تیمی از دانشمندان کانادایی موفق به ساخت ابزاری شدند که در آن پس از تشخیص بیماری زوال عقل می‌توان پیش‌بینی کرد که آیا بیمار پس از 5 سال به بستری در یک مرکز مراقبت‌های ویژه به مدت طولانی نیاز پیدا خواهد کرد یا خواهد مرد.

بستری شدن یا مرگ؛کدام در انتظار بیماران آلزایمری است

سلامت نیوز: تیمی از دانشمندان کانادایی موفق به ساخت ابزاری شدند که در آن پس از تشخیص بیماری زوال عقل می‌توان پیش‌بینی کرد که آیا بیمار پس از 5 سال به بستری در یک مرکز مراقبت‌های ویژه به مدت طولانی نیاز پیدا خواهد کرد یا خواهد مرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، به گفته سازمان بهداشت جهانی، بیماری زوال عقل یکی از مهم‌ترین دلایل ناتوانی و مشکلات روحی در بین سالمندان در سراسر جهان است. در حال حاضر در سطح جهان، حدود 50 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند که از این تعداد نزدیک به 60 درصد در کشورهای کم‌درآمد و یا کشورهایی با درآمد متوسط ​​زندگی می‌کنند. بر اساس اطلاعات این سازمان، هرساله نزدیک به 10 میلیون مورد جدید از بیماری زوال عقل گزارش می‌شود.

اخیراً دانشمندان ابزار جدیدی را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند خطر مرگ و بستری در یک مرکز مراقبت‌های ویژه به مدت طولانی را برای بیماران مبتلا به زوال عقل پیش‌بینی کند.

دکتر پیتر تانوسپوترو (Peter Tanuseputro) از انستیتوی تحقیقات بیمارستان اتاوا در کانادا خاطرنشان کرد که بقای تعداد زیادی از افراد مبتلا به زوال عقل بسیار ضعیف است. وی معتقد بود كه این امر ممکن است به این دلیل اتفاق بیافتد كه بسیاری از بیماران مبتلا به زوال عقل، در مراكزی سرشار از آسایش و كیفیت بالای زندگی به سر می‌کنند.

دکتر تانوسپوترو و تیم وی ابزاری را ایجاد کرده‌اند که در هنگام تشخیص بیماری زوال عقل سؤالاتی راجع به شخص پرسیده می‌شود و توسط این سؤالات، ورود بیمار به خانه سالمندان و احتمال مرگ را در طی 5 سال پس‌ازآن را پیش‌بینی می‌کند.

قابل‌توجه است که پاسخ‌های سن، جنس مذكر و وجود بیماری انسدادی ریوی مزمن، نارسایی احتقانی قلب و نارسایی كلیه در زمان تشخیص بیماری، مهم‌ترین عواملی است كه از آن طریق می‌توان پذیرش برای مراقبت‌های طولانی‌مدت یا مرگ را پیش‌بینی كرد. این اطلاعات شخصی ممکن است در برنامه‌ریزی مراقبت‌های قبلی یا پشتیبانی اضافی برای بیماران مبتلا به زوال عقل تشخیص داده‌شده، مفید باشد.

دکتر تانوسپوترو در توضیحات اضافه اعلام کرد: «اگر ما بتوانیم به بیماران و خانواده‌های آن‌ها کمک کنیم تا درک کنند که در آینده چه اتفاقی برای سلامتی آن‌ها می‌افتد و ممکن است طی چند سال آینده این اتفاقات رخ دهند بنابراین آن‌ها می‌توانند با کمک برنامه‌ریزی و ایجاد آرامش در خود بیمار و خانواده، اطمینان حاصل کنند که بیمار می‌تواند از حداکثر کیفیت زندگی باقی‌مانده خود استفاده کند.»

بیماری زوال عقل یک اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی است که به وخامت حافظه، تفکر، رفتار و توانایی انجام فعالیت‌های روزمره منجر می‌شود. این‌یک بخش و نشانه طبیعی از پیری نیست اما سن بالا به‌عنوان قوی‌ترین عامل خطر زوال عقل در نظر گرفته می‌شود.

این بیماری همچنین می‌تواند ناشی از انواع بیماری‌ها و صدماتی باشد که در درجه اولیه یا ثانویه، مانند بیماری آلزایمر یا سکته مغزی بر مغز تأثیر می‌گذارد.

قابل‌ذکر است که بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع بیماری زوال عقل است که 60 تا 80 درصد از کل موارد زوال عقل را تشکیل می‌دهد. زوال عقل اشکال مختلفی دارد. همان‌طور که گفتیم آلزایمر یکی از آن‌هاست.

زوال عقل عروقی و زوال عقل ناشی از سایر اختلالات طبی عمومی و زوال عقل ناشی از مصرف مواد الکلی یا داروهای خواب‌آور نمونه‌های دیگری از این بیماری است. مرزهای بین اشکال مختلف زوال عقل مشخص نیست و اشکال مختلط در بسیاری از بیماران وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha