چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 293184

نیمه‌شب در کانکس محیط‌بانی باز می‌شود و فردی نقاب‌زده با اسلحه پر وارد می‌شود. گلوله‌ای به سمت محیط‌بان شلیک می‌شود و او تا حد مرگ کتک می‌خورد؛ عمر محیط‌بان اما به دنیا بود و زنده ماند.

مظلومیت محیط‌بان‌‌ها

سلامت نیوز:نیمه‌شب در کانکس محیط‌بانی باز می‌شود و فردی نقاب‌زده با اسلحه پر وارد می‌شود. گلوله‌ای به سمت محیط‌بان شلیک می‌شود و او تا حد مرگ کتک می‌خورد؛ عمر محیط‌بان اما به دنیا بود و زنده ماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،زنده ‌ماند تا روایت کند چطور متخلفی که سال گذشته با برق از کارون ماهی می‌گرفت را دستگیر کرد و صیاد متخلف حالا آزاد است؛ او ماند و تیری که در اردیبهشت سال 99به پایش شلیک شد و برای همیشه راه رفتن را برایش به امری دردناک تبدیل کرد.سیدامین هادی‌پور که از سوءقصد شکارچی خوزستانی جان سالم به در برد به جمع 373جانبازی ملحق می‌شود که بنیاد شهید روال اداری کارهایشان را به کندی انجام می‌دهد.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، رئیس یگان حفاظت محیط‌زیست در دیدار با محیط‌بان مجروح با همراهی نمایندگان تهران و شوشتر در مجلس، از نمایندگان می‌خواهد که از وضعیت حقوقی، معیشتی و بیمه‌ای محیط‌بانان حمایت بیشتر و جدی‌تری شود.


حقوق محیط‌بانان لشکری شود

اسفندماه سال گذشته قانون حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان تصویب شد. نمایندگان مجلس ایراداتی را که شورای نگهبان به لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان وارد کرده بود، رفع کردند.براساس این لایحه، ضوابط به‌کارگیری سلاح از سوی مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست و جنگلبانی و تکالیف و وظایف و مسئولیت‌های کیفری آنها مشخص شد؛

به‌طوری که مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست و جنگلبانی که ضابط خاص قضایی هستند صرفاً در چارچوب قانون به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح حق به‌کارگیری اسلحه در انجام وظایف و مأموریت‌های سازمانی خود را دارند. در نتیجه مأموران مزبور از حیث تکالیف، وظایف و مسئولیت‌های کیفری و مدنی ناشی از به‌کارگیری سلاح مشمول این قانون هستند.به‌رغم وجود قانون حمایت از محیط‌بانان اما جمشید محبت‌خانی در دیدار با محیط‌بان مجروح خوزستانی خواست که مجلس توجه بیشتری به وضعیت محیط‌بانان داشته باشد.

وی  درباره نوع این حمایت‌ها، می‌گوید: حقوق و شرایط محیط‌بانان کارمندی است؛ درحالی‌که کاری که انجام می‌دهند لشکری است.محبت‌خانی ادامه می‌دهد: آنها لباس و درجه و اسلحه دارند، ولی حقوقشان از کارشناسان محیط‌زیست هم کمتر است. تغییر حقوق و شرایط مالی آنها برای تبدیل به حقوق پرسنل نیروهای مسلح نیز نیازمند حمایت نمایندگان مجلس است.

البته منظور از این درخواست آن نیست که محیط‌بان‌ها به زیرمجموعه نیروهای مسلح بروند.حقوق ایثارگری و شهادت موضوع دیگری است که دغدغه محیط‌بانان است و رئیس یگان حفاظت محیط‌زیست درباره این درخواست می‌گوید:

کارهای اداری ایثارگری و شهید شناخته شدن نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود، ولی برای محیط‌بان‌ها این کار سال‌ها به طول می‌انجامد. به‌طور مثال 2 سال از شهادت علی خواجویی، محیط‌بان محیط‌زیست شهرستان راور و کرمان می‌گذرد، ولی هنوز شهادت ایشان و حقوق خانواده شهید ثبت و برقرار نشده است. به گفته او، طولانی شدن این فرایند منجر به آسیب دیدن خانواده‌ها می‌شود؛ چون هیچ پرداختی شامل حال آنها نمی‌شود.


جریمه‌ها کافی نیست و قضات شاهد می‌خواهند

از ابتدای انقلاب تاکنون 141محیط‌بان در انجام وظیفه برای حفاظت از محیط‌زیست کشور شهید شده‌اند که به گفته جمشید محبت‌خانی، برای حدود 30تن از آنها پرونده تشکیل شده و خانواده حدود 110محیط‌بان شهید هنوز هیچ دریافتی نداشته‌اند.سرهنگ جمشید محبت‌خانی به همشهری، می‌گوید: 373محیط‌بان نیز جانباز شده‌اند که آنها هم همین شرایط را دارند.

همسر و فرزند این شهدا و جانبازان چه گناهی دارند که بنیاد شهید در کارهای اداری آنها تعلل می‌کند؛ درحالی‌که باید سرعت کار برای انجام فرایند اداری محیط‌بان‌ها نیز همچون پرسنل نیروهای مسلح باشد.شجاع مومنی، محیط‌بان اندیمشک و چهل‌پا در استان خوزستان نیز دلیل اصلی اقدام حمله شکارچیان به محیط‌بانان را در 2 موضوع خلاصه می‌کند؛ کافی نبودن جریمه‌ها و همراهی نکردن برخی قضات. مومنی می‌گوید:

برخی قضات از محیط‌بان‌ها برای متخلفی که دستگیر کرده‌اند، شاهد می‌خواهند. محیط‌بان کجا در بیابان می‌تواند شاهد بیاورد که فلان شکارچی متخلف روی او اسلحه کشیده یا او را مضروب کرده است؟او به نامه جمعی از محیط‌بان‌های استان خوزستان خطاب به مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آن استان اشاره کرده است که در آن، به مشکلات معیشتی خود پرداخته‌ و خواسته‌اند حقوقی که امسال کمتر از سال گذشته شده به آنها بازگردانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha