چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 294849

بازگشایی مشاغل گوناگون مانند مراكز خرید، آرایشگاه‌ها، كافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها، این تصور را برای بسیاری از افراد به وجود آورد كه بحران كرونا به پایان رسیده و همه‌چیز به شرایط قبل از این شیوع گسترده بازگشته است.

لذت رستوران‌گردی بدون كرونا

سلامت نیوز:بازگشایی مشاغل گوناگون مانند مراكز خرید، آرایشگاه‌ها، كافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها، این تصور را برای بسیاری از افراد به وجود آورد كه بحران كرونا به پایان رسیده و همه‌چیز به شرایط قبل از این شیوع گسترده بازگشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،اما هفته گذشته با افزایش شمار مبتلایان به بیش از 3000 نفر در روز معلوم شد هرچند برای تداوم حیات كسب‌وكارها، بازگشایی ضروری بوده است، اما اگر همچنان همه افراد راهكارها و پروتكل‌های اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی را مورد توجه قرار ندهند، با موج شدیدتری از ابتلا به این بیماری ویروسی مواجه خواهیم شد كه نه‌تنها كسب‌وكارها را فلج خواهد كرد بلكه جان عده زیادی از هموطنان را نیز خواهد گرفت.

مراجعه به رستوران‌ها و كافی‌شاپ‌ها و به عبارتی صرف غذا بیرون از منزل به دلیل این كه امكان دور هم بودن و گپ و گفت‌های دوستانه را برایمان فراهم می‌كند، می‌تواند نقش بسزایی در تغییر حال و احوال نه چندان خوش این روزهایمان داشته باشد. اما در صورتی كه با رعایت نكات بهداشتی و دستورالعمل‌های نهادهای رسمی نباشد می‌تواند همه ما را به‌شدت در معرض خطر ابتلا به كووید-19 قرار دهد. به همین دلیل با نگاهی به توصیه‌های نهادهای جهانی و متخصصان عفونی، باید و نبایدهای مراجعه به رستوران در ایام همه‌گیری كرونا را بررسی می‌كنیم.

حتما باید از ظروف یك‌بار مصرف استفاده شود؟

با توجه به این‌كه ویروس با شست‌وشوی ظروف و رومیزی و دستمال سفره‌ها از بین می‌رود، الزامی به استفاده از ظروف یك‌بار مصرف نیست، به شرطی كه نکات بهداشتی به صورت استاندارد رعایت شود. همچنین در فاصله كوتاه استفاده هر مشتری از میز تا مشتری بعد باید حتما میز علاوه‌بر تمیز شدن همیشگی، ضدعفونی هم بشود.

منوی غذا نیز بهتر است در صورت نیاز بازطراحی شده و به صورتی چاپ شود كه لایه‌ای پلاستیكی روی آن را بپوشاند تا قابل ضدعفونی باشد. البته در شرایط فعلی استفاده از منوهای كاغذی كوچك كه پس از سفارش‌گیری دور انداخته شود، بهتر خواهد بود.با تمام این احوال، اگر فردی سطح آلوده به ویروس را لمس كند، تا زمانی كه دست آلوده‌اش با دهان، چشم و بینی تماس نداشته باشد، عفونت به فرد منتقل نخواهد شد. بنابراین هر زمان احساس كردید ممكن است سطح آلوده‌ای را لمس كرده باشید، حتما دست‌هایتان را با آب و صابون به صورت كامل بشویید.

آیا تعداد کارکنان رستوران باید کاهش یابد؟

از آنجا كه هنوز درمان قطعی و واكسن مؤثری برای كنترل بیماری كووید-19 روانه بازار نشده است، بدیهی است همچنان حضور در مكان‌های عمومی نمی‌تواند صد درصد بدون خطر باشد.البته میزان خطر در نقاط مختلف براساس میزان شیوع كرونا متفاوت خواهد بود.

همچنین شرایط سلامت فردی و شرایط سلامت وابستگانی كه با آنها زندگی می‌كنید می‌تواند میزان خطرپذیری رفتن به رستوران را كاهش یا افزایش دهد.یكی از مهم‌ترین نكاتی كه همه ما بارها از رسانه‌های مختلف شنیده‌ایم «رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی» است. بنابراین رستوران‌ها لازم است برای بازگشایی و ادامه ارائه خدماتشان در محل رستوران به این موضوع توجه كرده و نوع چیدمان میز و صندلی‌ها را به صورتی تغییر دهند كه حداقل فاصله دو متری بین میزها رعایت شود.

با وجود این در فضاهای بسته كه دارای سامانه‌های تهویه هوای مطبوع است به دلیل گردش هوا احتمال انتقال ویروس از فاصله‌های دورتر از دو متر نیز امكان‌پذیر خواهد بود.

پس حتما باید تعداد مشتریان و كاركنان رستوران نیز تا حد امكان كاهش پیدا كند.البته در بعضی كشورها این روزها شاهد انتشار عكس‌هایی از رستوران‌هایی هستیم كه اطراف میزها را با پوشش‌های پلاستكی محصور كرده‌اند. حتی برخی رستوران‌های دارای فضای خصوصی كه هر میز در یك اتاق در‌دار قرار گرفته است نیز بیشتر مورد توجه هستند.

برخی دیگر از رستوران‌ها نیز تلاش می‌كنند تا برای هر میز فقط یكی از كاركنان همه مراحل سفارش‌گیری تا ارائه غذا را انجام دهد تا میزان مواجهه افراد با هم به حداقل كاهش یابد. البته راهكارهایی مانند بررسی تب، پرسیدن برخی پرسش‌های كلیدی تشخیصی و ضدعفونی‌كردن دست‌ها مقابل درِ ورودی رستوران نیز این روزها بسیار رایج شده است.

آیا استفاده از ماسك برای كاركنان رستوران كافی است؟

قطعا نه! پوشیدن ماسك ضروری است، اما همچنان نمی‌تواند محافظت صددرصدی به وجود بیاورد و كاركنان رستوران‌ها باید حتما روزانه معاینه شوند. البته به خاطر داشته باشید فرد ناقل عفونت كووید-19 ممكن است تا شش روز هیچ علائمی بروز ندهد. به همین دلیل علاوه بر استفاده از ماسك، شستن و ضدعفونی‌كردن مرتب دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی برای پیشگیری از انتقال عفونت بسیار مهم است.


تعداد افراد دور میز چقدر مهم  است؟

براساس دستورالعمل مركز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های ایالات متحده، در بازگشایی مراكز تجاری و تفریحی، تعداد تجمع افراد نباید بیش از 10 نفر باشد.  هرچند هنوز بسیاری از متخصصان با این دستورالعمل مخالف‌اند و معتقدند چنین تجمعی فقط برای افرادی كه كنار هم زندگی می‌كنند قابل قبول است، اما اگر بنا باشد جمعی دوستانه با این تعداد دور هم جمع شوند، می‌تواند بسیار پرخطر باشد.

بنابراین هرچه تعداد افراد دور یك میز كمتر باشد، میزان فاصله بین افراد مناسب‌تر و احتمال انتقال ویروس كمتر خواهد بود.هرچه مدت زمان بیشتری در فضای رستوران باقی بمانید، به دلیل رفت و آمد سایر مشتریان، احتمال خطر انتقال ویروس افزایش خواهد یافت. برای كاهش احتمال ابتلا، سعی كنید در زمان‌های اوج شلوغی به رستوران‌ها مراجعه نكنید. همچنین گرچه قصدتان از بیرون غذا خوردن تغییر حال و هواست، به خاطر داشته باشید باید تعادل مناسبی بین بهبود روحیه و حفظ سلامتی برقرار كنید، پس حواستان به مدت زمانی باشد كه در چنین مكان‌هایی حضور دارید.

هنگام مراجعه به رستوران حتما از ماسك و دستكش استفاده كنیم؟

به عقیده بسیاری از كارشناسان، استفاده از دستكش در رستوران نمی‌تواند محافظتی ایجاد كند؛ ضمن این‌كه بسیاری از افراد با پوشیدن دستكش احساس مصونیت كامل می‌كنند، در حالی كه هیچ چیز به اندازه شستن صحیح و ضدعفونی كردن دست‌ها نمی‌تواند خطر آلودگی به ویروس كرونا را كاهش دهد.

در نتیجه حتما پیش از صرف غذا دست‌ها را با آب و صابون شست‌وشو داده و در صورت نیاز با مواد ضدعفونی‌كننده، استریل كنید. همچنین در طول این مدت دست خود را به صورت‌تان نزنید. ماسك نیز گرچه توصیه می‌شود حتما در مكان‌های عمومی استفاده شود، اما به این معنی نیست كه باید در طول غذا خوردن هم از ماسك استفاده كنید.

می‌توانید هنگام ورود، زمان انتظار، به وقت استفاده از سرویس بهداشتی تا زمانی كه غذا را سفارش می‌دهید از ماسك استفاده كنید و سپس برای صرف غذا ماسك خود را دربیاورید. اما رفتارهای افراطی مانند این‌كه بین هر لقمه غذا بخواهید ماسك را پایین بیاورید و دوباره روی صورت قرار دهید، نه‌تنها محافظت بیشتری ایجاد نخواهد كرد،بلكه احتمال انتقال آلودگی را افزایش نیز خواهد داد.


امكان انتقال ویروس از غذا هست؟

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، امكان ابتلا به عفونت كووید-19 از راه غذا بسیار كم است. ویروس كرونا نوعی ویروس تنفسی است كه با ورود به بخش بالایی یا پایینی مجرای تنفسی افراد را دچار بیماری می‌كند. بنابراین مسیر دستگاه گوارش راه ایده‌آلی برای ایجاد عفونت كرونا نیست. 

از طرفی در غذاهای پخته‌شده به دلیل تحت حرارت قرار گرفتن، احتمال فعال ماندن ویروس بسیار ناچیز خواهد بود.با وجود این باید افرادی كه در تهیه غذا دخالت دارند حتما از ماسك‌های تنفسی استفاده كنند و به دفعات با روش اصولی دست‌هایشان را با آب و صابون ضدعفونی كنند تا احتمال خطر  به كمترین حد برسد.


آیا رستوران‌های بزرگ با رعایت فاصله اجتماعی كم‌خطرتر از رستوران‌های كوچك هستند؟

رستوران‌های بزرگ‌تر كه با رعایت پروتكل‌های بهداشتی با تعداد كاركنان و مشتری كمتر از ظرفیت خود فعالیت كنند به دلیل داشتن فضای كافی، امكان پراكندگی با فاصله بیشتر برای مشتریان را خواهند داشت. در نتیجه ممكن است میزان خطرپذیری انتشار ویروس در آنها كمتر باشد.اما اگر رستوران‌های كوچك هم فاصله‌گذاری اجتماعی را به‌درستی رعایت كنند با توجه به این‌كه تعداد افراد كمتری نسبت به رستوران‌های بزرگ در چنین مكانی حضور خواهند داشت، سطح خطرپذیری كاهش خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha