وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: پیگیری‌های انجام شده نشان داد عامل بروز بیماری تب خرگوشی در سراوان كه به فوت هشت نفر از هموطنان منجر شد قاچاق بز از خارج از کشور بوده است.

به گزارش ایسنا،دکتر كامران باقری لنکرانی كه روز شنبه در شورای اداری استان خراسان رضوی سخن می‌گفت، با تاكید بر ضرورت مقابله با پدیده قاچاق به قاچاق دارو نیز اشاره كرد و گفت: قاچاق دارو مشکلاتی را ایجاد کرده است که البته این قاچاق بیشتر از غرب کشور صورت می‌گیرد.


وی با بیان این كه داروهای قاچاق وارد شده به كشور، ماده فعال ندارد، افزود: با پیگیری‌های انجام شده، قرار شد که داروخانه‌ها داروهای خارج از شبکه رسمی را وارد نکنند كه با این كار تخلفات به شدت کاهش پیدا کرده است.


دكتر باقری لنكرانی تاكید كرد: با مسببان قاچاق دارو به شدت و به صورت جدی‌تری برخورد می‌شود.


وزیر بهداشت با بیان این مطلب كه خودمان را مكلف به اجرای تک‌تک مصوبات هیات وزیران می‌دانیم، خاطرنشان كرد: در استان خراسان رضوی بیش از ‌٧٠ درصد مصوبات سفر هیات دولت در بخش بهداشت و درمان اجرایی شده و مواردی هم كه اجرا نشده بودند به دلیل زمان‌بر بودن اجرای پروژه بوده است.


وی افزود: با توجه به نحوه شکل‌گیری دولت نهم که افتخارش این است که شکل‌گیری خود را مرهون مردم است، وظیفه سنگینی بر دوش مدیران این دولت می‌باشد.


وی توقع دولت از مسوولان را در چهار راستا دانست و گفت:‌ حکمت در تدبیرات، صداقت و وفاداری نسبت به مردم، پایبندی به تکلیف شرعی و شجاعت در اقدام عمده مسائلی است که دولت از شما مسوولان می‌خواهد.


دکتر لنکرانی با بیان این که طبق تحقیقات صورت گرفته در دنیا عوامل مختلفی در بهداشت و درمان موثرند، گفت: ‌٢٥ درصد سلامت نتیجه پیش‌گیری، درمان و بازتوانی است، ‌١٠ درصد آن متاثر از محیط فیزیکی، ‌١٥ درصد بیولوژیک و بیش از ‌٥٠ درصد عوامل سلامتی، اجتماعی می‌باشد.


وی با اشاره به کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری سل در قرن ‌١٩ گفت: در آن زمان دارویی برای این بیماری کشف نشده بود ولی به علت بالا رفتن سطح زندگی اجتماعی مردم، میزان مرگ و میر به شدت کاهش پیدا کرد.


وزیر بهداشت ادامه داد: اگر بخواهیم حرکتی پرشتاب به سمت سلامت داشته باشیم نباید فقط به بیمارستان سازی،‌ تهیه دارو و این قبیل مسائل توجه کنیم بلکه باید به رفاه اجتماعی نیز توجه کرده و در نظر داشته باشیم که اگر امکانات را هم ایجاد کنیم ولی منطبق بر یک پژوهش مستدل نباشد، همه امکانات زایل می‌شود.


به گزارش ایسنا، وی افزود: در سال ‌٦٥ عمده جمعیت كشور بین صفر تا ‌٤ سال بوده است و اکنون هم بیشتر جمعیت ما بین سن ‌١٥ تا ‌١٩ سال می‌باشد که نتیجه رشد همان گروه سنی صفر تا ‌٤ سال می‌باشد.


وی تصریح كرد: با بررسی بیشتر متوجه می‌شویم که جمعیت سالمند بالای ‌٦٥ سال كشور در نیم ‌قرن آینده بسیار سنگین است در نتیجه نیازمند به برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم.


دكتر لنكرانی تعداد سالمندان كشور را حدود ‌٥ میلیون نفر دانست و ادامه دارد: تعداد سالمندان در تمام نقاط کشور به صورت همگن نمی‌باشد مثلا تعداد سالمندان فردوس و گناباد بسیار بالاست چرا که این شهرها مهاجرفرست هستند.


وی افزود: نرخ امید زندگی در ایران در سال ‌١٣٣٥، حدود ‌٥/٣٧ سال بوده است ولی الان ‌٧٥ سال است كه این رقم در استان‌های مختلف متفاوت است.


وزیر بهداشت به روند سیر نزولی مرگ و میر کودکان یک تا ‌٥٢ ماهه اشاره کرد و گفت: از زمان تاسیس وزارت بهداشت در سال ‌٦٣ میزان مرگ و میر نوزادان این گروه سنی کاهش داشته است.


وی اضافه کرد: از سال ‌١٣٧٠ به مدت ‌١٤ سال میزان مرگ و میر این کودکان کاهش چندانی نداشته و در حدود ‌٢٠ نفر ثابت مانده بود ولی با تدابیر اندیشیده شده در این دو سال، این میزان کاهش چشمگیری داشته است.


دكتر لنكرانی با اشاره به سطح رفاه خانواده‌ها و ارتباط آن با مرگ و میر کودکان گفت: کودکان دو دهک یک و دو جامعه در مقایسه با دهک‌های ‌٩ و ‌١٠ مرگ و میر بالاتری دارند و این نشان می‌دهد که اثر رفاه اجتماعی از همه عوامل دیگر در بحث بهداشت موثرتر است.


وی با اشاره به این موضوع كه بعد از انقلاب در گذر از سلامت اتفاق مهمی افتاده و نوع بیماری‌ها تغییر کرده است، گفت: در این مدت میزان بیماری‌های عفونی کم شده ولی متاسفانه بیماری‌های غیرعفونی بسیار زیاد شده است.


وی با بیان این كه بسیاری از مسائل مهم در تامین سلامت، خارج از بحث سلامت هستند، افزود: به عنوان مثال در کنترل بیماری‌های قلبی عروقی اگر به جای روغن جامد نباتی از روغن مایع استفاده کنیم، با فرهنگ‌سازی مردم را از سیگار کشیدن منع کنیم و همچنین ورزش را در بین مردم نهادینه کنیم، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی تا ‌٦٠ درصد کاهش پیدا می‌کند.


وزیر بهداشت ادامه داد: راه اندازی آنژیوگرافی در بیمارستان‌ها برای مبارزه با بیماری‌های قلبی عروقی صرفا کارساز نیست بلکه نیاز به اقدامات فرهنگی و رفتن به سراغ صنایع غذایی می‌باشد.


دكتر لنکرانی تصریح کرد: یکی از مسائلی که مورد توجه قرار گرفته است، حوادث ترافیکی و مشتری این حوادث یعنی جوانان هستند كه به همین منظور به تجهیز اورژانس‌های پیش بیمارستانی و همچنین تجهیز بیمارستان‌های حادثه خیز پرداختیم.


وی گفت: این کار اقدامتی مانند تصحیح قوانین رانندگی را نیز می‌طلبید که با این اقدام و در یک کار هماهنگ و با وجود افزایش ‌١٢ درصدی مسافرت‌ها، میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی طی دو سال گذشته کاهش داشته است.


وزیر بهداشت ادامه داد: نکته اصلی که باید به آن توجه کنیم این است که برای بهبود سلامت احتیاج به کار بین بخشی وسیعی داریم چرا که ‌٥٠ درصد عوامل سلامت را باید در جاهای دیگر جست‌و‌جو كنیم و اگر در این زمینه کاری انجام ندهیم به جایی نخواهیم رسید.


وی با اشاره به تامین نیروی کار و تربیت ‌٢٠٠ هزار پرستار و همچنین تعداد زیادی پزشک عمومی گفت: نیاز امروز کشور ما با توجه به پیچیده شدن خدمات و گذر از بیماری‌های واگیردار به غیرواگیردار، پرستاران، نیروهای بخش‌های ویژه و همچنین پزشکان متخصص است.


به گزارش ایسنا، دكتر لنکرانی گفت: در گذشته هر سال بین ‌١٢ تا ‌١٦ نفر متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند كه سال‌های آینده آن را افزایش خواهیم داد.


وی افزود: وزارت بهداشت درصدد است با توجه به اینکه کار اجرایی و تربیت نیرو را در دست دارد، تربیت نیرو را با توجه به نیازهای خود، جهت بدهد.


دکتر لنکرانی در ادامه خاطرنشان كرد: در دنیا ‌٢٠٠ میلیون نفر معتاد به معنای علمی وجود دارند که اغلب آن‌ها به مواد مخدر شیمیایی معتاد می‌باشند ولی آنچه که بیشترین خطر را دارد، معتادان تزریقی می‌باشند چرا که باعث افزیش HIV در کشور می‌شوند.


وی ادامه داد: حل و كنترل این مساله نیازمند یك همكاری بین بخشی است چرا كه ما در منطقه‌ای حضور داریم که پرشتاب‌ترین رشد ایدز را داشته است.


وزیر بهداشت در خصوص بیماری ایدز گفت: در زمینه این بیماری سه موج را گذراندیم، موج اول مربوط به سال ‌٦٥ و به علت واردات دارو از خارج از کشور بود، موج دوم این بیماری به دلیل وجود معتادان تزریقی بود که برای آن هم با همایش‌های آموزشی مختلفی برگزار شد.


وی افزود: موج سوم آن مربوط به بی بند و باری‌های جنسی می‌باشد و برای مقابله با آن نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها است كه با آموزش عمومی و همچنین آموزش گروه‌های خاص و خانواده‌ها می‌توان جلوی این موج سوم را هم گرفت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha