لابد این روزها در میان اخبار شنیده‌اید که در هنگامه شیوع کرونا میزان اختلاف و بگو‌مگوها و درخواست طلاق زن و شوهرهای چینی بالا گرفته است! این اتفاق کم و بیش در کشورهای دیگر و حتی در ایران هم روی داده است.

با مدارا زندگی کنید

سلامت نیوز: لابد این روزها در میان اخبار شنیده‌اید که در هنگامه شیوع کرونا میزان اختلاف و بگو‌مگوها و درخواست طلاق زن و شوهرهای چینی بالا گرفته است! این اتفاق کم و بیش در کشورهای دیگر و حتی در ایران هم روی داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اما سوال اینجاست که کدام دسته از زوجین بیشتر مستعد بگو‌مگوهای خانوادگی خواهند بود؟ به عبارت دیگر همسران با توسل به چه مهارتی می‌توانند این قرنطینه خانگی و تنش را به فرصت تبدیل کنند تا زندگی زناشویی خود را غنی کنند و از گرفتار شدن در حلقه بگو‌مگوی‌های خانوادگی و نهایتا طلاق، خود را نجات دهند؟ در این گزارش به سراغ یک جامعه‌شناس رفتیم تا رفتار درست در قرنطینه را از او بپرسیم و البته علت اختلاف‌های زناشویی و یا بین فرزندان را، اگر شما هم با این دست اختلاف‌ها در دوران قرنطینه روبه‌رو شده‌اید این گزارش را بخوانید.


شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در این ایام قرنطینه با اعضای خانواده دچار مشکل شده باشید یا بحث و جدل‌های بی‌محتوا بین شما سر گرفته باشد. این را بدانید که این جرو بحث‌ها تنها مختص خانه شما نیست در سراسر جهان زن و شوهرها و خانواده‌ها به‌خاطر قرنطینه و مشکلات روحی ناشی از آن دچار مشکلاتی شده‌اند.

دکتر مجید ابهری، جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه، باید منفی‌نگری را هرچه بیشتر از خود دور کنیم و از خوشبین بودن به اتفاقات دور و بر خود غافل نباشیم، به می‌گوید: هرچند ویروس کرونا تاکنون تعدادی از خانواده‌ها را داغدار عزیزان خود کرده و بسیاری از خانواده‌ها را در خانه قرنطینه کرده است اما باید مقداری به نقاط مثبت و نیمه پر لیوان نیز نگاه کرد.او ادامه می‌دهد:

ویروس کرونا در واقع به همه ما یادآور شد که زندگی کوتاه است و باید قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم. با یکدیگر مهربان‌تر باشیم و بیشتر از قبل با خانواده خود وقت بگذرانیم و لذت ببریم. هم‌اکنون که شرایط بسیار خوبی ایجاد شده تا زن و شوهرها اوقات بیشتری را با هم سپری کنند باید سعی کنند با یکدیگر مهربان‌تر رفتار کنند و به هم نزدیک‌تر شوند.

 این جامعه‌شناس با اشاره به وجود اختلاف سلیقه در بین افراد تاکید می‌کند: «بودن تمام وقت در کنار یکدیگر و اختلاف سلیقه‌ها، گاهی باعث می‌شود که صبر و طاقت اعضای خانواده مخدوش شود. پس توصیه می‌شود در این شرایط سعی کنیم به سلیقه‌های هم احترام بگذاریم مثلاً ممکن است یکی علاقه به فیلم دیدن دارد و دیگری مطالعه یا حتی ممکن است در این شرایط به این موضوع پی ببرید که در برخی سلایق هماهنگ نیستید چیزی که تا قبل از این به آن فکر نکرده بودید.

بهتر است در ابتدا هر‌کدام از زوجین لیست سلایق و انتظارات خود را بنویسند و در فضایی کاملاً منطقی و صمیمانه آن را به بحث بگذارند، در مرحله بعد با همکاری فرزندان سعی در انجام سلایق و انتظارات مورد توافق کنید. ابهری همچنین به مساله طلاق عاطفی بین زوجین هم اشاره می‌کند که همین مساله ممکن است موجب تشدید تنش‌ها شده و نیز شرایط سازش را به‌طور کلی از بین ببرد. این مساله منجر به بدتر شده اوضاع خواهد شد. 

این جامعه‌شناس، با بیان اینکه امروز اضطراب و استرس بیشتر از آسیب کرونا به مردم ضرر می زند، می‌گوید: «زوج‌هایی که دارای اختلاف هستند بیشتر از گذشته جر و بحث می‌کنند و بر سر مسائلی که قبلاً موضوع اختلاف نبوده مانند انتخاب برنامه تلویزیونی، ساعت خواب و بیداری، غذا خوردن و...، اختلاف جدید پیدا می‌کنند.»

او با اشاره به نقش قرنطینه در افزایش چالش‌های خانگی، می‌گوید: «زن و شوهر بیشتر در کار هم دخالت می‌کنند و پاپیچ هم می‌شوند، زیرا این روزها رفت‌و‌آمدهای ما کم شده و برون ریزی با دیگران نداریم لذا باید بخشنده‌تر باشیم و سخاوت را تمرین کنیم.»

ابهری از زن و شوهرها می‌خواهد بیشتر هوای هم را داشته باشند. او تاکید می‌کند:« زوجین به این نکته توجه کنند که هرچقدر تحت فشار هستند، طرف مقابل آنان نیز تحت فشار است و باید هیجان ناخوشایند را به رسمیت بشناسیم و اضطراب و غمگینی را بپذیریم و بدانیم این تجربه نیز می‌گذرد و توقع بی‌جا از همسر نداشته باشیم، زیرا همسر مسوول تمام نیازهای ما نیست و همه ما مسوول خودمان هستیم.» ابهری آشپزی کردن، فیلم دیدن و کتاب خواندن را تفریحات خوشایند می‌داند و می‌گوید: «این روزها به بازی‌های فکری توصیه می‌شود، زیرا تعامل اعضای خانواده را بالا می‌برد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha