بنا بر اعلام روز پنجشنبه مدیر عامل شركت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، از امروز در ایستگاه‌های متروی تهران از ورود مسافران بدون ماسك جلوگیری خواهد شد.

باید ماسك بزنید

سلامت نیوز:بنا بر اعلام روز پنجشنبه مدیر عامل شركت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، از امروز در ایستگاه‌های متروی تهران از ورود مسافران بدون ماسك جلوگیری خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،اجرای این تصمیم كه به دنبال مصوبه كمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، ابتدای هفته گذشته، در ستاد ملی مقابله با كرونا و در حضور رییس‌جمهوری مطرح شد، منوط به این بود كه وزارت صنعت، تمهیدات لازم برای تامین و عرضه ماسك ارزان‌قیمت در ایستگاه‌های مترو داشته باشد و سپس، زمان اجرای این تصمیم توسط وزارت كشور هماهنگ و اعلام شود.

به دنبال اخباری كه پس از این تصمیم درباره وضعیت موجودی ماسك در انبارها و همچنین، آزاد شدن توزیع و عرضه ماسك در داروخانه‌ها با نرخ دولتی منتشر شد، مسوولان شهری، زمان اجبار به استفاده از ماسك در متروی تهران كه حالا، روزانه بیش از 500 هزار مسافر را در خطوط هفتگانه جابه‌جا می‌كند را هم، امروز انتخاب كردند.

اجرای این تصمیم از امروز در حالی است كه اجبار به استفاده از ماسك، فقط در متروی تهران اجرایی شده اما مدیرعامل سازمان تاكسیرانی گفته كه مسافران تاكسی اجباری به استفاده از ماسك ندارند و هنوز هم خبری درباره استفاده اجباری ماسك در اتوبوس‌های شركت واحد شنیده نشده است. این تصمیم هم از آنجا اتخاذ شد كه با وجود لغو طرح ترافیك ظرف سه هفته گذشته با هدف پیشگیری از ازدحام در وسایل حمل و نقل عمومی، اما تعداد مسافران مترو از روز 30 فروردین و به دنبال بازگشایی اصناف و اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در تهران،

در حد نگران‌كننده‌ای افزایش یافت چنانكه ظرف روزهای گذشته، مسوولان وزارت بهداشت و اعضای شورای شهر تهران، هشدار دادند كه با ازدحام ایجاد شده در واگن‌های مترو و با وجود علامت‌گذاری صندلی‌ها و پیام‌های هشدار‌دهنده در ایستگاه‌ها، اجرای طرح فاصله‌گذاری یك و نیم متری با این افزایش تعداد مسافر قابلیت اجرا ندارد و تنها راه باقیمانده برای جلوگیری از موج دوم و نگران‌كننده افزایش تعداد مبتلایان كووید 19 در تهران، اجرای اجبار به استفاده از ماسك در متروی تهران است.

بنا به اعلام مدیرعامل شركت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، همزمان با اجرای این طرح، ماسك با قیمت مصوب هم از امروز در ۲۵ ایستگاه مترو و شامل ایستگاه‌های تهران (صادقیه)، كرج، گلشهر، امام خمینی (ره)، شهرری، پانزده خرداد، تئاتر شهر، میدان آزادی، بیمه، آزادگان، میدان محمدیه، شادمان، سعدی، فرهنگسرا، فردوسی، خیام، پایانه جنوب، جوانمرد قصاب، میدان انقلاب اسلامی، حسن‌آباد، شهدای هفتم تیر، شهید نواب صفوی، دروازه دولت، میدان شهدا و سبلان عرضه خواهد شد. 


ماسك، خطر انتقال ویروس را 95 درصد كاهش می‌دهد

 صاحب یك داروخانه در مركز شهر، این خبر را شنیده و می‌داند كه از امروز قرار است همه مسافران مترو، با داشتن ماسك تردد كنند. او از این تصمیم دولت ابراز رضایت می‌كند اما معتقد است اگر این تصمیم، نه فقط در تهران، در باقی شهرهایی كه مترو دارند هم، زودتر از این اجرا می‌شد، آمار ابتلای كووید 19 حتما كاهش قابل توجهی داشت ولی می‌گوید كه اجرای اجبار به استفاده از ماسك، حتی حالا هم كه با شیب نزولی بیماری مواجه شده‌ایم، قابل قبول است مشروط بر اینكه مسوولان ایستگاه‌ها، با اغماض و چشم‌پوشی از تخلف برخی مسافران، ضمانت اجرای این تصمیم دولت را خدشه‌دار نكنند.

این صاحب داروخانه از اولین روزهای پس از انتشار ویروس در كشور، كانترهای داروخانه را با كاورهای پلاستیكی پوشاند و در فاصله یك متری كانترهای تحویل دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی، ریل‌های پلاستیكی گذاشت و حالا، مشتریانی كه وارد داروخانه می‌شوند، برای تحویل نسخه و دریافت دارو یا هر قلم كالای دیگر، باید پشت این ریل‌ها بایستند كه به این شكل، مسوولان ماسك‌پوش داروخانه، با تمام مشتریان، حدود دو متر فاصله دارند. این صاحب داروخانه، درباره میزان تاثیر استفاده اجباری از ماسك در مكان پرخطری مثل متروی تهران - به ازدحام بالای مسافر در اغلب ساعات روز و ناممكن بودن رعایت فاصله یك و نیم متری در واگن‌های مترو با این حجم مسافر -  می‌گوید:

«چند شب قبل اعلام شد كه خطر انتقال ویروس از بیماری كه ماسك بر صورت داشته و عطسه و سرفه می‌كرده، حداكثر 5 درصد است. حتما استفاده از ماسك آن هم در فضای شلوغی مثل مترو، بهتر از نداشتن ماسك است چون خطر ابتلا و آلودگی را تا حد خیلی زیادی كاهش می‌دهد. حالا هم كه سازمان بهداشت جهانی، استفاده از ماسك در مكان‌های شلوغ را اجباری كرده و این اجبار می‌تواند در كنترل آمار ابتلا تاثیرگذار باشد هرچند كه به نظرم، این اجبار، دیر اتفاق افتاده است.»این صاحب داروخانه می‌گوید:

بهترین ماسك، الزاما گران‌ترین نیست و به خصوص، ماسك‌های پیشرفته كه برای مراكز درمانی تولید می‌شود به هیچ‌وجه به درد مردم عادی نمی‌خورد چون قیمت گرانی دارد اما تاكید می‌كند بهترین ماسك كه حتی می‌تواند در خانه تهیه شده باشد، آن پوششی است كه بافت هر چه فشرده‌تر و تار و پود هر چه بیشتر داشته باشد تا نفوذ ریزترین ذرات ویروس را كاهش دهد.

تاكید این صاحب داروخانه این است كه شهروندان به هیچ‌وجه برای ضدعفونی ماسك‌های نخی استفاده شده، از الكل استفاده نكنند چون با این كار، بافت و كیفیت ماسك از بین رفته و قدرت محافظت پیشین را از دست می‌دهد و توصیه می‌كند كه ماسك نخی استفاده شده، پیش از استفاده مجدد، حتما با آب و صابون شسته شده و سپس، با استفاده از اتوی داغ، روند ضدعفونی آن تكمیل شود. او همچنین استفاده همزمان ماسك و دستكش در اماكن شلوغ مثل مترو را بهترین رفتار عمومی برای كند كردن چرخه انتقال ویروس می‌داند و ضمن آنكه گلایه برخی شهروندان بابت دشواری استفاده دایم از ماسك و بروز تنگی نفس را هم محق می‌داند، می‌گوید:

«اگر فردی، به دلیل استفاده از ماسك سه لایه یا حتی یك لایه، دچار تنگی نفس می‌شود، این فرد مشكلات تنفسی دارد و باید پیگیر این اختلال باشد چون ماسك‌های نخی معمولی، تنگی نفس نمی‌آورد. البته استفاده از ماسك آن هم با توجه به نزدیك شدن به فصل گرما و تابستان، سخت است و حتی ما كه باید به عنوان مدافعان سلامت، دایم با ماسك در انظار عمومی ظاهر شویم تا الگوی شهروندان هم باشیم، در بعضی ساعات روز از این پوشش پارچه‌ای كلافه می‌شویم.

اما حفظ سلامتی، مهم‌تر از این آزار بسیار ناچیز است و از دست دادن سلامتی خودمان یا به خطر انداختن سلامت دیگران آن هم به دلیل اینكه ما از زدن ماسك كلافه می‌شویم، واقعا قابل بخشش نیست. اگرچه كه بعضی افراد هم حالا دچار وسواس شده‌اند و از صبح كه بیدار می‌شوند و تا ساعات پایانی شب، ماسك بر صورت دارند كه مثلا مبادا، در هوای خانه‌شان هم ویروس وجود داشته باشد.

در چنین شرایطی و معمولا به دنبال بروز بیماری‌های مسری، ما با چنین افرادی هم مواجه می‌شویم كه البته تعدادشان در سطح جامعه بسیار كم است چون این رفتارها، مربوط به همان اختلالات روانی است كه در شرایطی مثل امروز، این اختلالات هم حاد می‌شود.

اما غیر از این افراد، سایر شهروندان باید با این حجم بالای توصیه‌های مسوولان، هم یاد گرفته باشند كه چطور و چه زمانی از ماسك و حتی از چه نوع ماسكی استفاده كنند. به نظرم، افراط به همان اندازه می‌تواند آسیب‌رسان باشد كه دچار تفریط بشویم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha