دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 293408

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا با طرح این سوال که آیا ویروس کرونا سبب تشدید آندومتریوز می شود، گفت: تاکنون گزارش علمی در این زمینه نداشته‌ایم که ابتلا به کرونا سبب تشدید بیماری آندومتریوز می‌شود. مشاهدات بالینی نیز ارتباطی بین کرونا و شدت این بیماری نشان نمی‌دهد.

آیا کرونا سبب تشدید آندومتریوز می‌شود

سلامت نیوز:عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا با طرح این سوال که آیا ویروس کرونا سبب تشدید آندومتریوز می شود، گفت: تاکنون گزارش علمی در این زمینه نداشته‌ایم که ابتلا به کرونا سبب تشدید بیماری آندومتریوز می‌شود. مشاهدات بالینی نیز ارتباطی بین کرونا و شدت این بیماری نشان نمی‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،آندومتریوز بیماری خوش خیم ولی مزمنی است و علائم آن دردهایی است که زنان در سنین باروری آن را تجربه می‌کنند. این دردها مهمترین علامتی است که با عادات ماهانه ارتباط دارد.


دکتر خدیجه شادجو، متخصص و جراح زنان و زایمان اظهار داشت: در بیماران این مرکز که در این مدت هم تحت نظر بودند، تشدید آندومتریوز بر اثر کرونا یا پیشرفت خاصی از این بیماری مشاهده نشده است.


وی گفت: تاکنون ارتباطی بین بیماری های کرونا و آندومتریوز گزارش نشده است و این موضوع به این معنی است که اثبات نشده بین آنها رابطه ای وجود دارد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا گفت: موضوعاتی که تاکنون در مورد بیماری کرونا مطرح می شود، بر اساس مطالعات موجود است و این موضوع با نوپدید بودن بیماری در ارتباط است.


وی تاکید کرد: هر چند دلایل متفاوتی مانند ژنتیک و ایمونولوژی برای بروز بیماری آندومتریوز قائل هستند اما علت دقیق آن مشخص نیست و به نظر می رسد ارتباطی مشخص بین این بیماری ها وجود ندارد.


شادجو به درمان بیماران مبتلا به آندومتریوز در دوران شیوع کرونا پرداخت و گفت: بیماران ما دو دسته بودند؛ بخش اول با دارو بیماری آنان کنترل می شد و دسته دوم بیماران، نیاز به عمل جراحی داشتند.


عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا افزود: درمان دارویی این افراد کماکان در دروان کرونایی ادامه دارد و مصرف داروهای آندومتریوز هیچ مشکلی در دوران شیوع کرونا برای این بیماران به وجود نمی آورد.


وی با اشاره به اینکه انجام عمل جراحی این بیماران در این شرایط با مشکل مواجه شده است، گفت: در این شرایط که احتمال سرایت بیماری وجود دارد، از انجام اعمال جراحی غیرضروری خودداری می شود و بیماران آندومتریوز در صف انتظار یا کاندید عمل جراحی هستند.


شادجو ادامه داد: این افراد فعلا تحت نظر درمان دارویی قرار دارند تا شرایط بهتر شود، البته بیماران اورژانسی تحت اعمال جراحی قرار می گیرند.
وی با اشاره اینکه ما باید منتظر دستورالعمل های کشوری و جهانی در این رابطه باشیم، گفت: با توجه به شرایط بیماری و کاهش مراجعه به بیمارستان ها به نظر می رسد در آینده نزدیک امکان عمل جراحی این بیماران هم فراهم شود. باید مسائل پاندمی و امکانات را در نظر بگیریم تا با انجام اعمال جراحی، کمترین آسیب هم به بیماران و هم کادر درمان وارد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha