سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸

در نخستین روز بازگشایی محورهای مواصلاتی کشور،برخی جاده‌ها با حجمی از ترافیک روبه‌رو شدند، این در حالی است که سفرهای غیرضروری می‌تواند باعث ایجاد موج جدید کرونا در بسیاری از استان‌ها شودگزارشراه تو را نمی‌خواند در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و بالا رفتن آمار مبتلایان و تلفات، ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌ ترددهای بین استانی را از هشتم فروردین امسال اجرایی کرد تا زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع شود.

راه تو را نمی‌خواند

سلامت نیوز:در نخستین روز بازگشایی محورهای مواصلاتی کشور،برخی جاده‌ها با حجمی از ترافیک روبه‌رو شدند، این در حالی است که سفرهای غیرضروری می‌تواند باعث ایجاد موج جدید کرونا در بسیاری از استان‌ها شودگزارشراه تو را نمی‌خواند در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و بالا رفتن آمار مبتلایان و تلفات، ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌ ترددهای بین استانی را از هشتم فروردین امسال اجرایی کرد تا زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،اما به دستور رئیس جمهوری، این ممنوعیت تردد از اول اردیبهشت لغو و باز شدن جاده‌های مواصلاتی موجب افزایش ناگهانی ترددهای بین استانی و شلوغی بسیاری از جاده‌ها شد.به گزارش گروه ایرانشهر،  براساس گزارش‌های رسیده از استان‌ها، از روز گذشته سفرهای کاری و تفریحی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در این بین استان‌های شمالی، به‌ویژه البرز، به واسطه واقع شدن در مسیر مواصلاتی 14 استان، سهم قابل توجهی را در ترافیک جاده‌ای به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین استان‌هایی که از مراکز گردشگری و اقتصادی برخوردارند، مانند استان‌های اصفهان و خراسان رضوی، بار ترافیکی بیشتری را در جاده‌ها تجربه کردند. به گفته سردار «سید تیمور حسینی» رئیس پلیس راه راهور ناجا، از روز گذشته ترددهای بین استانی نزدیک به 2 برابر افزایش یافته و به شکل پیش از اجرای محدودیت‌ها در آمده است. با وجود این و طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده مسئولان، برداشته شدن همه محدودیت‌های ترافیکی، آخر هفته پر ازدحامی را برای استان‌ها رقم خواهد زد.


ترافیک ناگهانی در محورهای البرز 

فتانه احدی - البرز: با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در البرز، که پل ارتباطی 31 استان است، تردد در محورهای البرز ۸۰ درصد کاهش یافته بود، اما این رقم با کنار گذاشتن طرح یادشده از ابتدای اردیبهشت 99 مجددا افزایش یافت. در روز نخست برداشته شدن طرح فاصله‌گذاری، بین استان‌ها تردد به گونه‌ای نبود که شاهد ترافیک سنگین باشیم، اما رفت و آمد نسبت به روزهای گذشته افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده و آخر هفته تعداد ترددها بسیار افزایش یابد.«حمیدرضا پناهی» یکی از رانندگانی که از کرج به مقصد گرمدره رفته است، می‌گوید:

ترددها آنگونه که باید چشمگیر نبود، اما تعداد خودروها از روزهای قبل بیشتر شده بود. او می‌افزاید: پلاک‌های غیربومی نیز به چشم می‌خورد، اما آن‌طور که باید هنوز مردم از استان‌های خود خارج نشده‌اند. البته این میزان رفت و آمد مربوط به روز نخست بازگشایی محورهاست و حتما در روزهای آینده شاهد افزایش تردد و سفرهای بیشتری خواهیم بود. «علیرضا سبحانی» یکی از مسافران، که با پلاک غیربومی از مسیر آزادراه کرج - تهران، به مقصد تهران در حرکت است، می‌گوید:

برای انجام کار اداری مجبور به سفر هستم و باید به تهران می‌رفتم تا به اموری که در ایام فاصله‌گذاری اجتماعی عقب افتاد، رسیدگی کنم.«سیف‌الله کریمی» یکی از البرزنشینان، که در مسیر آزادراه کرج - قزوین قصد سفر به زنجان و طارم را دارد، می‌گوید: اصالتا اهل طارم هستم و در این شهر باغ دارم. امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا نتوانستم به باغم رسیدگی کنم و اطلاعی از وضعیت محصولات باغم ندارم. هرچند دیر شده، اما حتما باید به آنجا بروم.سرهنگ «حمدالله رحمتی‌پور» رئیس پلیس راهور کرج، می‌گوید:

ورودی‌های شهر را که با نیوجرسی بسته بودیم به حالت اولیه برگرداندیم و تردد در استان و کرج آزاد شد. در خروجی جاده چالوس و آزادراه کرج - قزوین دیگر محدودیت وجود ندارد و گیت‌های ورودی نیز برداشته شده است. 40 درصد مبادی‌های ورودی و خروجی استان که به وسیله موانع فیزیکی مسدود شده بود، بازگشایی شد. در ورودی حصار نیز 10 تا 15 درصد تردد افزایش یافته است.


بازگشت موج سفرها به مازندران 

اشکان جهان‌آرای - ساری: بازگشایی محورهای استانی از روز گذشته، پس از چند هفته، موجی از سفرها به سمت استان‌های شمالی را ایجاد کرد که سبب نگرانی مجدد مسئولان و ساکنان این استان‌ها شده است. حجم ترافیک در محورهای هراز، چالوس و سوادکوه از نخستین ساعات بامداد یکم اردیبهشت به طور چشمگیری افزایش یافت.

به طوری که بنا بر اظهارات شاهدان عینی، در ورودی محور هراز حتی از حوالی ساعت 23 یکشنبه 31 فروردین تعداد زیادی خودرو برای ورود به این محور منتظر بازگشایی مسیر بودند تا به مازندران وارد شوند.تعداد رفت‌ و آمد خودروها در محور سوادکوه نیز، به گفته ساکنان حاشیه این مسیر، بیشتر شده است. «محمد صادقی» یکی از رانندگان بین شهری قائمشهر – سوادکوه، می‌گوید: از صبح امروز که برای جابه‌جایی مسافران مثل روزهای گذشته وارد این محور شدم افزایش تردد خودروها در مسیر جنوب - شمال کاملا محسوس است.

این افزایش تردد را به شکل پرحجم‌تر می‌توان در جاده چالوس مشاهده کرد. از ظهر دیروز تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد مسافران زیادی، با بازگشایی محورهای بین استانی، سفر به شمال از این محور را آغاز کردند. به طوری که دیروز ترافیک سنگینی از خودروهای مسافران در مقابل عوارضی جاده چالوس در محدوده مرزن‌آباد ایجاد شد. به گفته یکی از ساکنان شهر مرزن‌آباد، که دروازه ورودی مازندران از محور کندوان محسوب می‌شود، از بامداد یکم اردیبهشت رفت‌وآمدها در این شهر به شکل چشمگیری افزایش یافته و این موضوع سبب نگرانی مرزن‌آبادی‌ها شده است. «پویا امرجی» می‌گوید:

برای بسیاری از مرزن‌آبادی‌ها از صبح یکم اردیبهشت این پرسش و ابهام ایجاد شده که این حجم از مسافر با چه توجیهی روانه سفر شده‌اند. شهر پر از خودروهای پلاک استان‌های مختلف به‌ویژه تهران است که برای رسیدن به شهرهای مختلف غرب مازندران وارد مرزن‌آباد می‌شوند.این شهروند مرزن‌آبادی، با بیان این‌که بسیاری از شهروندان از این وضعیت ناراضی و نگران هستند، می‌افزاید:

طی روزهای اخیر آمار ابتلا به کرونا در این منطقه کاهش چشمگیری داشت و مردم خوشحال بودند که شهر در حال بازگشت به شرایط عادی است. اما ورود انبوهی از مسافران از تهران، که هنوز شرایط نامناسبی دارد، نگرانی بابت از سرگیری شیوع در این شهر را بیشتر کرده است.سرهنگ «مهدی باقری» فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران، نیز از روند رو به رشد و صعودی تردد در محورهای هراز، چالوس و سوادکوه خبر می‌دهد  می‌گوید:

جاده‌ها طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی شده و از نخستین ساعات یکم اردیبهشت به مرور بر تعداد خودروهای ورودی به مازندران افزوده می‌شود.معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز ضمن ابراز نگرانی از اقدام گروهی از مردم برای سفر به شمال می‌گوید: مسئولان بارها اعلام کردند که بازگشایی محورهای بین استانی به معنای فراهم بودن امکان سفر نیست. اما متأسفانه شاهد افزایش ورود مسافران به این استان هستیم.«مهران حسنی» می‌افزاید:

مراکز اقامتی کماکان شرایط پذیرش مسافر را ندارند و اجاره ویلاها و خانه‌های شخصی نیز همچنان ممنوع است و این اماکن در صورت مشاهده یا دریافت گزارش پلمب خواهند شد. اگر هم شرایط برای پذیرش مسافر فراهم شود قطعا اولویت با مراکز قانونی و مجاز است که پروتکل‌های بهداشتی به آنها ابلاغ شده تا در صورت بازگشایی آمادگی لازم را داشته باشند.


تردد عادی در گیلان 

فرشته رضایی - گیلان: همزمان با بازگشایی راه‌ها در گیلان نیز شاهد تردد روان، اما پرحجم خودروهای سواری در خیابان‌ها و جاده‌ها بودیم. اگر چه بسیاری از هموطنان به توصیه‌های کارشناسان حوزه بهداشت توجه کرده و جز برای مواقع غیرضروری بیرون نمی‌روند، اما پلیس راه گیلان پیش‌بینی می‌کند که در روزهای آینده شاهد ترافیک سنگین‌تری باشیم.سرهنگ «جابر صفاری» جانشین پلیس راه گیلان، در گفت‌و‌گو با همشهری با بیان این‌که از صبح یکم اردیبهشت شاهد ترافیک پرحجمی در مسیرهای ورودی و خروجی استان هستیم، می‌گوید: این میزان از تردد به روال روزهای سابق بوده و باعث ایجاد ترافیک در جاده‌های استان نشده است.

گیلان در محورهای رودبار، چابکسر و آستارا، امروز روال عادی را طی کرد، ولی با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و این‌که بسیاری از هموطنان ما در ایام نوروز نتوانسته بودند به مسافرت بروند، پیش‌بینی می‌کنیم در روزهای آینده شاهد ورود مسافران به گیلان باشیم.وی ادامه می‌دهد: تا پیش از این، از حجم ترددهای شهری هم کم شده بود که اکنون از 23 فروردین ترددها تقریبا به روال قبل، اما با شدت کم‌تر وجود دارد.

توصیه ما به رانندگان این است ضمن پرهیز از مسافرت‌های غیرضروری، همچنان نکات بهداشتی و مسائل ایمنی و راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. چنانکه دوربین‌های ثبت تخلف ما نیز در جاده‌ها نصب هستند و گزارش می‌دهند.  سرهنگ صفاری بیان کرد: نیروهای هلال احمر و بخش سلامت در ورودی جاده‌ها با دستگاه‌های حفاظتی و تب‌سنج مسافران را پایش می‌کنند.

همچنین با توجه به برداشته شدن محدودیت‌های تردد بین شهری از 23 فروردین، 70 درصد معابر درون شهری گیلان پرتردد هستند. این در حالی‌ است که پیش‌تر فقط در 10 درصد از معابر درون‌شهری استان تردد جریان داشت.آخرین وضعیت تردد راه‌های استان در محدوده ورودی رشت - قزوین هم خبر از ترافیک روان می‌دهد، اما مسیر جاده سنگر به کوچصفهان نیمه‌سنگین گزارش شده است.


کرمانشاه  و افزایش ۳۵ درصدی ترددها 

فرحناز چراغی - کرمانشاه: با پایان یافتن ممنوعیت ترددهای بین استانی، بسیاری از کرمانشاهی‌ها چمدان سفر بستند و راهی جاده‌ها شدند.یکی از مسافران محور کرمانشاه - بیستون با بیان این‌که تمام طول سال را منتظر تعطیلات عید بوده است، می‌گوید: عید به سفر نرفتیم و حالا با باز شدن جاده‌ها فرصت مناسبی برای گشت و گذار است.

«صادق رضایی» که به همراه ۳ نفر از دوستانش قصد رفتن به استان‌های شمالی کشور را دارند، می‌افزاید: اگر قرار بود سفر نرویم، دولت نباید ممنوعیت را بر می‌داشت. حالا که ممنوعیت ترددها برداشته شد، هیچ‌کس در این روزهای بهاری در خانه نمی‌ماند. ما سعی می‌کنیم نکات بهداشتی را رعایت کنیم و ماسک، الکل و ژل ضدعفونی‌کننده را همراه داریم و مکرر استفاده می‌کنیم.یکی دیگر از شهروندان نیز خستگی از قرنطینه در روز بهاری را دلیل مسافرت خود عنوان می‌کند و می‌گوید: با خانواده به شهرستان پاوه می‌رویم، زیرا این شهر در روزهای بهاری حال و هوای مطبوعی دارد.

چند روز آخر هفته فرصت مناسبی برای رفع خستگی این مدت طولانی قرنطینه است.رئیس پلیس راه استان کرمانشاه از افزایش ۳۵ درصدی تردد در جاده‌های استان خبر می‌دهد و می‌گوید: با پایان یافتن ممنوعیت ترددهای بین استانی، ترافیک در جاده‌های استان کرمانشاه افزایش قابل توجهی داشته است. سرهنگ محمد حیدری با بیان این‌که در 4 محور کرمانشاه - بیستون و برعکس، کرمانشاه – اسلام‌آباد غرب و کرمانشاه - کامیاران حجم ترددها افزایش یافته، اما ترافیک روان است، به همشهری می‌گوید: فروردین امسال کاهش ۴۱ درصدی تردد در جاده‌های استان را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد بودیم.

در این بازه زمانی ۷ نفر تلفات داشتیم که در مقایسه با سال پیش در فروردین کاهش ۷۵ درصدی را نشان می‌دهد. مدیرکل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای کرمانشاه هم با بیان این‌که با عادی شدن تردد بین شهرها فعالیت پایانه‌های مسافربری کرمانشاه نیز به روند عادی خود برگشته و ۱۶ پایانه عمومی و 3 پایانه خصوصی در حال ارائه خدمات به مسافران هستند،می‌گوید:

‌ برای جلوگیری از مراجعه غیرضروری و کاهش ازدحام، فروش بلیت به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود. فریبرز کرمی درباره وضعیت استقبال مردم از سفرهای برون‌شهری نیز اظهار می‌کند: به دلیل شرایط ناشی از بیماری کرونا، تقاضا برای سفر با ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی همچنان اندک است. همه موازین بهداشتی و ضدعفونی در این ناوگان انجام می‌شود تا مشکلی برای سلامت مردم رخ ندهد.


ترافیک روان در جاده‌های استان مرکزی

  مهدیه صالحی - مرکزی: با لغو ممنوعیت ترددهای بین استانی، استان مرکزی نیز روز گذشته با حجم قابل توجهی از مسافران، که از استان‌های دیگر آمده بودند، مواجه شد.  رئیس پلیس ‌راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز در این باره می‌گوید: از زمانی که، بر اساس دستور پدافند زیستی، تردد بین استان‌ها آزاد شده، شاهد افزایش نسبی تردد در راه‌های استان هستیم. «ایرج کهریزی» بیان می‌کند:

ترافیک در راه‌های استان روان است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و حجم ترافیکی خاصی در هیچ یک از نقاط استان نداریم. وی ادامه داد: از مردم خواهش می‌کنیم به مسئولان کشور در مبارزه با ویروس کرونا کمک و از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.


تردد خودروهای غیر بومی در قم

روح‌الله کریمی – قم: رفع محدودیت سفرهای بین استانی بیش از همه در جاده‌های قم خود  را نشان می‌دهد. قم محور مواصلاتی 17 استان کشور است. محورهای این استان از صبح دوشنبه که محدودیت سفرهای بین استانی لغو شد، نسبت به روزهای قبل شلوغ‌تر است. بیشترین حجم تردد خودروهای غیربومی در آزادراه تهران – قم و محور ساوه – سلفچگان است.

بر اساس مشاهدات خبرنگار همشهری، تعداد قابل توجهی از سرنشینان خودروهای غیربومی را خانواده‌ها تشکیل می‌دهند. در عین حال ظرفیت بیشتر اتوبوس‌های عبوری از محورهای مواصلاتی قم تکمیل نیست. سرپرست پلیس راهور استان در این باره  می‌گوید: از زمانی که محدودیت سفرهای بین استانی لغو شد، مشکل خاصی در تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی استان نداریم و ترافیک جاده‌ای، عادی و روان است.

غلامرضا صدفی می‌افزاید: ترافیک جاده‌ای، نسبت به روزهایی که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با محدودیت سفرهای بین استانی اجرا شد، افزایش پیدا کرده است. از جمله در محورهای تهران – قم و ساوه – سلفچگان که شاهد افزایش تردد خودروهای غیربومی هستیم.

در مدتی هم که این طرح اجرا می‌شود، سیاست پلیس این است که بیشتر از روش‌های ارشادی و توصیه به مردم برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده می‌کند.صدفی با بیان این‌که شیوع بیماری همچنان دغدغه ماست و شرایط عادی نشده است، از شهروندان خواست که کماکان از سفرهای غیرضروری خودداری کنند. وی ابراز امیدواری کرد که همراهی و همکاری شهروندان با مسئولان برای قطع زنجیره شیوع کرونا ادامه داشته باشد.


گردنه حیران شلوغ‌تر شد

  پوپک قاسمی – اردبیل: جاده‌های استان اردبیل هر چند برخلاف سال‌های گذشته در بازه زمانی اسفند 98 تا پایان فروردین 99 روزهای خلوتی را پشت سر گذاشت، اما با اعلام رفع محدودیت تردد بین استانی تردد در ورودی و خروجی استان افزایش قابل توجهی داشته و این افزایش در گردنه حیران، مسیر اتصال اردبیل – گیلان، نسبت به خروجی‌های دیگر استان مانند سرچم، چشمگیرتر است.مدیر کل راهداری و حمل ‌و‌ نقل جاده‌ای استان اردبیل هم با اشاره به آمار تجمیعی تردد به استان از 25 اسفند تا 31 فروردین 99 اظهار می‌کند:

میزان ورود به استان در این بازه زمانی کاهش 65 درصدی و خروج کاهش 64 درصدی داشته است. علی رحمتی با اشاره به کاهش 52 درصدی تردد داخل استانی بیان می‌کند: بعد از لغو ممنوعیت تردد بین استانی، شاهد افزایش ورود خودروها هستیم که مقایسه آماری آن بعد از برآورد اطلاعات از دستگاه‌های ترددشمار جاده‌ای اعلام می‌شود.


افزایش حجم ترافیک در ورودی اصفهان 

عاطفه علیان - اصفهان: بنا به تصمیم ستاد ملی کرونا، تردد بین استان‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز شده است. اگر چه بر رعایت الزامات بهداشتی و ممانعت از سفرهای غیرضروری تاکید شده، اما جاده‌های استان اصفهان به دوران پیشاکرونا برگشته است و محدودیت ورود و یا خروج به استان اصفهان وجود ندارد.  «ندا محمودی» یکی از مسافرانی است که به همراه همسرش راهی اصفهان شده است.

او  می‌گوید: با فوت مادرم، پدرم در اصفهان تنها زندگی می‌کند. در ایام نوروز نتوانستیم به دیدنش بیاییم و امروز به اصفهان آمدیم تا جشن تولد 5 سالگی پسرم را در کنار پدرم جشن بگیریم.  رئیس پلیس راه استان اصفهان با اشاره به لغو محدودیت‌ها در مبادی ورودی و خروجی استان اصفهان به همشهری می‌گوید: تردد در همه جاده‌های استان اصفهان برقرار است و نمی‌توان سفر ضروری را از غیرضروری تشخیص داد. 

حسین پورقیصری می‌افزاید: طرح غربالگری در پلیس راه‌های استان اصفهان لغو شده است.  وی با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از سفرهای غیرضروری عنوان می‌کند: ناوگان حمل ‌و‌ نقل عمومی موظف به رعایت فاصله فیزیکی مسافران در اتوبوس شده و تعداد مسافران آنها به نصف کاهش یافته است. از سوی دیگر ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.


سفرهای غیرضروری ممنوع

هر چند که بازگشایی راه ها بعد از چند هفته ممنوعیت تردد، بسیاری از افراد را با بهانه های مختلف از جمله سفر کاری و تفریحی راهی جاده‌ها کرده است، اما نباید فراموش کرد که ممنوعیت تردد به منظور قطع زنجیره کرونا انجام شده بود و سفرهای غیر ضروری پس از بازگشایی مسیرهای مواصلاتی می تواند موج جدیدی از این بیماری را در استان‌هایی که بیشترین درگیری را با کرونا داشتند تشدید کند و منجر به اپیدمی این ویروس در سراسر کشور شود.


 به گفته رئیس پلیس راه راهور ناجا، از روز گذشته ترددهای بین استانی نزدیک به 2 برابر افزایش یافته و به شکل پیش از اجرای محدودیت‌ها در آمده است
در ورودی محور هراز از حوالی ساعت 23 یکشنبه 31 فروردین تعداد زیادی خودرو برای ورود به این محور منتظر بازگشایی مسیر بودند تا به مازندران وارد شوند
از روز گذشته سفرهای کاری و تفریحی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در این بین استان‌های شمالی، به‌ویژه البرز، سهم قابل توجهی را در ترافیک جاده‌ای به خود اختصاص داده‌اندسرپرست پلیس راهور قم: ترافیک جاده‌ای، نسبت به روزهایی که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با محدودیت سفرهای بین استانی اجرا شد، افزایش پیدا کرده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha