یک متخصص پرتودرمانی، درباره روش های درمان بیماران مبتلا به سرطان در ایام شیوع کرونا، توضیحاتی ارائه داد.

شرایط درمان بیماران سرطانی در ایام کرونا/ احتیاط های بهداشتی

سلامت نیوز:یک متخصص پرتودرمانی، درباره روش های درمان بیماران مبتلا به سرطان در ایام شیوع کرونا، توضیحاتی ارائه داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، علی یعقوبی جویباری، در پاسخ به این سوال که آیا به تعویق انداختن جراحی در زمان شیوع کرونا ضرورت دارد یا خیر، توضیح داد: پاسخ این سوال بستگی به این دارد که بیماران سرطانی در چه مرحله‌ای از بیماری قرار دارند و قرار است چه جراحی برای آنها انجام شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: بعضی از بیماران که در اولویت ما قرار دارند و درمان‌های علاج بخش قطعی برای آنها انجام می‌شود، ترجیح می‌دهیم جراحی‌هایشان به تعویق نیفتد به شرط آن که محیط‌های بیمارستانی آماده این جراحی باشد و بیمار بعد از جراحی به آی سی یو احتیاج پیدا نکند.


وی با بیان اینکه همه این عوامل تعیین می‌کند که جراحی‌ها در زمان اصلی خود انجام شود یا خیر، یادآور شد: اما برای بعضی از بیماران امکان تعویق جراحی وجود دارد زیرا می‌توانیم با هورمون درمانی و شیمی درمانی یک وقفه ۶ تا ۷ هفته‌ای ایجاد کنیم تا شرایط پاندمی کنترل شود و بعد جراحی انجام شود.
عضو گروه هیئت علمی رادیوآنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تاکید کرد: در نتیجه در مورد هر بیمار باید تصمیم جداگانه ای گرفته شود، اما خیلی از بیمارانی که تحت شیمی درمانی بوده اند امکان جراحی آنها در محیط‌های امن و بی خطر وجود دارد، ما به بیماران توصیه می‌کنیم با پزشک در این مورد مشورت کنند.


یعقوبی با اشاره به اینکه در مورد بیمارانی که امکان عمل جراحی آنها وجود ندارد، می‌توان با پروتکل‌های موجود درمان‌های جایگزین را پیگیری کرد، گفت: بیماران در این مورد نباید نگرانی داشته باشند و باید بدانند که با وجود پروتکل‌های جایگزین تعویق جراحی نگران کننده نیست.


وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان انجام شیمی درمانی در منزل وجود دارد، یا خیر؟ توضیح داد: پروتکل‌های شیمی درمانی مختلفی وجود دارد و ترجیح می‌دهیم بیماران سرطانی مراجعات کمتری به مراکز درمانی داشته باشند اما پروتکل‌های تزریقی شیمی درمانی قابلیت تبدیل به روش‌های جایگزین را دارد.
این متخصص پرتودرمانی افزود: بسیاری از پروتکل‌های بستری امکان تبدیل دارد و می‌توان بخشی از آن را به صورت سرپایی و بخشی از آن را به صورت قرص‌های خوراکی در منزل مصرف کرد.


یعقوبی یادآور شد: اما بسیاری از پروتکل‌های تزریق‌های یک یا دو ساعته دارد و به خاطر عواملی همچون احتمال ایجاد حساسیت‌های دارویی توصیه نمی‌شود که برای بیمار خارج از محیط درمانی تزریق انجام شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: بیماران سرطانی می‌توانند با مشورت پزشک خود با استفاده از روش‌هایی همچون طولانی کردن فاصله‌های تزریق و یا تبدیل فرم‌های بستری به سرپایی در صورت امکان، میزان حضور در محیط‌های درمانی را کاهش دهند.
یعقوبی یادآور شد: به رغم نگرانی‌هایی که درباره ابتلای بیماران به کرونا وجود دارد، به علت احتمال ایجاد حساسیت‌های دارویی تزریق دارو به بیماران سرطانی در محیط منزل مورد تأیید علم دنیا نیست.


وی در ادامه تاکید کرد: پروتکل‌های تزریق داروهای شیمی درمانی به هیچ عنوان در منزل امکان پذیر نیست.
یعقوبی در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع کرونا می‌توان برخی درمان‌های رادیوتراپی را مانند جراحی به وقفه انداخت یا خیر؟ توضیح داد: پروتکل‌های رادیوتراپی نیز با یکدیگر متفاوت است، از آنجایی که هدف رادیوتراپی کاهش عود موضعی است، تعویق درمان رادیوتراپی برای گروهی از بیماران که ریسک بسیار بالایی برای عود موضعی دارند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.


این متخصص پرتودرمانی افزود: همه بیمارانی که تصمیم به رادیوتراپی دارند از یک سود برابر برخوردار نیستند، در نتیجه گروهی که احتمال عود موضعی آنان بیشتر است نباید در رادیوتراپی آنان تعویقی اتفاق بیفتد.


وی با تاکید بر اهمیت رعایت اصول بهداشتی در مراکز درمانی که در آن جا خدمات رادیوتراپی ارائه می‌شود گفت: بیماران طبق ساعات معین باید وارد بخش رادیوتراپی شوند، همچنین در اتاق‌های انتظار نباید مدت طولانی بمانند، تخت‌های رادیوتراپی نیز در فواصل منظم توسط مواد ضدعفونی کننده باید استریل شوند تا در عین انجام رادیوتراپی از سلامت بیماران در برابر ویروس کرونا نیز حفاظت شود.


یعقوبی اضافه کرد: برخی از بیماران هستند که احتمال عود موضعی و منفعت رادیوتراپی در آنان کمتر است در نتیجه در این گروه از بیماران تعویق یک یا دو ماهه رادیوتراپی به هیچ عنوان ضرری ندارد و می‌توان در رادیوتراپی بیمار وقفه ایجاد کرد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا ضرورت دارد از بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند در منزل مراقبت‌های ویژه ای کرد؟ گفت: توصیه عمومی دستورالعمل‌های دنیا چیزی غیر از توصیه‌های عمومی نیست یعنی باید فاصله‌های اجتماعی رعایت شود و در منزل بیمار سطح اقدامات بهداشتی سختگیرانه تر رعایت شود، حتماً ظرف بیمار از سایر افراد جدا باشد و اگر بیمار از مرکز درمانی به منزل بازمی گردد حتماً لباس‌های خود را در سبد مخصوص لباس‌های آلوده قرار دهد.


این متخصص پرتودرمانی افزود: شواهد علمی در مورد ضرورت خوردن برخی از مکمل‌ها مثل ویتامین C، D و زینک وجود ندارد تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که این افراد باید سیستم ایمنی بدن خود را با ارتقای بهداشت تغذیه، خواب و روان تقویت کنند.


وی در پایان بر ضرورت رعایت اصول بهداشتی عمومی برای بیماران سرطانی به ویژه افرادی که تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی قرار دارند جهت پیشگیری از ابتلاء به کرونا ویروس تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha