شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 294286

برای پیشگیری از بروز همه‌گیری بیماری‌های میكروبی یا ویروسی، توجه به نكات بهداشتی حین آماده‌سازی غذا براساس دستورالعمل وزارت بهداشت اهمیت زیادی دارد.

نكات بهداشتی مهم به وقت آماده‌سازی غذا

سلامت نیوز:برای پیشگیری از بروز همه‌گیری بیماری‌های میكروبی یا ویروسی، توجه به نكات بهداشتی حین آماده‌سازی غذا براساس دستورالعمل وزارت بهداشت اهمیت زیادی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، البته باید توجه داشت كه توجه به این دستورالعمل‌های بهداشتی مختص دوران همه‌گیری ویروس كووید-19 نبوده و بهتر است در مواقع بروز هرگونه همه‌گیری باكتریایی یا ویروسی به این مسائل بهداشتی توجه كنیم. احتمالا با برخی از اینها آشنا هستید، با این حال مرور این نكات مهم برای یادآوری همیشه الزامی است: افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی بهتر است در فرآیند آماده‌سازی غذا در منزل مشاركت نكنند.

در صورتی كه مبتلایان به بیماری‌های تنفسی مجبور به تهیه غذا هستند، حتما در آشپزخانه از ماسك استفاده كنند. قبل از انجام فرآیند آماده‌سازی و تهیه مواد غذایی، دست‌ها را با آب گرم و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید و سپس دست‌ها را كاملا خشك كنید. حین آماده‌سازی غذا باید از دستكش استفاده شود. دستكش‌های یك‌بار مصرف برای این‌كار مناسب هستند و باید پس از اتمام كار در سطل زباله دور انداختهشوند.

به انتقال عوامل میكروبی از غذای خام به غذای پخته «آلودگی متقاطع» گفته می‌شود. برای پیشگیری از آلودگی متقاطع حین آماده‌سازی مواد غذایی باید دقت كرد ابزارهایی مثل چاقو و قاشق و... كه در تماس با مواد غذایی خام بودند نباید با مواد غذایی پخته در تماس باشند. سطوح و تجهیزات مورد استفاده برای آماده‌سازی غذا در آشپزخانه باید ضدعفونی شوند تا احتمال انتقال میكروب‌های بیماری‌زا كاهش پیدا كند.

گفته شده است باید برای نظافت سطوح و تجهیزات از پارچه‌های جداگانه استفاده شود تا از پراكندگی احتمالی ذرات عفونی و میكروارگانیسم‌های بیماری‌زا پرهیز شود.طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، برای ساخت محلول ضدعفونی‌كننده باید مقدار پنج میلی‌لیتر معادل یك قاشق چایخوری از محلول سفیدكننده خانگی را در 750 میلی لیتر آب معادل حدود چهار لیوان حل كرد. از این محلول برای ضدعفونی‌كردن ظروف، سطوح و پارچه‌های تنظیف می‌توان استفاده كرد. از آب‌جوش نیز می‌توان برای ضدعفونی‌كردن ظروف استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha