دانشگاه علوم پزشکی مجازی دستورالعمل الزامات ارائه آموزش مجازی را به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور ارسال کرد.

الزامات آموزش مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد

سلامت نیوز: دانشگاه علوم پزشکی مجازی دستورالعمل الزامات ارائه آموزش مجازی را به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور ارسال کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، به دنبال شیوع بیماری کووید ۱۹ از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ و ممنوعیت حضور دانشجویان در محیط دانشگاه، آموزش مجازی به عنوان راه­کار اصلی ادامه تحصیل دانشجویان و جلوگیری از وقفه آموزشی در همه دنیا از جمله ایران مورد توجه قرار گرفت. این روند با شیب بسیار بالا گسترش یافت و در زمان کمتر از ۲ ماه بیش از ۱۰ برابر افزایش یافت.

اگرچه تقویت زیرساخت و افزایش کمیت فعالیت‌های آموزش مجازی با شدت و قدرت گذشته ادامه دارد، ولی باید به طور همزمان به کیفیت آموزش مجازی در حال ارائه نیز پرداخته شود تا ضمن ایجاد رضایت در دانشجویان، یادگیری اثربخش آنها نیز تضمین شود.

بسیاری از دانشگاه‌های کشور اقدامات اثربخش و مناسبی برای بررسی و ارتقای کیفیت دروس مجازی انجام داده‌اند. این الزامات که به درخواست تعداد زیادی از کلان مناطق آمایشی تهیه شده، می‌تواند برای راهنمایی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

این الزامات در ۱۰ ماده تدوین شده است و به انواع آموزش‌های الکترونیک اشاره دارد.

میزان ارائه دروس به صورت مجازی

در شرایط عادی آیین‌نامه آموزش ترکیبی مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی میزان ارائه مجازی دروس را چهار هفدهم و تا ۶۰ درصد دروس اعلام کرده است؛ اما با توجه به مجوز معاونت آموزشی وزارت بهداشت در شرایط بحران کرونا هر دانشگاه می‌تواند درصد بیشتری به صورت مجازی ارائه کند.

تکمیل پنل درس در سامانه LMS

مدرس هر درس موظف است طرح درس، منابع و فعالیت‌های یادگیری را به عنوان حداقل الزامات ارائه مجازی درس در پنل اختصاصی خود در سامانه ارائه دهد.

نوع محتواهای آموزشی

مدرس باید محتواهای آموزشی متناسب را در LMS قرار دهد. محتواها می‌تواند با توجه به اهداف درس به شکل‌های فایل یا لینک کتاب الکترونیکی، فایل یا لینک مقاله، جزوه، پادکست صوتی، صدای همزمان با اسلاید و مولتی مدیا باشد. نوع محتوا باید بر اساس مقطع دانشجویان و میزان دشواری درس تعیین شود. بارگذاری فیلم سخنرانی استاد قابل قبول نیست. با توجه به عرض باند اینترنت پایین در کشور محتواها باید تا حد امکان کم حجم باشند.

فعالیت‌های یادگیری

مدرس باید در سامانه LMS تعداد فعالیت یادگیری شامل تکلیف، آزمون و گروه گفتگو، متناسب با نوع درس، تعداد واحد درسی و مقطع تحصیلی قرار دهد. تکلیف بدون بازخورد به دانشجویان قابل قبول نیست.

تدریس تیمی

امکان ارائه تدریس تیمی در دروسی که چند مدرس دارد، در سامانه وجود دارد. یک نفر از مدرسین باید به عنوان مدرس مسئول هماهنگی لازم و نظارت بر عملکرد صحیح سایرین را فراهم کند.

برگزاری کلاس همزمان

 مدرس می‌تواند با توجه به طراحی آموزشی در هر درس کلاس‌های مجازی به صورت همزمان برگزار کند. در برگزاری کلاس مجازی باید امکان حضور همه دانشجویان بدون قطعی فراهم باشد. امکان ارائه تمام درس از طریق کلاس مجازی همزمان بدون تکمیل پنل LMS وجود ندارد. مدرس می‌تواند حضور در کلاس را در نمره ارزشیابی نهایی و حضور و غیاب دانشجو لحاظ کند و از حضور فعال دانشجو اطمینان حاصل کند.

ارزشیابی دانشجویان

چگونگی تعیین نمره دانشجویان باید به طور شفاف از ابتدای ترم تعیین و اعلام شود. باید قسمتی از نمره نهایی برای انجام فعالیت‌های یادگیری توسط دانشجویان اختصاص داده شود. بهتر است برای آزمون‌های رسمی نهایی از نرم‌افزارهای تخصصی آزمون‌ساز استفاده شود.

ارزشیابی استاد

هر دانشکده باید سازوکار لازم برای ارزشیابی تدریس استاد داشته باشد و از روش‌های مختلفی مانند نظرسنجی از دانشجویان و بررسی همتایان استفاده شود. دانشگاه لازم است کیفیت کلاس‌های مجازی همزمان را نیز ارزشیابی کند. دانشگاه باید سازوکار مشخصی برای ارزشیابی اساتیدی که دروس مجازی را ارائه می‌دهند و همچنین مواردی که استاد حاضر به ارائه درس به صورت مجازی نیست، داشته باشد.

توانمندسازی مدرسان

دانشگاه باید سازوکار مطلوب برای توانمندسازی اعضای هیات علمی را برای ارائه دروس مجازی داشته باشد. دانشگاه باید متناسب با نیاز اعضای هیات علمی آموزش‌های لازم در مورد تدریس مجازی را از طریق کارگاه، تهیه کلیپ و ایجاد کانال آموزشی در فضای مجازی ارائه دهد.

مشاوره آموزش مجازی

دانشگاه باید سازوکار لازم برای راهنمایی اعضای هیات علمی را به صورت حضوری و مجازی در مورد تدریس مجازی داشته باشد و آن را به ایشان اطلاع‌رسانی کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مجازی، دانشگاه باید گزارش اقدامات انجام شده برای توسعه کمی و کیفی آموزش مجازی در شرایط بحران کرونا را به صورت منظم و بر اساس درخواست‌های ارسال شده برای دبیرخانه شورای عالی آموزش مجازی ارسال کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha