یك كارشناس ارشد اپتومتری گفت: بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی مصرف بالای ویتامین ‪ C‬از بروز بیماری كاتاراكت یا آب مروارید پیشگیری می‌كند.

مرضیه صالحی نتایج این تحقیق را كه با همكاری دكتر عباس عظیمی یكی از استادان علم اپتومتری انجام شده، طی مقاله‌ای در ششمین همایش اپتومتری خراسان ارائه كرد.

وی اظهار داشت: بیماری آب مروارید(سختی عدسی چشم) كه با گذشت سن احتمال بروز آن در انسان افزایش می‌یابد از علل مهم كم بینایی و نابینایی شناخته شده است.

او ادامه داد: رژیم غذایی نادرست، مصرف زیاد برخی داروها، نور شدید آفتاب و ضربه به چشم از عواملی هستند كه همراه با افزایش سن در بروز بیماری آب مروارید دخالت دارند.

وی گفت: مطالعه ما كه بر روی خوكچه‌های هندی انجام شده نشان می‌دهد كه مصرف بالای ویتامین ‪ C‬باعث پیشگیری از بروز آب مروارید بر روی حیوانات شده است.

صالحی افزود: به طوریكه بر اساس نتایج این تحقیق خطر بروز آب مروارید بر روی خوكچه‌های هندی كه به آنها به میزان زیاد ویتامین ‪ C‬خورانده شده به میزان ‪ ۳۰‬درصد كمتر از سایرین بوده است.

این اپتومتریست خاطرنشان كرد: مطالعات انسانی این تحقیق در دست پیگیری است.

وی با بیان اینكه مركبات و سبزیجات منابع غنی از ویتامین ‪ C‬هستند گفت:
پرتقال یكی از میوه‌های سرشار از این نوع ویتامین است.

این محقق جوان عنوان كرد: هر انسان به طور متوسط نیاز به ‪ ۲۰۰‬میلی‌گرم ویتامین ‪ C‬دارد و این در حالی است كه مصرف بالای ویتامینهای محلول در آب مانند ‪ C‬برای بدن هیچ ضرری ندارند.

او همچنین گفت: در این تحقیق به اثرات ویتامین ‪ E‬در بروز آب مروارید نیز پرداخته شده است به طوریكه بروز بیماری آب مروارید در خوكچه‌های هندی كه به میزان زیادی از این نوع ویتامین استفاده كرده‌اند به طور معناداری كاهش داشته است.

وی ادامه داد: اما باید توجه داشت كه مصرف بالای ویتامین‌های محلول در چربی مانند ‪ E‬كه در دانه‌های روغنی مانند كنجد و زیتون نهفته است، بدلیل عوارض آن توصیه نمی‌شود.

ششمین همایش اپتومتری خراسان با حضور حدود ‪ ۳۵۰‬نفر از اپتومتریست‌های كشور ششم و هفتم اردیبهشت‌ماه امسال در مشهد برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha