عضو اصلی كار گروه كمیته فنی گیاهان دارویی كشور گفت: بر اساس منابع سازمان بهداشت جهانی بیش از ‪ ۸۰‬درصد مردم دنیا از گیاهان دارویی برای معالجه و پیشگیری بیماری‌های خود استفاده می‌كنند.

دكتر"خسرو پیری" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی در بین عامه مردم بعنوان بخشی از فرهنگ جامعه نهادینه شده و در مباحث علوم انسانی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: در دنیای امروز مشخص شده است كه طب مدرن به تنهایی قادر به حل مشكلات بهداشتی و سلامتی مجموعه بشری نیست چنانچه بر اساس آمار موجود در سازمان بهداشت جهانی ‪ ۲/۳‬درصد جمعیت جهان به یك سیستم مناسب بهداشتی درمانی دسترسی ندارند.

وی بیان كرد: گستردگی منابع ژنتیكی و تنوع در گیاهانی كه بعنوان گیاهان دارویی در بین عامه مردم جهان رواج دارد، پتانسیلی است كه به خوبی شناسایی نشده است .

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان افزود: با شناخت صحیح گیاهان دارویی به عنوان یك توان بالقوه و افزایش كارایی و كاربرد آن می‌توان از این امكانات خدادادی به عنوان مكمل طب مدرن استفاده وسیع كرد.

وی ادامه داد: در بین هزاران گیاه دارویی شناخته شده در حال حاضر تنها معدودی از آن در تحقیقات مورد استفاده قرار می‌گیرد و قابلیت مداوایی اكثریت آنها بطور علمی ناشناخته مانده است .

مدیر گروه بیوتكنولوژی دانشگاه بوعلی سینا خاطر نشان كرد : به منظور شناسایی مواد تاثیر گذار داروهای گیاهی شاخه‌ای جدید از علوم زیستی بنام اتنوبتانیكی و اتنوفارمالوژی ایجاد شده است .

استان همدان رویشگاه انواع گیاهان دارویی و خوراكی است و سازمان جهاد كشاورزی استان با ایجاد ایستگاه تحقیقاتی و یك باغ وسیع گیاهان دارویی ، درسالهای اخیر نسبت به تكثیر گونه‌های گیاهی نادر و درحال انقراض، مطالعه می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha