افراد فکر می کنند چون از سحر تا اول شب یعنی غروب آفتاب چیزی نمی خورند مشکلات زیادی برایشان به وجود می آید اما اگر این ماه را با تغذیه درست پیش ببرند نه تنها ضرر ندارد بلکه فواید بسیار زیادی هم دارد.

چگونه بدن خود را برای ماه رمضان آماده کنیم؟

سلامت نیوز:روزه آداب مذهبی برای تکامل جسم و روح انسان است. روزه گرفتن برای انسان اطمینان و آسایش را به ارمغان می آورد و یکی از ستون های دین اسلام است. میلیون ها مسلمان در سراسر جهان منتظر اعلام رویت ماه و شروع یک ماه تطهیر روح و بدن از ناپاکی ها هستند. افراد فکر می کنند چون از سحر تا اول شب یعنی غروب آفتاب چیزی نمی خورند مشکلات زیادی برایشان به وجود می آید اما اگر این ماه را با تغذیه درست پیش ببرند نه تنها ضرر ندارد بلکه فواید بسیار زیادی هم دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی دکتر کرمانی علم درباره فواید روزه گرفتن چه می گوید؟ بیایید بررسی کنیم که چه زمانی روزه داری خوب است و چه زمانی ممکن است به بدن آسیب برساند. اینکه روزه می تواند سالم باشد یا خیر به چیزی فراتر از مقدار کالری و اینکه چه زمانی غذا می خورید بستگی دارد. اینکه در چه شرایطی روزه می گیرید هم اهمیت بیشتری دارد.

روزه گرفتن سوای اینکه وظیفه ی همه ی مسلمانان است. فواید بسیار زیاد و باور نکردنی برای بدن دارد که عبارتند از:

  • کمک به کاهش وزن
  • سلامت قلب
  • تقویت مغز
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • حفظ قدرت عضلانی بدن
  • کاهش سطح چربی خون
  • کاهش خطر آلزایمر و پارکنیسون
  • افزایش سوخت و ساز بدن و …

 

معایب روزه گرفتن

محدود شدن کالری

بنجامین فرانکلین ( یکی از اولین بنیان گذاران ایالات متحده ) می گوید: “برای بالا بردن طول عمرت، غذایت را کمتر کن.” تحقیقات نشان داده کاهش مجموع کالری مصرفی در روز همانند یک آنتی اکسیدان به سلامت مغز و بدن کمک می کند. به عبارت دیگر، یکی از قوی ترین شاخص های طول عمر غذایی که می خورید نیست بلکه مقدار غذایی است که می خورید. آنهایی که کمتر غذا می خورند بیشتر هم زندگی می کنند. با این حال اگر کاهش کالری دریافتی بیش از حد باشد و این کار به صورت مداوم ادامه پیدا کند بدن این شرایط را یک عامل استرس زا قلمداد می کند. پس قرار نیست خود را کاملا از غذا خوردن محروم کنیم.

برای مثال اگر یک فرد دو روز چیزی نخورد دچار نشانه هایی مانند مقاومت به انسولین می شود و همین می تواند در برخی موارد منجر به دیابت شود. در کنار افزایش هورمون های استرس و مقاومت به انسولین، بدنتان می تواند به حالتی برود که به آن قحطی زدگی بدن می گویند، در این شرایط سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می کند ( کمتر کالری می سوزانید ). حتی بدتر از این، ممکن است بدن برای نجات خود چربی ها را حفظ کند.

 

نکاتی برای آمادگی بدن در ماه رمضان

در ماه رمضان فرد به مدت ۱۶ ساعت چیزی نمی خورد بنابراین ممکن است بدن فرد در ابتدا دچار مشکل شود. بنابراین توصیه می شود کسانی که می خواهند در ماه رمضان روزه بگیرند باید از همین حالا بدن خود را آماده کنند. برای مثال میان وعده های اضافی را حذف کنید، و یا چند روز مانده به ماه رمضان روزه بگیرید، تا انتقال به ماه رمضان ساده تر شود. در ادامه نیز روش هایی را به شما ارائه می دهیم تا به کمک آنها در این چند روز باقی مانده خود را آماده کنید.

 

۱- ساعت خوابتان را تنظیم کنید

ساعت خواب خود را با ماه رمضان تنظیم کنید چون قرار است برای سحر از خواب بیدار شوید. ساعت خواب یکی از مهمترین چیزهایی است که باید به آن توجه کنید چون کمبود خواب به مرور زمان سبب افزایش وزن می شود.

۲- به اندازه ی کافی آب بنوشید

پژوهش ها نشان داده اند که بدن انسان بدون غذا چند هفته به زندگی ادامه می دهد در حالی که بدون آب چند روز بیشتر دوام نمی آورد. متخصصان توصیه می کنند یک فرد بالغ در طول ماه رمضان باید حداقل روزی دو لیتر آب ( ۸ تا ۱۰ لیوان ) بنوشد. قهوه، چای و چنین مایعاتی به تنهایی پاسخگوی نیاز بدن نیست.

۳- وعده های خود را با سوپ آغاز کنید

تغذیه در ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است. باید مراقب غذایی که افطار خود را با آن شروع می کنید، باشید. شمار زیادی از خانواده ها سوپ را به عنوان غذای اصلی در سفره می دانند. وقتی یک وعده را با سوپ شروع کنید معده آماده می شود. از آنجا که ماه رمضان در بیشتر نقاط با گرمی هوا همراه است توصیه می شود سوپی با مواد مغذی تازه میل کنید تا بدنتان بعد از ساعت ها روزه داری، مواد مغذی ضروری بدن را دریافت کند.

 

۴- غذای خود را آهسته میل کنید

آهسته غذا خوردن سبب هضم آسانتر غذا می شود. از آنجا که بعد از ساعت ها روزه داری امکان پرخوری بالا می رود، بهتر است از قبل خود را به آهسته خوردن عادت دهید تا با شروع افطار دچار مشکل پرخوری نشوید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان می برد تا مغز پیام سیر شدن را دریافت کند. با آهسته غذا خوردن این فرصت را در اختیار مغز قرار دهید.

۵- پروتئین و کلسیم را فراموش نکنید

مطمئن شوید که به اندازه کافی پروتئین و کلسیم از غذاهایی مانند گوشت، لبنیات، حبوبات و تخم مرغ دریافت می کنید.

 

۶- وعده های غذایی را سبک کنید

متخصصان خوردن غذا یک یا دو ساعت پس از افطار را به شرطی که سنگین و خیلی چرب نباشد توصیه می کنند. غذاهایی مانند زولبیا و بامیه با وجود طعم خوب بعد از ساعت ها روزه داری انتخاب خوبی برای معده نیستند. میوه ها انتخاب مناسب و سالمی هستند که علاوه بر سبک بودن لذت بخش نیز هست.

۷- از نمک و ادویه اضافی بپرهیزید

از دیگر نکات مهم در مورد تغذیه در ماه رمضان توجه به عدم مصرف ادویه جات است. خوردن غذاهای نمکی و تند در طول ماه رمضان توصیه نمی شود چون هنگام روزه داری سبب کم آب شدن بدن می شوند و مدام احساس تشنگی می کنید.

 

۸- برای افزایش انرژی میان وعده های سالم میل کنید

خوردن میان وعده های سالم مانند آجیل ها، میوه های خشک و خرما نه تنها انرژی بدن را افزایش می دهند، بلکه حاوی مواد مغذی سالم نیز هستند.

۹- فیبرها را فراموش نکنید

یک تغییر عمده در برنامه ی غذایی مانند روزه گرفتن روی حرکت روده ها تاثیر دارد. اگر برنامه غذایی شما حاوی خوراکی های سرشار از فیبر مانند غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات باشد هیچ مشکلی به وجود نمی آورد.

 

۱۰- میزان غذای خود را کنترل کنید

وقتی صحبت از اهمیت تغذیه در ماه رمضان می شود نباید به اشتباه فکر نکنید پس از ساعت ها روزه داری باید بیش از آنچه بدنتان نیاز دارد غذا مصرف نمایید. مقدار وعده های غذایی خود را کنترل کنید تا از اضافه شدن وزن و مشکلات گوارشی پیشگیری شود.

 

۱۱- وعده سحری را از دست ندهید

هرگز وعده سحر را حذف نکنید. وعده ی سحری به شما کمک می کند تا بدن خود را برای یک روز طولانی آماده نگه دارید. برخی معتقدند سحر از کند شدن سوخت و ساز بدن جلوگیری می کند. خوردن یک وعده سحری کامل کمک می کند بدن برای روزه داری آماده و با انرژی بماند. توصیه می شود از نان سبوس دار برای داشتن انرژی پایدار در طول روز استفاده کنید.

۱۲- فعال بمانید

مردم ترجیح می دهند برای صرف انرژی کمتر در طول ماه رمضان فعالیتشان را پایین بیاورند. اما سعی کنید بعد از افطار به پیاده روی بروید تا سرعت سوخت و ساز بدنتان پایین نیاید و کالری های اضافی را بسوزانید.

۱۳- با پزشک خود مشورت کنید

هر فرد برای خود نیازها و خواسته های متفاوتی دارد. به علاوه برخی از بیماری ها مانعی برای گرفتن روزه هستند. بسیار مهم است که در صورت داشتن مشکل حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha