پژوهشگران ژاپنی، ابزار جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به شناسایی لخته‌های خون کمک کند.

ابزار جدیدی که لخته‌های خون را شناسایی می‌کند

سلامت نیوز:پژوهشگران ژاپنی، ابزار جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به شناسایی لخته‌های خون کمک کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، پژوهشگران ژاپنی‌، ابزار جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند انواع گوناگون لخته خون را بر اساس علت آنها تشخیص دهد.
این ابزار می‌تواند به پزشکان کمک کند تا علت لخته شدن خون را تشخیص دهند و بهترین راه درمان را برای از بین بردن آن انتخاب کنند.


لخته شدن خون هنگامی اتفاق می‌افتد که سلول‌های کوچک و چسبنده خون موسوم به پلاکت به هم متصل می‌شوند. این تجمع، از خونریزی جلوگیری می‌کند؛ اما می‌تواند مضر هم باشد و با مسدود کردن رگ‌های خونی، به سکته یا حمله قلبی منجر شود.


"یوکی ژو" (Yuqi Zhou)، دانشجوی مقطع دکتری "دانشگاه توکیو" (UTokyo) و نویسنده ارشد این پروژه گفت: انواع متفاوت لخته‌های خون، توسط مولکول‌های گوناگونی ایجاد می‌شوند؛ اما همه آنها به یکدیگر شبیه هستند. نکته مهم اینجاست که جدا کردن این مولکول‌ها با ابزارهای کنونی، تقریبا غیرممکن است.
"ژو" و همکارانش در ابداع یک روش موثرتر برای شناسایی انواع متفاوت لخته‌های خون، نمونه خون افراد سالم را گرفتند و سپس آنها را در معرض عوامل لخته‌کننده متفاوت قرار دادند. 


این گروه پژوهشی، هزاران عکس از لخته‌های خون ثبت کردند. سپس نوعی فناوری یادگیری ماشینی موسوم به "شبکه عصبی پیچشی" (CNN) را به کار گرفتند تا رایانه را برای شناسایی تفاوت میان انواع گوناگون لخته خون که توسط مولکول‌های متفاوتی ایجاد می‌شوند، آموزش دهند. آنها این فناوری را روی عکس ۲۵ هزار لخته خون آزمایش کردند که رایانه پیشتر هرگز آنها را ندیده بود. نتایج آزمایش نشان داد که این فناوری می‌تواند بیشتر لخته‌های خون را در تصویر تشخیص دهد.


پژوهشگران نهایتا ابزار جدید خود موسوم به "آی‌پک" (iPAC) را آزمایش کردند تا توانایی آن را در شناسایی انواع متفاوت لخته خون در نمونه خون انسان ارزیابی کنند. آنها در این آزمایش، نمونه خون چهار انسان سالم را گرفتند و سپس نمونه‌ها را در معرض عوامل لخته‌کننده متفاوت قرار دادند. آی‌پک در این آزمایش توانست انواع متفاوت لخته خون را از یکدیگر تشخیص دهد.


"ژو" اضافه کرد: ما در این پژوهش نشان دادیم که آی‌پک، ابزار قدرتمندی برای بررسی مکانیسم ورای شکل‌گیری لخته خون است.
وی افزود: با توجه به گزارش‌هایی که مبنی بر لخته شدن خون در اثر ابتلا به کووید- ۱۹ منتشر شده‌اند، این احتمال وجود دارد که شاید روزی بتوان از این ابزار برای درک بهتر مکانیسم ورای شکل‌گیری لخته‌های خون استفاده کرد.


"کیسوک گودا" (Keisuke Goda)، استاد بخش شیمی دانشگاه توکیو و از پژوهشگران این پروژه گفت: شاید بتوان با استفاده از این ابزار جدید، ویژگی‌های انواع گوناگون لخته خون را مشخص کرد که پیش از این برای انسان ناشناخته بوده‌اند. به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد لخته‌های خون می‌تواند به پژوهشگران و پزشکان کمک کند تا به ارزیابی تاثیر داروهایی بپردازند که برای مقابله با لخته شدن خون تجویز می‌شوند.
این پژوهش در مجله "eLife" به چاپ رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha