پژوهش‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که شربت ذرت با فروکتوز بالا که در نوشابه‌های شیرین صنعتی به‌کاررفته تأثیر نامطلوبی در تغییر جریان خون کلیه‌ها داشته و تنگی عروق آن‌ها را شدت می‌بخشد.

دشمن خوش‌طعم کلیه‌ها

سلامت نیوز:  پژوهش‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که شربت ذرت با فروکتوز بالا که در نوشابه‌های شیرین صنعتی به‌کاررفته تأثیر نامطلوبی در تغییر جریان خون کلیه‌ها داشته و تنگی عروق آن‌ها را شدت می‌بخشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، در سال های اخیر روزانه شاهد مصرف بالای نوشابه‌های شیرین در میان مردم سراسر جهان هستیم که در پی آن سلامتی این افراد به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. پیش‌ازاین، تأثیرات نامطلوب این‌گونه نوشابه‌ها روی بدن و ایجاد بیماری‌هایی چون دیابت و کبد چرب از طریق تحقیقات و آزمایش‌های محققان و دانشمندان مشخص شده بود. یافته های جدید پژوهشگران نشان دهنده تأثیرات نامطلوب نوشابه های گازدار قندی بر کلیه‌ها است.

مطالعات جدید نشان می‌دهند که مصرف زیاد نوشابه‌های شیرین خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را افزایش می‌دهد. در این مطالعات، پژوهشگران دریافتند که مصرف 500 میلی‌لیتر نوشابه که به طور معمول دارای فروکتوز بالاست طی 30 دقیقه باعث افزایش سختی عروق موجود در کلیه‌ها می‌شود.

    درمجموع، یافته‌های پژوهشگران در رابطه با سلامت کلیه و مجاری ادرار  نشان می‌دهد که ورود حجم زیادی ازشربت ذرت با فروکتوز بالا به وسیله نوشیدن نوشابه‌های شیرین، تنگی عروق کلیوی در هنگام استراحت و در هنگام فعال شدن اعصاب سمپاتیک افزایش می‌دهد.

این مساله با نوشابه‌هایی که با شربت ذرت شیرین می‌شوند، رخ می‌دهند. محققان با بررسی این مسئله دریافتند که تغییر جریان خون در کلیه‌ها ناشی از شربت ذرت است و نه کافئین موجود در نوشابه. در این تحقیقات درمجموع 25 زن و مرد سالم با میانگین سنی 22 تا 24 سال شرکت کردند.

کریستوفر چاپمن (Christopher Chapman) از دانشگاه بوفالو در نیویورک و همکارانش توضیح دادند که سختی عروق در حالی رخ می‌دهد که تنگ شدن رگ‌های خونی، کاهش جریان خون در کلیه‌ها و افزایش فشارخون و اختلال در عملکرد کلیه ایجاد شود.

محققان این پروژه تحقیقاتی، در بیانیه‌ای از انجمن فیزیولوژیک آمریکا اعلام کردند: درمجموع، یافته‌های ما نشان می‌دهد که شربت ذرت با فروکتوز بالا با نوشیدن نوشابه‌های شیرین، تنگی عروق کلیوی در هنگام استراحت و در هنگام فعال شدن سمپاتیک را افزایش می‌دهد.

بنیاد ملی کلیه آمریکا اعلام کرد که تقریباً 37 میلیون آمریکایی از بیماری مزمن کلیه رنج می‌برند و به نظر می‌رسد که بیماری کلیه بیشتر از سرطان پستان یا سرطان پروستات موجب کشته شدن افراد می‌شود.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله آمریکایی فیزیولوژی - فیزیولوژی کلیه (Physiology - Renal Physiology) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha