از زمانی که ثابت شده رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رویکرد سالم‌تری در تغذیه است، افراد فهمیده‌اند تغذیه چقدر با سلامتی مرتبط است. متأسفانه بیشتر توصیه‌هایی که پیرامون این عادت‌های جدید غذایی ارائه می‌شود، بر افزایش مصرف یک ماده‌ی غذایی به تنهایی متمرکزند؛ اما واقعیت این است که حتی معروف‌ترین سوپرفودها نیز نمی‌توانند تمام مواد مغذی مورد نیازتان را به شما برسانند و فوایدی مشابه فواید رژیم‌های غذایی متعادل ندارند.

در خوردن این مواد غذایی سالم زیاده‌روی نکنید

سلامت نیوز: از زمانی که ثابت شده رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رویکرد سالم‌تری در تغذیه است، افراد فهمیده‌اند تغذیه چقدر با سلامتی مرتبط است. متأسفانه بیشتر توصیه‌هایی که پیرامون این عادت‌های جدید غذایی ارائه می‌شود، بر افزایش مصرف یک ماده‌ی غذایی به تنهایی متمرکزند؛ اما واقعیت این است که حتی معروف‌ترین سوپرفودها نیز نمی‌توانند تمام مواد مغذی مورد نیازتان را به شما برسانند و فوایدی مشابه فواید رژیم‌های غذایی متعادل ندارند.

هویج
به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، هویج سرشار از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. چیزی به نام ویتامین A اضافی وجود ندارد زیرا بدن شما می‌تواند بتاکاروتن را به‌ اندازه‌ای که نیاز دارد به ویتامین A تبدیل نماید. اما متأسفانه چیزی به نام بتاکاروتن اضافی در بدن وجود دارد و می‌تواند منجر به کاروتنمیا شود. کاروتنمیا عارضه‌ای است که در آن، پوست زردرنگ می‌شود. این عارضه تدریجاً با گوارش کاروتن برطرف شده و آسیبی دربر ندارد.

کامبوجا
کامبوجا این نوشیدنی چینی مدت‌هاست که در تمام دنیا مشهور شده و گفته می‌شود که برای گوارش فوایدی دارد و می‌تواند باکتری‌های خوب روده را افزایش دهد؛ اما کامبوجا حاوی ترکیبی به نام FODMAP نیز هست که فرآورده‌ای جانبی از تخمیر قارچ بوده و اگر زیاد مصرف شود می‌تواند سبب نفخ و ناراحتی‌های گوارشی شود.

آب
نوشیدن آب زیاد می‌تواند با پایین آوردن سطح الکترولیت‌ها در بدن، تعادل الکترولیت‌ها را در بدن به هم بزند. در موارد شدیدتر، پیامد دیگر نوشیدن آب زیاد، تجمع آب در مغز است که باعث تورم آن شده و فشارخون را بالا می‌برد؛ زیرا جمجمه‌ی انسان نمی‌تواند جا باز کند. هرچند بسیار نادر است اما هر دو عارضه‌ی گفته شده در ورزشکارانی دیده شده که احساس نیاز افراطی به نوشیدن آب بعد از تمرینات طولانی می‌کنند یا در افرادی که مشکلات کلیوی دارند.

آووکادو
آووکادو حاوی فیبر و مقدار زیادی ویتامین است و می‌تواند به پایین آوردن کلسترول بد (LDL) کمک کند و ضمناً به دلیل دارا بودن چربی‌های تک غیراشباع به مقدار زیاد، از سلول‌هایتان محافظت نماید؛ اما چربی همچنان چربی است. یک عدد آووکادو دارای 240 کالری است که تقریباً 10 تا 20 درصد از نیاز روزانه‌ی یک فرد به کالری را تأمین می‌کند و دریافت کالری زیاد از آووکادو می‌تواند منجر به انسداد عروق شود. یک آووکادو یا نیمی از این میوه در روز کافی است.

لبو
لبو یا چغندر قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و املاح است. لبو دارای نیتریک اسید فراوان است که بدن شما آن را به نیترات تبدیل می‌کند. نیترات می‌تواند فشارخون را پایین بیاورد. سپس نیترات در بدن به نیتروزامین تبدیل می‌شود که در گوشت قرمز نیز وجود دارد. یعنی نیتروزامین می‌تواند احتمال ابتلای فرد به بیماری‌ها را افزایش بدهد. به همین دلیل بهتر است ترکیب گوشت قرمز و لبو را زیاد مصرف نکنید.

جلبک دریایی
جلبک دریایی نمونه‌ی کمیابی از ماده‌ی غذایی غیر حیوانی است که ویتامین B12 فراوانی دارد و می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای گوشت قرمز در رژیم‌های گیاهخواری باشد. جلبک دریایی یک سوپرفود است که می‌تواند به کاهش وزنتان کمک کند زیرا یُد و فیبر زیادی دارد. اما مصرف زیاد ید می‌تواند سبب مشکلات تیروئید و حتی افزایش وزن شود. جلبک دریایی بسته به جایی که در آن رشد کرده ممکن است حاوی مقدار زیادی فلزات سنگین باشد.

سویا و مشتقات آن
سویا دارای مواد مغذی فراوان از جمله ویتامین B، فیبر، پتاسیم، منیزیم و پروتئین باکیفیت است. سویا ماده‌ی غذایی کاملی از جهت پروتئین محسوب می‌شود زیرا حاوی تمام 9 آمینواسیدی است که بدن خودش نمی‌تواند آن‌ها را بسازد. اما اگر اخیراً به دلیل مشکلات تیروئید، رژیم غذایی خود را تغییر داده‌اید، نسبت به مصرف سویا باید دقیق باشید؛ سویا ممکن است با داروهای هورمونی که برای درمان کم‌کاری تیروئید استفاده می‌کنید تداخل ایجاد نماید. هرچند مطالعات در این زمینه استنتاجی نیستند اما احتیاط لازم است.

دانه چیا
هرچند دانه چیا به دلیل دارا بودن امگا 3 فراوان به‌عنوان سوپرفود معروف است اما شواهدی یافت نشده که خاصیت چندانی برای سلامتی داشته باشد، خصوصاً از جهت بیماری‌های قلبی و عروقی. امگا 3 موجود در دانه چیا، نسبت به امگا 3 موجود در ماهی سالمون، سخت‌تر جذب بدن می‌شود. بنابراین با وجود اینکه امگا 3 بیشتری نسبت به سالمون دارد اما شما باید تقریباً 100 گرم دانه چیا بخورید تا همان اندازه امگا 3 دریافت کنید که با خوردن یک وعده ماهی سالمون وارد بدنتان می‌کنید. 100 گرم دانه چیا حاوی تقریباً 500 کالری است که چیزی معادل یک وعده همبرگر می‌باشد.

مکمل روغن ماهی
خیلی از افراد تحت تأثیر این تبلیغ که مکمل روغن ماهی می‌تواند التهاب را در بدن کاهش داده یا ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را پایین بیاورد به طور پیوسته از مکمل روغن ماهی استفاده می‌کنند؛ اما مصرف دوزهای بالای مکمل روغن ماهی می‌تواند خطر خونریزی یا سکته مغزی را افزایش دهد یا واکنش ایمنی بدن را تضعیف نماید. هر چند شرکت‌های سازنده‌ی این مکمل‌ها ادعا می‌کنند مکمل روغن ماهی کاملاً بی‌ضرر است اما پزشکان توصیه می‌کنند بهتر است امگا 3 را از طریق مواد غذایی طبیعی دریافت کنید.

چای سبز
شواهد دقیقی وجود دارد که چای سبز می‌تواند کلسترول را پایین آورده و تکثیر سلول‌های سرطانی را دچار اختلال کند. اما نوشیدن هر چیزی که خیلی داغ است می‌تواند بر سلامت مری تأثیر بگذارد. مکرراً چای بسیار داغ نوشیدن، ریسک سرطان مری را افزایش می‌دهد. محققان دریافته‌اند نوشیدن سه فنجان چای با دمای بیشتر از 140 درجه فارنهایت در روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مری را تا 90 درصد افزایش بدهد. ضمناً خوب است بدانید عصاره چای سبز می‌تواند به کبد آسیب بزند. چای سبز دارای آنتی‌اکسیدانی قوی به نام کاتچین نیز است که به مبارزه با سرطان و التهاب و بیماری قلبی کمک می‌کند؛ اما تانین موجود در چای سبز می‌تواند در جذب آهن غیر هِم اختلال ایجاد نماید. بنابراین اگر مستعد کمبود آهن هستید در مصرف چای سبز اعتدال را رعایت کرده و با فاصله از غذا بنوشید.

بروکلی
وقتی صحبت از مصرف سبزیجات می‌شود همیشه کارشناسان توصیه می‌کنند از انواع و اقسام سبزیجات باید استفاده کنید. بروکلی یک سوپرفود است که دارای آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است و گفته می‌شود این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند خطر سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش دهند؛ اما مصرف بروکلی به مقدار زیاد می‌تواند منجر به کم‌کاری تیروئید شود. علتش هم این است که بروکلی دارای تیوسیانات است که می‌تواند جذب ید را برای بدن سخت کند. اگر سابقه‌ی مشکلات تیروئیدی را دارید، حتماً در مصرف بروکلی اعتدال را رعایت کنید.

پودر پروتئین
پروتئین هم برای کاهش وزن و هم برای عضله‌سازی لازم است. یک فرد معمولی به تقریباً 1.75 گرم پروتئین در روز به ازای هر پوند از وزن بدن خود نیاز دارد که بسته به سن و فعالیت بدنی و سایر مؤلفه‌های سلامتی می‌تواند تغییر کند. بیشتر افراد می‌توانند با در پی گرفتن رژیم غذایی متعادل، پروتئین مورد نیاز خود را دریافت کنند. مصرف زیاد مکمل‌های پروتئینی می‌تواند به کلیه‌ها فشار وارد کند و ضمناً مکمل‌ها ممکن است آلوده به فلزات سنگین باشند.

اسفناج
اسفناج از سبزیجات برگ‌دار سبزی است که غذای سالمی محسوب می‌شود زیرا بسیار کم کالری بوده و در عوض دارای ویتامین‌ها و املاح بسیار مفیدی مانند پتاسیم، لوتئین، فولیک اسید و ویتامین K می‌باشد؛ اما برای افرادی که مستعد سنگ کلیه‌اند (کلسیم اگزالات)، مصرف زیاد اسفناج می‌تواند دردسرساز باشد زیرا اسفناج دارای میزان زیادی اگزالات بوده و می‌تواند در افراد مستعد، سنگ کلیه تشکیل بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha