نتایج مطالعات متعددی نشان می‌دهد که مصرف فست فودها موجب بروز آسیب‌های متعددی در انسان شده و به‌طور خاص روی معده، روده، کلیه‌ها، مغز و کبد تأثیر مخرب دارد.

مصرف فست فودها موجب التهاب روده می‌شود

سلامت نیوز: نتایج مطالعات متعددی نشان می‌دهد که مصرف فست فودها موجب بروز آسیب‌های متعددی در انسان شده و به‌طور خاص روی معده، روده، کلیه‌ها، مغز و کبد تأثیر مخرب دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، نتایج مطالعات جدید پژوهشگران علوم تغذیه نشان می‌دهد مصرف فست فودها و خوراکی‌های ناسالم و کم‌ارزش ازنظر غذایی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های التهاب مزمن روده (IBD) مانند کرون (Crohn) را افزایش دهد.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه ایالتی جورجیا در مطالعات خود دریافتند که رژیم نامتعادل غذایی و مصرف فست فودها با توسعه بیماری‌های التهاب مزمن روده (IBD) و التهاب مزمن دستگاه گوارش مرتبط است.

    مصرف غذاهای فراوری‌شده، فست فودها و مواد غذائی پر از شکر موجب بروز سندرم‌های متابولیک و آسیب‌های جدی کبدی در کودکان می‌شود. در این مطالعات مشخص شد مصرف نوشابه‌ها، فست فودها و مواد غذائی فراوری‌شده برای کودکان به‌مراتب خطرناک‌تر از بزرگ‌سالان است و علت اصلی این موضوع نیز عدم توانائی بدن کودکان برای دفع حجم زیاد چربی و قند موجود در این گروه از غذاها عنوان‌شده است.

رژیم غذایی ناسالم مبتنی بر فست فودها می‌تواند به دو اختلال عمده گوارشی منجر شود که شامل دو نوع بیماری کولیت زخمی (ulcerative colitis) و کرون می‌شوند.

گفتنی است مطالعات پیشین پژوهشگران نیز نشان‌دهنده مضرات بی‌شمار فست فودها است. پژوهش‌های انجام‌شده توسط بنیاد بیماری‌های کبد در ایتالیا (FIF) نشان می‌دهد که مصرف غذاهای فراوری‌شده، فست فودها و مواد غذائی پر از شکر موجب بروز سندرم‌های متابولیک و آسیب‌های جدی کبدی در کودکان می‌شود.

در این مطالعات مشخص شد مصرف نوشابه‌ها، فست فودها و مواد غذائی فراوری‌شده برای کودکان به‌مراتب خطرناک‌تر از بزرگ‌سالان است و علت اصلی این موضوع نیز عدم توانائی بدن کودکان برای دفع حجم زیاد چربی و قند موجود در این گروه از غذاها عنوان‌شده است.

از سوی دیگر یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد مصرف مواد غذائی ناسالم از قبیل فست فود ها می‌تواند منجر به دیابت نوع دو شده و در پی بروز دیابت نوع دو، بدن قادر به تولید انسولین کافی نبوده و این موضوع منجر به تجمع گلوکز در بدن می‌شود.

در پی این عارضه اندام‌های مختلف بدن نسبت به این تغییر در بدن واکنش نشان داده که بیشترین تأثیر آن در کلیه‌ها دیده می‌شود که این موضوع می‌تواند خطر بروز امراض کلیوی - دیابتی را در پی داشته باشد.

رژیم غذائی غربی روزبه‌روز بیشتر به سمت مصرف مواد غذائی مضر، چربی‌ها، قند و سرخ‌کردنی‌ها رفته و این موضوع به‌طور مستقیم با افزایش بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، چاقی و بیماری‌های کلیوی در این جوامع مرتبط است.

در این مطالعات مشخص شد که دیابت نوع یک و دیابت نوع دو موجب تغییر در سطح گلوکز و انتشار آن در سطح بدن شده و این موضوع بر کلیه‌ها تأثیر بسیار مخربی خواهد داشت.

نتایج یک تحقیق دیگر نشان می‌دهد که بخش مرتبط با یادگیری، حافظه و بهداشت روانی انسان در مغز افرادی که به‌صورت دائم از غذاهای غیرسالم مانند نوشیدنی‌های شیرین؛ غذاهای شور و گوشت‌های فراوری‌شده استفاده می‌کنند، کوچک‌تر از سایر افراد است.

گفتنی است در مغز انسان دو بخش hippocampi وجود دارد که در دو سمت چپ و راست قرار دارند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، افراد بالغی که در رژیم غذائی خود از مواد غذائی ناسالم مانند نوشیدنی‌های قندی؛ مواد غذائی نمکی و غذاهای فراوری‌شده استفاده می‌کنند، دارای hippocampi کوچک‌تری در سمت چپ مغز خود هستند.

از سوی دیگر افرادی که در رژیم غذائی روزانه خود از الگوی غذاهای سالم پیروی کرده و به میزان زیادی از ماهی‌ها، سبزیجات و میوه استفاده می‌کنند، دارای hippocampi چپ بزرگ‌تری هستند.

علاوه بر موارد فوق مصرف فست فودها سبب کند شدن رشد مغز کودکان می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که غذاهای فست فودی معمولاً فاقد آهن هستند و همین موضوع باعث می‌شود تا رشد برخی از فرآیندهای مغزی کندتر انجام شود و درنهایت این موضوع باعث افت تحصیلی کودکان در دروس ریاضی، علوم و روخوانی خواهد شد.

در خاتمه باید خاطرنشان کرد که بر اساس آمارهای رسمی، افراد مسن‌تر نسبت به جوانان از غذاهای سالم‌تری استفاده کرده و مصرف غذاهای سالم در زنان بیشتر از مردان است. این موضوع در حالی است که آسیب‌های ناشی از فست فود در گروه‌های سنی کودکان و جوانان بیشتر از سایر گروه‌های سنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha