شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 292208

کارشناسان می‌گویند مطالعات گذشته ارتباط بین گروه‌های خونی و ابتلا به کروناویروس جدید را نشان داده، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات رابطه بین گروه خونی و پیوند احتمالی ابتلا به کووید ۱۹ باید انجام شود.

گروه خونی چقدر در ابتلا به کرونا موثر است؟

سلامت نیوز: کارشناسان می‌گویند مطالعات گذشته ارتباط بین گروه‌های خونی و ابتلا به کروناویروس جدید را نشان داده، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات رابطه بین گروه خونی و پیوند احتمالی ابتلا به کووید ۱۹ باید انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، یک مطالعه جدید از چین نتیجه گرفته که افراد مبتلا به گروه خونی A ممکن است در معرض خطر بیشتر ابتلا به کروناویروس جدید نسبت به افراد دارای گروه خونی   O باشند. کارشناسان معتقدند که این تحقیق جالب است، اما برای تأیید نتایج باید مطالعات بیشتری انجام شود.

این مطالعه در ماه مارس در medRxiv منتشر شد. MedRxiv یک سرور چاپی است که محققان یافته های اولیه را قبل از بررسی به اشتراک می گذارند.

کارشناسان می گویند: «تحقیقات گذشته ارتباط بین گروه خونی و بیماری هایی مانند آنفلوانزای معده و همچنین خطر سکته مغزی و اختلالات شناختی را نشان داده است، اما نتیجه گیری در مورد نوع گروه خونی و خطر ابتلا به کرونا به تحقیقات بیشتر نیاز دارد.»

به گزارش ایسنا، این مطالعه جدید نشان می دهد که افراد مبتلا به گروه خونی نوع A ممکن است مستعد ابتلا به ویروس کرونا و نوع O از محافظت بیشتری در برابر ویروس برخوردار باشند.

این مطالعه که در چین انجام گرفته است، ادعا می کند که افراد مبتلا به خون نوع A ممکن است مستعد ابتلا به کرونا ویروس جدید باشند. این موضوع برای بیماران، پزشکان و محققان چه معنایی دارد و آیا افراد مبتلا به گروه خونی A باید نگران باشند؟

این تحقیق توسط گروهی از محققان چینی انجام شده است و دو هزار و ۱۷۳ بیمار مبتلا به ویروس را از سه بیمارستان ووهان و شنژن بررسی کردند. تجزیه و تحلیل داده ها انجام شد و سپس با انواع خونهای دو جمعیت عمومی منطقه مقایسه کردند. متاآنالیز داده ها نشان داد که افراد گروه A در مقایسه با گروه های خونی دیگر به میزان قابل توجهی بیشتر به کووید ۱۹ مبتلا شده اند.

همانطور که در این مطالعه مشخص شد، جمعیت عادی در ووهان دارای توزیع خونی به شرح ۳۱ درصد دارای گروه خونی A، تعداد ۲۴ درصد با گروه خونی B، درصد دارای گروه خونی AB به تعداد ۹درصد و ۳۴ درصد دارای گروه خونی O بودند. ساکنان مبتلا به کرونا در ووهان نیز ۳۸ درصد A ، تعداد ۲۶ نفر با گروه خونی B، درصد گروه خونی AB تعداد ۱۰ درصد جامعه را درگیر و ۲۵ درصد دارای گروه خونی O بودند.

این داده ها در مقایسه با نسبت گروه های خونی از مردم این منطقه، محققان را به این نتیجه رساند که گروه خونی A نسبت به سایر گروه های خونی مستعد ابتلا به ویروس است، در حالی که گروه خونی O شانس کمتری دارد.

این اختلاف توزیع با جمعیت شنژن نسبتاً مطابقت داشت. گرچه این تحقیق در مرحله مقدماتی است، اما از نظر بیولوژیکی قابل قبول است و ممکن است گروههای مختلف خون در حساسیت با کووید ۱۹ متفاوت باشد. 

دکتر ویلیام ا. پتری، جونیور، دکتری دانشگاه ویرجینیا، پس از بررسی این مطالعه در این مورد توضیح می دهد که چرا گروه خونی افراد باعث می شود نسبت به کووید ۱۹ حساس تر باشند؟ توضیح پتری، مربوط به چگونگی اتصال پروتئین های موجود در سطح کروناویروس به قندهای مختلف سلولهای سطحی است که با گروه خونی یک فرد همراه هستند. 

وی می گوید: «گروه خونی A، یک قند اضافی روی سطح سلول های خود بنام anacitosal گلوکوزامین دارد که گروه خونی O این پروتئین را ندارد.»

دکتر کرستن ال. هوکنس، از دانشگاه برایانت که این مطالعه را مورد بررسی قرار داد، توضیح می دهد: «سیستم گروه خونی ABO بخشی از سیستم ایمنی بدن است.» جالب اینجاست که هسته اصلی چگونگی مقابله با سیستم ایمنی بدن ما با عفونت و همچنین تغییر در نحوه عفونتهای مختلف بر افراد مختلف در گروههای خونی ما یافت می شود.

این ارتباط گروه خون و سیستم ایمنی بیش از ۱۰۰ سال است که توسط ایمونولوژیست ها مورد کاوش قرار گرفته است. این مفهوم که افراد با گروه های مختلف خون ABO در حساسیت یا مقاومت در برابر عفونت ها و بیماری های ویروسی و باکتریایی متفاوت باشد از اوایل دهه ۱۹۰۰ مورد بررسی قرار گرفته است.

دکتر هوکنس می گوید: «بسیاری از این تحقیقات در مورد بیماری مالاریا انجام شده اما تعدادی از باکتری ها و ویروس های دیگر از جمله هپاتیت و نورو ویروس نیز مورد مطالعه قرار گرفته اند. این واقعیت که تعامل با پاتوژن ها به مرور زمان باعث شده که گروه خونی ABO در طی هزاران سال تکامل یابد، نشان می دهد که تعامل بین این دو سیستم وجود دارد.»

هیچ گروه های خونی در برابر ویروس مصون نیست

بنابراین آیا افراد مبتلا به گروه خونی A باید بیشتر از بقیه نگران باشند؟ دکتر پتری و دکتر هوکنس می گویند. چنین چیزی صحت کامل ندارد.

 دکتر پتری می گوید: «اگر شما گروه خونی A هستید، نباید بترسید.»

افراد مبتلا به گروه خونی A نیازی به نگرانی ندارند زیرا به نظر نمی رسد گروه خونی عامل اصلی عفونت باشد. این مطالعه هنوز در مرحله بررسی است و نتایج آن فعلا تایید نشده و بررسی بروی نمونه کوچکی است.

دکتر هوکنس می گوید: «گروه خونی نمی تواند به طور قطع باعث ترس یا اطمینان مردم شود و همه ما باید بدانیم جدای از نوع گروه خون یا هر ویژگی قابل اندازه گیری دیگر در برابر این عفونت آسیب پذیر تلقی می شویم.»

به دلیل اینکه این مقاله هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، اندازه نمونه کوچک و تنوع نسبتاً کمی از میزان آلودگی در این مطالعه مشاهده شده است، افراد مبتلا به گروه خونی A علت بسیار بالایی برای نگرانی ندارند. با این حال، این مطالعه به برخی از عوامل جالب در مورد چگونگی توسعه درمان برای مبارزه با کووید ۱۹ اشاره دارد.

میکروارگانیسم های زیادی وجود دارند که باعث ایجاد عفونت می شوند و با اتصال به قندهای موجود در سطح سلول ها با سلولهای انسانی ارتباط برقرار می کنند.

دکتر پتری می گوید: «بهترین نمونه آنفلوانزا است. ویروس آنفلوانزا به قند موجود در سلولهای انسانی به نام اسید سیالیک متصل می شود. تامیفلو دارویی است که توانایی اتصال آنفلوآنزا به این قندها را مهار می کند و نمونه ای عالی است که شناخت تعامل اسید نورامین (یک قند آمینه اسیدی در خون) به شناسایی یک داروی ضد ویروس موثر کمک می کند.»

این مطالعه و مطالعات آینده مانند آن سرانجام می تواند راه هایی را برای جلوگیری از ویروس کووید ۱۹ قبل از شروع آن شناسایی کند. درک بهتر نحوه دستیابی ویروس به سلول های میزبان، می تواند در توسعه درمان کمک کند.

بنابراین به جای ایجاد نگرانی بیشتر در بین جمعیت باید بدانیم این مطالعه که مراحل اولیه تحقیقات ضد ویروسی را نشانه گرفته باید بیشتر نشانه امید برای شناسایی درمان باشد.

اگرچه این گزارش برخی از کارشناسان را نگران کرده که آیا افراد مبتلا به خون نوع A ممکن است هراس یا نگرانی داشته باشند و افراد مبتلا به گروه خونی نوع O باخیال راحت تر به زندگی و همزیستی با کرونا ادامه دهند، دکتر مری کوشمن، کارشناس ارشد علوم خون و استاد دانشگاه کالج پزشکی لارنر در دانشگاه ورمونت می گوید: «این نتایج نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد تا زمانی که اقدامات احتیاطی جدی و تحقیقات کامل در مورد همه افراد انجام شود.»

از سویی کارشناسان هشدار می دهند که این یافته ها ممکن است موجب کاهش مراقبت های افراد با گروه خونی O شود، چراکه فکر می کنند در برابر ویروس مصون هستند.

این تحقیق در زمانی انجام شد که هنوز جمعیت بسیار زیادی در دنیا به این ویروس آلوده نشده بودند و به اعتقاد سازمان جهانی بهداشت، نمونه ای از دو هزار مورد لزوماً اندک نیست، بلکه تنها بخشی از تقریبا ۷۰۰ هزار مورد تایید شده در سراسر جهان تا ۳۰ مارس است. اما از سویی دیگر این مطالعه فاقد توضیحی روشن برای پدیده ای مانند تعامل مولکولی بین ویروس و انواع مختلف سلولهای قرمز خون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha