یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2929

برای حفظ جوانی پوست می‌بایست از دوران كودكی و نوجوانی مراقبت‌های لازم انجام شود.

تغییر فصل و گرمی و سردی هوا می‌تواند به پوست آسیب‌های جدی وارد كند و تغییرات دما و نیز خشكی هوا در سیستم ایمنی پوست تأثیر می‌گذارد و باعث خشكی پوست در ناحیه لبها و شكنندگی موها می‌گردد. چنان‌كه اگر پوست شما دارای منافذ زیادی می‌باشد به‌وضوح می‌توانید افزایش این منفذها را در فصل سرما مشاهده كنید. نكات زیر به شما كمك می‌كند از پوستتان بهتر مراقبت كنید:

 1 - سعی كنید در معرض دماهای بسیار سرد یا بادهای گرم و خشك قرار نگیرید. هنگام برودت هوا حتماً لباس‌های گرم، دستكش، كلاه و روسری بپوشید. یك لایه نازك كره مایع هندی می‌تواند كار مراقبت كننده طبیعی پوست را انجام دهد.

2 - پوستتان را در مقابل بادهای سرد و هوای گرم با استفاده از مرطوب كننده طبیعی كاملاً بپوشانید. حداقل 2 بار در روز از مرطوب كننده استفاده نمائید. یك بار بعد از شستن روزانه پوست هنگام صبح و یك بار قبل از رفتن به رختخواب این كار را انجام دهید. همیشه بعد از شست‌وشو از مرطوب كننده استفاده كنید.

3 - سه یا چهار هفته به‌طور مداوم از روغن محافظ برای پوستتان استفاده نمائید. هنگام حمام گرفتن نیز می‌توانید از روغن‌های هیدراته استفاده كنید. قبل از استفاده از این‌گونه روغن‌ها آن را به مقدار كم بر روی پوست دستتان امتحان كنید.

4 - قبل از حمام آب گرم از روغن‌های ماساژ مخصوص فصل زمستان استفاده كنید. ماساژ باعث نرمی پوست می‌گردد. قبل از حمام گرفتن روغن را به مقدار زیادی بر روی حوله بمالید. از روغن‌های مغذی مثل آلموند یا (سی‌سیم) برای ماساژ استفاده كنید. 5

 - برای آرام نمودن پاهایتان سه شب در هفته اقدام به خیس نمودن آنها نمائید. این كار را می‌توانید در وان آب گرم، نمك دریایی، نمك اسپوم و یا دو تا سه قطره روغن مناسب بدنتان انجام دهید. بعد از مرطوب نمودن پاهایتان آن را با لوسیون مالش دهید. برای این عمل می‌توانید از كره یا روغن آلموند نیز استفاده كنید. این دستورات، وضعیت درستی را به پاهایتان می‌دهد تا هنگام خواب آرامش داشته باشید.

 6 - با آب بسیار گرم حمام نگیرید. آب ولرم باعث آزار پوستتان نخواهد شد. اگر پوست بسیار خشكی دارید بیش از یك بار در روز دوش نگیرید.

7 - از صابون‌های خشك و معطر برای شستن بدنتان استفاده نكنید. این صابون‌ها چربی بدنتان را از بین می‌برد. برای شست‌وشوی بدن حتی‌المقدور از صابون‌های ملایم استفاده كنید.

8 - چربی پوستتان را با مرطوب نگه‌داشتن آن و رعایت رژیم‌های غذایی مانند آب پوست گردو و شیر، پنیر تازه و كره هندی حفظ نمایید. یك لیوان شیر گرم با یك‌چهارم قاشق غذاخوری كره هندی در هنگام خواب با مقدار زیادی شیر در رژیم روزانه ضروری به نظر می‌آید.

 9 - مصرف میوه و سبزیجات و نوشیدن آب فراوان حتماً می‌بایست در رژیم غذایی روزانه رعایت شود. كدو مسمایی، انواع كدوهای تابستانی، مارچوبه‌های نازك،‌ سبزیجات نازك و كلم جزء بهترین نوع سبزیجات می‌باشد.

10 - انگور فرنگی هندی سرشار از منابع طبیعی ویتامین C می‌باشد. این انگور فرنگی لایه‌های مغذی را برای پوست تولید می‌كند و به‌طور منظم به پر كردن لایه‌های پوست می‌پردازد.

جوانی و طراوت پوست

برای حفظ جوانی پوست می‌بایست از دوران كودكی و نوجوانی مراقبت‌های لازم انجام شود تا در میانسالی آثار گذر عمر را كمتر بر روی چهره خود ببینیم. البته برای حفظ جوانی و سلامتی پوست رژیم‌هایی وجود دارد كه در ذیل به آنها اشاره می‌شود.

1 - سعی كنید كمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید. بدترین زمان جذب (uv) یا اشعه ماورای بنفش نور خورشید ساعت 16 -10 بعدازظهر است. اگر مجبور هستید كه در این ساعات در معرض اشعه‌های خورشید قرار بگیرید حتماً از كرم‌های ضد آفتاب با حداقل 15spf استفاده كنید زیرا عدم استفاده از این مواد باعث پیری و چروك زودرس پوست می‌شود. همچنین توصیه می‌شود حتماً از كلاه لبه‌دار استفاده نمائید.

2 - از خشك شدن پوستتان جلوگیری كنید. با بالا رفتن سن، پوست خشك شده و حالت پوسته پوسته پیدا می‌كند. سعی كنید بلافاصله پس از دوش گرفتن از مرطوب كننده‌هایی كه دارای پترولاتم یا لانولین می‌باشند استفاده نمایید. همچنین از صابون‌های غیرمعطر و آب نسبتاً ولرم استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha