رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهتمام دولت برای رفع دغدغه مردم درباره دریاچه ارومیه گفت: دولت تدبیر و امید برای اجرای مگاپروژه انتقال آب از سد کانی‌سیب به این دریاچه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است.

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی دولت برای انتقال آب به دریاچه ارومیه

سلامت نیوز:  رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهتمام دولت برای رفع دغدغه مردم درباره دریاچه ارومیه گفت: دولت تدبیر و امید برای اجرای مگاپروژه انتقال آب از سد کانی‌سیب به این دریاچه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت در گفت و گو با خبرنگاران در ورودی تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه افزود: احیای دریاچه ارومیه یک طرح عظیم ملی بود که مردم سراسر ایران و علاقه مندان به طبیعت را در همه نقاط جهان حساس کرده بود و دولت تدبیر و امید نیز در راستای رفع این دغدغه با همه توان وارد کار احیای دریاچه ارومیه شد.

وی با اشاره به آغاز طرح های احیایی دریاچه ارومیه از سال ۱۳۹۳ بیان کرد: می توانیم امسال را به عنوان سال پایانی اجرای این طرح ها نامگذاری کنیم که در این راستا، ۱۲ طرح احیایی با تلاش خستگی‌ناپذیر دولت تدبیر و امید و همه بخش های مرتبط به سرانجام می‌رسد.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: یکی از قسمت های مهم این طرح ها، انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه بود که در این راستا حدود ۳۶ کیلومتر تونل با هدف انتقال سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب به این دریاچه احداث شده است.

نوبخت ادامه داد: این کار در مراحل پایانی است به طوری که در اواخر تابستان امسال انتظار بهره برداری از آن را داریم.

وی با اشاره به لزوم اتمام برخی اقدامات جنبی در راستای افتتاح این خط انتقال گفت: امیدواریم آذر یا دی امسال شاهد افتتاح کامل این طرح مهم احیای دریاچه ارومیه باشیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه از نظر مسائل مالی مشکلی برای تامین اعتبار این طرح وجود ندارد، افزود: حدود پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای تزریق در این طرح انتقال باقی مانده که به صورت نقدی پرداخت می شود.

 طرح تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه دارای ۳۶ کیلومتر طول است که تاکنون ۳۱ کیلومتر آن احداث و عملیات اجرایی پنج کیلومتر از این تونل باقی‌ مانده‌است تا سالانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب را وارد دریاچه ارومیه کند.

رودخانه زاب به دلیل واقع شدن در بخش میانی به واسطه کوه‌های بلند جنگلی، دره‌ای ژرف به وجود آورده که تا قسمت جنوبی سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی امتداد یافته است.

اعتبار این طرح از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و در سایه عنایت مسوولان امر، مشکل تامین اعتبار ندارد و یکی از اقدامات مهم ستاد احیا دریاچه ارومیه به شمار می‌رود که احداث آن از سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

ستاد احیای دریاچه ارومیه طی سال ۱۳۹۳ و در گام نخست مطالعاتی برای احیای این دریاچه آغاز به کار کرد و در سریع‌ترین زمان ممکن طرح‌های ۴۴ گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت.

نگین آبی آذربایجان در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال/از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آبراهه‌ها، ۲۱ رودخانه دایمی و ۳۹ رودخانه دوره‌ای سیراب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha