محققان دانشگاه ایلینوی تحقیقات مرتبط با دهها مواد شیمیایی زیست محیطی را در ایجاد تغییرات در میکروبیوم روده و چالش های مرتبط با سلامت بررسی کردند

آلاینده های زیست محیطی موجب تغییر میکروبیوم های روده می شوند

سلامت نیوز:محققان دانشگاه ایلینوی تحقیقات مرتبط با دهها مواد شیمیایی زیست محیطی را در ایجاد تغییرات در میکروبیوم روده و چالش های مرتبط با سلامت بررسی کردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، این مطالعه شامل بخش‌های مربوط به ترکیبات مورداستفاده در تولید کالاهای مصرفی نظیر بیس فنول های موجود در بسته بندی مواد خوراکی، و فتالات های مورداستفاده در اکثر وسایل کاربردی نظیر کفپوش‌های وینیل و نوارهای پلاستیکی بود.


«جودی فلاوز»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «بیش از ۳۰۰ آلاینده زیست محیطی یا محصولات جانبی متابولیکی آلاینده‌ها در ادرار، خون یا سایر نمونه‌های بیولوژیکی انسان بدست آمده است.»


وی در ادامه می‌افزاید: «موادشیمیایی نظیر بیس‌فنول ها، فتالات ها و برخی آفت کش‌ها، آلاینده‌های آلی و فلزات سنگین می‌توانند متابولیسم هورمونی را تغییر دهند و پیامدهای بدی برای سلامت دارند.»


به گزارش محققان، تأثیرات منفی دیگر این مواد شیمیایی برای سلامت، شامل تأثیرات تولیدمثلی و رشدی، دیابت نوع ۲، اختلال قلبی عروقی، بیماری کبدی، چاقی، اختلال‌های تیروئیدی و عملکرد ضعیف سیستم ایمنی است.


مطالعات نشان داد قرارگیری در معرض بیس‌فنول ها موجب افزایش میزان باکتری Methanobrevibacter در روده مردان می‌شود.


همچنین میزان قرارگیری بالا نوزاد در معرض فتالات ها با تغییراتی در میکروبیوم روده مرتبط است و موجب تغییر واکنش ایمنی بدن به واکسیناسیون می‌شود.


در آزمایش بر روی موش‌ها مشخص شد قرارگیری در معرض فتالات ها در دوره بلوغ مانع از سنتز میکروبی بوتیرات می‌شود؛ متابولیتی که برای سلامت روده‌ای، تنظیم سیستم ایمنی و عملکرد نورولوژیکی ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha