چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 293547

تشخیص صحیح بیماری «مولتیپل اسکلروزیس» یا «ام.اس» چالشی است که حتی با اصلاح معیارهای تشخیصی و در دسترس بودن فناوری‌هایی مانند ام.آر.آی هنوز یک مشکل است.

چند بیماری که با ام.اس اشتباه گرفته می‌شود

سلامت نیوز: تشخیص صحیح بیماری «مولتیپل اسکلروزیس» یا «ام.اس» چالشی است که حتی با اصلاح معیارهای تشخیصی و در دسترس بودن فناوری‌هایی مانند ام.آر.آی هنوز یک مشکل است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ۴۰ سال است که  تشخیص نادرست‌ ام.اس مورد بحث دارد و همواره  تعداد قابل توجهی از افراد به دلیل نبود آزمایش منفردی برای تشخیص قطعی این بیماری، به اشتباه مبتلا به ام. اس تشخیص داده می‌شوند.

مطالعه‌ای که ماه مه ۲۰۱۹ در مجله  Multiple Sclerosis and Related Disorders منتشر شد، نشان داد که تقریبا از هر ۵ بیمار مبتلا به وضعیت‌های عصبی یک نفر به اشتباه مبتلا به ام.اس تشخیص داده می‌شود.
این تشخیص‌های خطا معمولا ناشی از این حقیقت است که هیچ آزمایش منفردی وجود ندارد که بتواند ام.اس را بطور قطع تشخیص دهد. همچنین همه افراد مبتلا، تمام علائم رایج ام.اس مانند همچنین بی حسی ، گز گز دست و پا ، درد ، خستگی و حساسیت به گرما را ندارند. همچنین موضوعی که تشخیص ام.اس را پیچیده‌تر می‌سازد این است که این علائم ممکن است شبیه علائم برخی وضعیت‌های دیگر باشد.

بیماری لایم

بیماری لایم یک عفونت باکتریایی است که از طریق نیش شپش منتقل می شود. علائم اولیه این بیماری شامل خستگی، تب، سردرد و درد عضلانی و مفاصل است. همچنین علائمی که دیرتر بروز می‌کنند می‌تواند شامل بی‌حسی و گزگز دست و پا و نیز اشکالات شناختی از قبیل از دست دادن حافظه کوتاه مدت و صحبت کردن باشد.

میگرن
لو
میگرن یک نوع سردرد است که دردهای شدیدی ایجاد کند؛ حساسیت به نور، صدا و بو ، تهوع، استفراغ ، اختلال در دید، احساس سبکی سر و غش کردن از نشانه‌های این بیماری است.محققان در مطالعه ای که در ماه مه ۲۰۱۹ در مجله Multiple Sclerosis and Related Disorders منتشر شد متوجه شدند شایع‌ترین تشخیصی که ممکن است با بیماری ام.اس اشتباه شود، میگرن است.پیش از این مطالعه دیگری که آوریل ۲۰۱۶ در مجله Clinical Neurology and Neurosurgery منتشر شده بود نشان داد که سردردها - به ویژه میگرن- معمولا در افراد مبتلا به ام.اس بروز بالایی دارد. و براساس مطالعه‌ای که مارس ۲۰۱۹ در مجله Neurologia منتشر شده است، آنها همچنین به طور قابل توجهی با انواع دیگر درد ، و همچنین با افسردگی همراه هستند ، که در افراد مبتلا به MS بسیار شایع است. تشخیص میگرن دشوار است و پزشکان برای تشخیص این سردرد از همان ابزاری استفاده می کنند که برای تشخیص ام.اس استفاده می‌کنند که از جمله آنها گرفتن سابقه پزشکی و انجام معاینه دقیق عصبی است.

سندرم ایزوله رادیولوژی

افراد مبتلا به سندرم ایزوله رادیولوژی علائم بیماری ام.اس ندارند ، اما مشخص شده است که در مغزشان ضایعاتی وجود دارد که شبیه افراد مبتلا به ام.اس است. طبق اعلام فدراسیون بین المللی ام اس ، بسیاری از افراد مبتلا به سندرم ایزوله رادیولوژی بعداً به بیماری ام.اس پیشرونده مبتلا می‌شوند ، به همین دلیل محققان معتقدند که این بیماری ممکن است یک شاخص اولیه MS باشد. در حال حاضر هیچ دستورالعمل درمانی برای درمان سندرم ایزوله رادیولوژی وجود ندارد. مطالعه‌ای که ماه مه ۲۰۱۹ در نشریه  MultipleMultiple Sclerosis and Related Disorders منتشر شد، نشان داد که حداکثر ۱۰ درصد از افرادی که تحت درمان ام.اس قرار گرفته بودند درحقیقت سندرم ایزوله رادیولوژی مبتلا بودند.

اسپوندیلوپاتی

اسپوندیلوپاتی مجموعه‌ای از اختلالات مهره‌های ستون فقرات است که در آن معمولاً مهره‌ها درگیر التهاب می‌شوند. علائم این اختلالات با بیماری ام.اس همپوشانی دارد و شامل درد مفاصل و خستگی می‌شود. مطالعه‌ای که ماه مه در مجله Cedars-Sinai  منتشر شد، نشان داد که تقریباً ۷ درصد تشخیص‌های نادرست ام.اس واقعاً اسپوندیلوپاتی بودند.

نوروپاتی

براساس مطالعه Cedars-Sinai، نوروپاتی یا آسیب عصبی نیز می‌تواند به عنوان MS تشخیص داده شود. در حقیقت ، ۷ درصد از افراد مبتلا به نوروپاتی در این مطالعه به اشتباه  مبتلا به MS تشخیص داده شدند.نوروپاتی معمولاً به «نوروپاتی محیطی» یا آسیب به سیستم عصبی خارج از مغز و نخاع (که سیستم عصبی مرکزی را تشکیل می‌دهد) اطلاق می شود. اعصاب محیطی، مغز و نخاع را به بقیه بدن متصل می‌کنند. نوروپاتی محیطی به ویژه در افراد مبتلا به دیابت شایع است، زیرا سطح بالای گلوکز خون به اعصاب محیطی آسیب می‌رساند. افراد مبتلا به نوروپاتی همانند افراد مبتلا به ام. اس ممکن است علائمی را مانند از دست دادن هماهنگی ، ضعف عضلانی یا مشکل در راه رفتن یا حرکت دادن بازوها یا پاها تجربه کنند. با این حال ، انواع مختلفی از نوروپاتی - حسی ، حرکتی و اتونومیک وجود دارد که هر کدام مجموعه‌ای از علائم خاص خود را دارند و بسیاری از آنها با علائم متداول بیماری ام.اس متفاوت است.

اختلالات تبدیلی و روانی

اختلالات تبدیلی و روانی وضعیتی است که در آن استرس روانی به یک مشکل جسمی - مانند کوری یا فلج - تبدیل می‌شود که هیچ علت پزشکی برای آن یافت نمی‌شود. در مطالعه‌ای که ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ در مجله Neurology منتشر شد ، ۱۱ درصد افرادی که به طور قطع یا احتمالاً به نادرست مبتلا به ام.اس تشخیص داده شده بودند در واقع دچار یک اختلال تبدیلی و روانی بودند.

 طیف اختلالات نورومیلیت اپتیکا (NMOSD)

 طیف اختلالات نورومیلیت اپتیکا، یک بیماری التهابی است که مانند مولتیپل اسکلروز به غلافهای میلین - پوشش محافظ فیبرهای عصبی - اعصاب نوری و نخاع حمله می‌کند. اما بر خلاف MS ،این بیماری معمولاً در مراحل اولیه خود به مغز آسیب نمی‌زند. علائم NMOSD می تواند شبیه MS باشد اما همچنین می‌تواند شامل از بین رفتن ناگهانی یا درد در یک یا هر دو چشم ، بی حسی یا از بین رفتن احساس در بازوها و پاها ، مشکل در کنترل مثانه و روده ها و استفراغ غیرقابل کنترل و سکسکه باشد.

لوپوس

لوپوس از دیگر بیماری هایی است که افراد مبتلا به آن ممکن است به اشتباه مبتلا به ام.اس تشخیص داده شوند. لوپوس یک اختلال خود ایمنی مزمن است که مانند ام. اس بیشتر زنان را مبتلا می سازد . این بیماری میتواند باعث درد عضلات ، تورم مفاصل ، خستگی و سردرد شود.

سکته مغزی

سکته مغزی هنگامی رخ می‌دهد که خون مداوم به بخشی از مغز  نمی‌رسد و در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای زنده ماندن را دریافت نمی‌کند. علائم سکته مغزی معمولا به سرعت تکامل می‌یابد و شامل از بین رفتن است. از دست دادن احساس در اندام ، معمولاً در یک طرف بدن، مشکل در راه رفتن مشکل و مشکل در صحبت کردن که همه این علائم می‌تواند نشانه بروز ام واس یا  تشدید آن باشد.

کمبود ویتامین B۱۲

کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند موجب بروز ابتلا به علائمی مانند خستگی، سردرگمی ذهنی و بی حسی و سوزن شدن در دست و پا شود. دلیل این است که ویتامین B۱۲ در متابولیسم اسیدهای چرب مورد نیاز برای حفظ غلاف میلین نقش دارد. کمبود ویتامین B۱۲ با یک آزمایش خون ساده قابل شناسایی است.

منبع : EVERYDAY HEALTH

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha