سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

با توجه به شروع ماه مبارك رمضان، سوال شایع این روزها این است كه آیا روزه‌داری منعی برای بیماران كلیوی و بیماران دارای سنگ دارد یا خیر.در كنار محاسن روزه‌داری در افراد سالم، این امر واجب در مواردی، از جمله زمانی كه به سلامتی فرد آسیب جبران‌ناپذیر وارد شود، غیرجایز می‌شود.

روزه‌داری با سنگ كلیه

سلامت نیوز:با توجه به شروع ماه مبارك رمضان، سوال شایع این روزها این است كه آیا روزه‌داری منعی برای بیماران كلیوی و بیماران دارای سنگ دارد یا خیر.در كنار محاسن روزه‌داری در افراد سالم، این امر واجب در مواردی، از جمله زمانی كه به سلامتی فرد آسیب جبران‌ناپذیر وارد شود، غیرجایز می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،لذا در صورت وجود شك در این زمینه، حتما لازم است با پزشك خود مشورت كنید.افرادی كه روزه‌داری به آنها توصیه نمی‌شود: مبتلایان به بیماری كلیوی متوسط تا شدید. در واقع این افراد دارای نارسایی كلیوی هستند. روزه‌داری به‌خصوص در فصل گرما با كاهش آب بدن همراه است و متعاقبا می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به كلیه این افراد وارد كرده كه حتی به تشدید نارسایی و دیالیز منجر شود. 

وجود همزمان نارسایی كلیوی و سایر بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت یا فشار خون كنترل‌نشده. وجود شواهد مبتنی بر عفونت ادراری فعال ازجمله سوزش و تكرر ادرار، اختلال تخلیه ادرار، تب و لرز كه در آزمایش عفونت اثبات شده است. البته در این گروه بعد از اتمام دوره درمان، می‌توان روزه گرفت.

 افراد با سابقه سنگ‌سازی مكرر به همراه وجود كریستال ادراری رسوب‌كرده در كلیه و سنگ ادراری فعال افراد با دفع شدید پروتئین در ادراردر واقع تصمیم مناسب در مورد روزه‌داری در هر فرد با فرد دیگر ممكن است متفاوت و مجزا باشد و بسته به سن، وضعیت سلامتی عمومی، فشار خون، دیابت، میزان عملكرد كلیه، سابقه سنگ‌سازی یا وجود سنگ فعال، وجود عفونت ادراری، شرایط محیط زندگی و كار، میزان تعریق در شبانه‌روز و سابقه جراحی كلوی شرایط می‌تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال افرادی كه در گذشته سنگ‌كلیه داشته، درمان شده‌اند و چند سال است كه سنگ‌سازی مجدد نداشته‌اند، منعی برای روزه‌داری ندارند، همچنین افرادی كه دارای سنگی كوچك و منفرد در قسمتی از كلیه هستند كه چند سال است افزایش ابعاد نداشته است نیز منعی برای روزه‌داری ندارند. توصیه‌های حین روزه‌داری جهت جلوگیری از آسیب به كلیه‌ها:مصرف آب مهم‌ترین عامل محافظتی برای كلیه‌ها است.

در فاصله افطار تا سحر، توصیه می‌شود به‌طور متوسط هشت لیوان آب نوشیده شود و همچنین از نوشیدنی‌های گازدار، شور و خیلی شیرین و مصرف غذاهای پُرنمك و پُر پروتئین مثل رژیم‌های پُرگوشت نیز اجتناب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha