پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 293225

احمد مهری کارشناس ارشد اپیدمیولوژی و عضو انجمن اپیدمیولوژی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: آنچه امروزه شاهد کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر هستیم نتیجه محدودیت‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و سیاست‌های پیشگیری محور بر پایه غربالگری و بیماریابی بود که تا حدودی توانست به مدیریت نسبی اپیدمی کرونا منجر شود. آرامش نسبی که حداقل 14 روز بعد از آن محدودیت‌های اوایل فروردین 99 اعمال شد.

نگرانی جامعه اپیدمیولوژی از پیک‌های بعدی کرونا

سلامت نیوز:احمد مهری کارشناس ارشد اپیدمیولوژی و عضو انجمن اپیدمیولوژی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: آنچه امروزه شاهد کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر هستیم نتیجه محدودیت‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و سیاست‌های پیشگیری محور بر پایه غربالگری و بیماریابی بود که تا حدودی توانست به مدیریت نسبی اپیدمی کرونا منجر شود. آرامش نسبی که حداقل 14 روز بعد از آن محدودیت‌های اوایل فروردین 99 اعمال شد.

وی افزود: جامعه ویروس‌شناسی و اپیدمیولوژی دائما اذعان می‌کنند که دانسته‌های ما از ندانسته‌ها درباره این ویروس مرموز کرونا کمتر است. این مسأله خود جدی‌ترین و نگران کننده‌ترین مسأله است که نباید از آن غفلت کرد. چرا که بازگشایی اماکن و کاهش محدودیت‌ها بعد از آرامش نسبی کرونا در ایران این بیم را ایجاد کرده است که پیک‌های بعدی اپیدمی کرونا نگران کننده‌تر باشد.

به گفته مهری، هرچند جامعه ما رفتارهای خودمراقبتی بهتری نسبت به ابتدای اسفند دارد و هرچند ظرفیت و تجربه ساختار بهداشتی و درمانی ما بیشتر شده است اما تصور کنید اگر یک خوشه بیماری در یک شهر به طور ناگهانی باعث ابتلای انفجاری شود (به دلیل کاهش محدودیت‌ها) کدام ساختار بیمارستانی و درمانی جوابگوی حجم عظیم مراجعات بیمارستانی خواهد بود؟

وی خاطرنشان کرد: مع الوصف گمان می‌کنیم در امر اطلاع‌رسانی مدیریت کرونا دچار اشتباهات محاسباتی شده‌ایم. نباید به مردم اطمینان خاطر داده شود کرونا تمام شده است. مردمی که تنها از نظر اپیدمیولوژیک تنها کمتر از یک درصد مبتلا به این ویروس شده‌اند و ایجاد یک خوشه بیماری در یک محل و افزایش ارتباطات به دلیل غفلت از فاصله‌گذاری اجتماعی باعث انتقال ویروس در بین جامعه خواهد شد.

این کارشناس افزود: مردم با چشمانی باز و علمی به اپیدمی کرونا نگاه کنند؛ کرونا تمام نشده است. اپیدمی در جریان است و تنها ما به یک مدیریت نسبی آن هم براساس آمار رسمی دست پیدا کرده‌ایم. ویژگی اپیدمیولوژیک کرونا شرایط متفاوتی از یک پیک تنها دارد و جامعه اپیدمیولوژی کشور سخت نگران پیک‌های بعدی هستند.

مهری در پایان گفت: به نظر می رسد باید مردم خودشان سخت به رفتارهای بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و مدیریت بیماری در ساختار خانوادگی خود تن بدهند. کرونا را تمام شده ندادند و خود را برای احتمال بازگشت موج های ابتلا و خدای ناکرده مرگ و میر ناشی از کرونا آماده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha