دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 294690

زمانی که تمرین ورزشی شما به پایان می رسد، روند ریکاوری آغاز می شود و این زمانی است که عضلات رشد می کنند. پروتئین‌ها نقش مهمی در این مرحله و ساخت عضلات دارند.

ترکیبات مغذی ضروری برای عضله‌سازی

سلامت نیوز:زمانی که تمرین ورزشی شما به پایان می رسد، روند ریکاوری آغاز می شود و این زمانی است که عضلات رشد می کنند. پروتئین‌ها نقش مهمی در این مرحله و ساخت عضلات دارند.


به گزارش  سلامت  نیوز به نقل از عصر ایران، اگر عضله سازی را هدف قرار داده اید نباید تنها بر تمرین در باشگاه متمرکز شوید. اگرچه ورزش منظم برای رشد عضله ضروری است اما تغذیه نیز به همان اندازه برای این روند اهمیت دارد.


به گزارش "باکس راکس"، مواد مغذی که از رژیم غذایی خود دریافت می کنید به ساخت عضلات کمک می کنند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین آنها در این زمینه بیشتر آشنا می شویم.


مواد معدنیمواد معدنی گروهی از مواد مغذی هستند که در متعادل کردن بسیاری از عملکردهای بدن انسان نقشی اساسی دارند. مواد معدنی را می توان به دو دسته اصلی و کم مقدار تقسیم کرد. شاید فکر کنید گروه نخست اهمیت بیشتری دارند، اما حقیقت این است که هر دو گروه نقش چشمگیری در رشد عضلانی و ارتقا سلامت مطلوب انسان ایفا می کنند.


مواد معدنی اصلی شامل کلسیم، که برای استحکام استخوان نیاز است، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزیم می شوند که در فرآیندهای مختلفی در بدن نقش دارند. از فواید اصلی این مواد مغذی می توان به تنظیم تعادل آب، و همچنین حفظ سلامت پوست، ناخن ها و مو اشاره کرد.


مواد معدنی کم مقدار شامل سلنیم، آهن، روی، مس، کروم، ید و غیره می شوند. عملکرد آنها به همان اندازه مواد معدنی اصلی اهمیت دارد زیرا می توانند به تقویت سیستم ایمنی و جریان خون و همچنین انتقال اکسیژن کمک کنند.


اگر قصد دارید به میزان کافی مواد معدنی دریافت کنید، باید انواع مختلفی از مواد غذایی سالم را مصرف کنید. شما می توانید مصرف گوشت بدون چربی یا مرغ، و همچنین غذاهای دریایی را مد نظر قرار دهید اما میوه ها، سبزیجات، و سبزیجات برگدار باید بخشی ثابت از رژیم غذایی روزانه شما باشند. غلات صبحانه، لوبیاها، و حبوبات می توانند مفید باشند و اگر در پی افزودن مقداری عطر و طعم به غذای خود هستید، نمک دریا انتخابی سالم و عالی است.


ویتامین D
این ویتامین به جذب بهتر کلسیم و فسفر کمک می کند و ظرفیت تولید تستوسترون را افزایش می دهد. ویتامین D به رشد و توسعه عضلانی کمک می کند و برای عملکرد سیستم ایمنی، رشد استخوان ها و کاهش التهاب ضروری است.


افراد بسیاری در جهان از کمبود ویتامین D رنج می برند که یکی از دلایل اصلی آن می تواند قرار نگرفتن به میزان کافی در معرض نور خورشید باشد زیرا زمانی که پوست در برابر نور خورشید قرار می گیرد، امکان تولید این ویتامین در بدن فراهم می شود.


پروتئین

پروتئین ها کلید عضله سازی هستند. زمانی که تمرین ورزشی شما به پایان می رسد، روند ریکاوری آغاز می شود و این زمانی است که عضلات رشد می کنند. پروتئین ها نقش مهمی در این مرحله ایفا می کنند و ساخت و رشد عضلات را تقویت می کنند.


این ماده مغذی برای تامین سوخت مورد نیاز بافت ها و سلول ها نیاز است و در ساخت استخوان و مو نیز نقش دارد.
زمانی که موضوع ریکاوری و رشد مد نظر باشد، پروتئین ها از جایگاه ویژه ای برخوردار می شوند. این مواد مغذی زمانی که وارد بدن می شوند به اسیدهای آمینه که واحدهای سازنده توده عضلانی هستند تبدیل می شوند.


طی انجام تمرینات ورزشی، سلول های عضلات زیر استرس بیشتری نسبت به شرایط عادی قرار می گیرند و مقدار قابل توجهی اسید لاکتیک ترشح در بدن می شود. بر همین اساس ورزشکاران باید بخشی از سلول های آسیب دیده را بازیابی کرده، در شرایطی که برخی سلول های جدید جایگزین سلول های قدیمی می شوند و طی این مراحل سنتز پروتئین اهمیت ویژه ای دارد. از این رو، رژیم غذایی پس از ورزش باید حاوی پروتئین ها باشد تا به بدن در روند ریکاوری کمک شود.


پروتئین در بسیاری از مواد غذایی از جمله گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون، ماهی، نرمتنان صدفدار، پنیر، شیر، تخم مرغ، ماست، جو دوسر و بسیاری موارد دیگر وجود دارد. اگر قصد دارید منابع پروتئین وگان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید می توانید موارد زیر را امتحان کنید:


سیتان
این محصول از گلوتن، پروتئین اصلی موجود در گندم، تهیه می شود. برخلاف بسیاری از محصولات مبتنی بر سویا، سیتان زمانی که پخته می شود ظاهر و بافتی شبیه به گوشت دارد.
هر 100 گرم سیتان که به نام گوشت گندم نیز شناخته می شود حاوی حدود 25 گرم پروتئین است. با این وجود، افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن باید از مصرف سیتان پرهیز کنند.
سیتان منبع خوبی برای سلنیم است و حاوی مقدار کمی آهن، کلسیم و فسفر نیز است.


تمپه
تمپه از سویا تهیه می شود. سویا به عنوان یک منبع کامل پروتئین در نظر گرفته می شود. این به معنای آن است که تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را تامین می کند.


ادامامه
ادامامه به سویاهای نارس با مزه ای شیرین گفته می شود که باید پیش از مصرف بخارپز یا جوشانده شوند. ادامامه را می توان به تنهایی مصرف کرد یا به سوپ ها و سالادها اضافه کرد.


چربی

برای مدتی طولانی، چربی ها به عنوان ماده ای مضر برای سلامت انسان در نظر گرفته می شدند. اما چربی های خوب فواید بسیاری را برای سلامت انسان ارائه می کنند.
ابتدا باید بین چربی های سالم و ناسالم تفاوت قائل شوید. مصرف چربی های غیراشباع (تک یا چند غیر اشباع) را هدف قرار داده و از چربی های ترانس و اشباع که در غذاهای فرآوری شده و مصنوعی به میزان زیاد وجود دارند، پرهیز کنید.
چربی های غیر اشباع می توانند رشد سلول های جدید را افزایش داده و ساخت عضلات را تسریع کنند. همچنین، آنها از شرایط مطلوب سیستم ایمنی و تولید هورمون، افزایش انرژی و عملکرد شناختی پشتیبانی می کنند. چربی های سالم می توانند به میزان قابل توجهی خطر بیماری های قلبی و مغزی را کاهش دهند.


مغزدانه ها و ماهی های چرب از منابع اصلی چربی های غیر اشباع هستند. همچنین، روغن زیتون و دیگر روغن های گیاهی که به روش پرس سرد تهیه شده اند نیز منابع خوبی برای این مواد مغذی هستند.


کربوهیدرات

کربوهیدرات ها در تامین انرژی نقشی اساسی دارند که هنگام انجام تمرینات ورزشی به این انرژی نیاز دارید. کربوهیدرات ها آنچه را که بدن طی تمرینات ورزشی سخت و شدید برای ارائه عملکرد با حداکثر ظرفیت نیاز دارد، فراهم می کنند.
برای دریافت کربوهیدرات های مفید می توانید مصرف غذاهای تهیه شده از غلات کامل و سبزیجات را مد نظر قرار دهید. همچنین، شما می توانید جو دوسر، سبزیجات نشاسته ای مانند ذرت و کینوآ را مصرف کنید. افراد بسیاری رژیم های غذایی کم کربوهیدرات را دنبال می کنند که می تواند برای کاهش وزن موثر باشد اما انتخاب خوبی برای عضله سازی نیست.


آب

افراد اغلب آن را نادیده می گیرند، اما آب یکی از جنبه های مهم عضله سازی است. بدن انسان می تواند تنها چند روز را بدون آب سپری کند. حتی کم آبی جزئی بدن می تواند موجب سردرگمی، سرگیجه، خستگی و بسیاری مشکلات دیگر شود.


از سوی دیگر، آب فواید بسیاری را ارائه می کند زیرا در سمزدایی، تقویت گوارش، انتقال مواد مغذی و غیره نقش دارد.
آب ساده بهترین گزینه برای مصرف است. از انواع شیرین شده پرهیز کنید و نوشیدنی های شیرین را جایگزین آب نکنید. برای بهبود عطر و طعم آب می توانید مقداری لیمو یا آبلیمو تازه به آن اضافه کنید.


لیمو منبع خوبی برای ویتامین C است. یک لیمو حدود 31 میلی گرم ویتامین C ارائه می کند که می تواند 51 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه برای این ویتامین را تامین کند. پژوهش ها نشان داده اند مصرف میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C خطر بیماری قلبی و سکته های مغزی را کاهش می دهد.
از سوی دیگر، کم آبی بدن می تواند بر ساختار و عملکرد مغز تاثیرگذار باشد. آب در تولید هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نیز نقش دارد. کم آبی بلند مدت بدن می تواند به بروز مشکلاتی در تفکر و استدلال منجر شود.


در نهایت، شما باید مصرف یک رژیم غذایی سالم و بهینه را هدف قرار دهید. جدا از تمرکز بر مصرف غذاهای درست، باید از انتخاب های ناسالم نیز پرهیز کنید زیرا می توانند تلاش های شما را بی حاصل سازند. اگر یک رژیم غذایی سالم را دنبال می کنید و به طور منظم ورزش می کنید، پس در مسیر درست برای عضله سازی قرار دارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha