهم شده است. در مکزیک، ICRC و صلیب‌سرخ مکزیک برای جلوگیری از شیوع بیماری، آب، کیت‌های بهداشتی و اطلاعاتی درباره ویروس توزیع می‌کنند. در لبنان، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ بخش اورژانس در بیمارستان دانشگاه رفیق حریری را که در آن موارد مثبت کووید-١٩ تحت درمان قرار دارند،  اداره می‌کند.

در سوریه، در اردوگاه ال‌هول بیمارستان صحرایی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ درحال فعالیت است و تیم صلیب‌سرخ اقدامات لازم و پیشگیرانه‌ای را برای محافظت از بیماران در برابر کووید-١٩ انجام داده است. در سومالی نیز چادرهایی برای جداسازی در بیمارستان مورد حمایت کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ تهیه شده است و درحال اجرای یک سیستم نظارت بر موارد مشکوک در کلینیک‌هایی هستند که هلال‌احمر سومالی آن را مدیریت می‌کند. همچنین تهیه صابون، محلول کلر و اطلاعات بهداشتی در مورد کووید-١٩ برای توزیع به بیش از ١٢٠‌هزار خانوار صورت گرفته است.


همبستگی ٦سازمان  جهانی جوان محور برای مقابله با ویروس کرونا
[شهروند] «جوانان می‌توانند نور را به جهانیان برسانند، آنها به خوبی پتانسیل‌ها را درک می‌کنند و قدرت انجام کار خوب و تأثیرگذار را دارند.» ٦سازمان بزرگ جوانان در سراسر جهان با انتشار بیانیه‌ای آمادگی خود را برای کمک به جهانیان در شرایط اپیدمی بیماری اعلام کرده‌اند.

به گزارش فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر این ٦ سازمان جوان محور، در بیانیه خود عنوان کرده‌اند ما می‌دانیم زمانی‌ که چراغ دلسوزی و همدردی جوانان روشن می‌شود، آنها هستند که می‌توانند یک تغییر واقعی ایجاد و تحولات را دنبال کنند و  زمانی که مسیر هدایت با رهبری آنها می‌درخشد با تعهد کامل در مسیر بشردوستی و نجات انسان‌ها فعالیت می‌کنند.رهبران جوان جهان نقش ارزشمندی در پاسخ جهانی و رهایی از بیماری همه‌گیر١٩ -COVID دارند.

آنها داوطلبانه روحیه جوامع را بالا برده و با عمل خود در مسیر روشن شده با نور بشردوستی، روشنایی را به دنیا هدیه می‌دهند. درحالی‌که جوامع و کشورها در سراسر جهان تلاش می‌کنند تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا ١٩-COVID را محدود کنند، ٦سازمان‌بزرگ جهانی به نهضت جهانی صلیب‌سرخ پیوسته‌اند تا به جوانان یادآوری کنند که «قهرمانان از درون سختی متولد می‌شوند».

این سازمان‌های جوان محور جهانی (The Big٦) شامل فدراسیون بین‌المللی جوامع صلیب‌سرخ و هلال‌احمر (IFRC)، اتحاد جهانی انجمن مردان مسیحی جوان (YMCA)، انجمن جهانی زنان مسیحی جوان (YWCA)، سازمان جهانی جنبش پیشاهنگی، انجمن جهانی دختران راهنماها و دختران پیشاهنگی  و بنیاد بین‌المللی جوایز دوک ادینبورگ در این مشارکت در مسیر بشردوستی هستند.

آنها ٦ راه پیشنهاد کرده‌اند که جوانان جهان می‌توانند براساس آن مهارت‌های رهبری خود را شکل داده، مقاومت و مداومت در رسیدن به هدف را در خود تقویت کنند و در عین حال روحیه جوامع را در مقابله با شرایط فعلی همه‌گیری ویروس  بالا برده و خدمات داوطلبانه‌ای را نیز ارایه دهند. در بیانیه‌ای که از سوی این سازمان‌ها منتشر شده، ٦سازمان جوان محور جهانی (Big٦)عنوان می‌کنند:

«شما به‌عنوان رهبران جوان جهان، نقش موثری در پاسخ جهانی و بهبودی از بیماری همه‌گیر ١٩-COVID دارید. این شما هستید که با کار داوطلبانه می‌توانید روحیه جوامع را بالا ببرید و نور را به زندگی مردمی که با وحشت ابتلا به بیماری روزها را می‌گذرانند، بازگردانید.» این ٦سازمان جهانی جوان محور معتقدند در این روزگار چالش برانگیز، ما چه به‌عنوان افراد و چه به عنوان اجتماعات، باید لحظه‌ای به خودمان یادآوری کنیم که حال بد این روزهای آدم‌ها قابل درک است؛ امروز دقیقا زمانی است که باید از یکدیگر مراقبت کنیم؛ اما نکته مهم این است که باید مراقب خودمان نیز باشیم:

سلامتی و بهزیستی خودمان. این دوره می‌گذرد و ما به‌عنوان نسلی از شهروندان مسئول و مقاوم از تجربه‌هایی که کسب می‌کنیم انرژی خواهیم گرفت.گفتنی است؛ فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در تازه‌ترین اقدام برای حمایت از انسان‌ها در مقابله با ویروس کرونا پیشنهاد کرده است کیت‌های آماده تشخیص سلامت از صلیب‌سرخ چین و شعبه صلیب‌سرخ هنگ‌کنگ برای کشورهای درگیر فرستاده شود تا برای کودکان و نوجوانانی که بی‌سرپرست هستند یا یک بزرگسال از آنها نگهداری می‌کند، با توجه به سلامت روان آنها استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha