چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 294868

شاید شما هم با درد و گرفتگی شدید در ناحیه کتف و گردن سر وکار داشته اید. همیشه این دردها مربوط به مشکلات مهمی مثل دیسک گردن نیست. بلکه ممکن است شما دچار سندروم درد میوفاسیال شده باشید که گاهی با دیسک گردن اشتباه گرفته می شود.

سندروم درد «میوفاشیال» چیست؟

سلامت نیوز: شاید شما هم با درد و گرفتگی شدید در ناحیه کتف و گردن سر وکار داشته اید. همیشه این دردها مربوط به مشکلات مهمی مثل دیسک گردن نیست. بلکه ممکن است شما دچار سندروم درد میوفاسیال شده باشید که گاهی با دیسک گردن اشتباه گرفته می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،سندرم درد میوفاسیال سندرومی بسیار شایع در دنیاست و این در حالی‍‌ست که از سوی بیماران و حتی برخی پزشکان کمتر شناخته شده است و می تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر مرتضی نخعی امرودی ، ارتوپد، جراح شانه و آرنج ودانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت وگو کرده است .وی در اینباره می گوید : در حقیقت کلمه میوفاسیال ترکیبی از دو کلمه "میو" و "فاسیال" است.

"میو" به معنی " عضله" و "فاسیال" به معنی "مربوط به فاسیا" می باشد. فاسیا، همان لایه هایی از جنس بافت همبند است که بین و دور بسیاری از بافتهای بدن مثل عضلات، عروق، اعصاب، مفاصل و … قرار دارد.دکتر نخعی امرودی خاطرنشان کرد : سندروم درد میوفاسیال عبارت است از درد مزمن ماهیچه‌ای که در ارتباط با نقاط ماشه‌ای است. نقاط ماشه‌ای میوفاسیال، نواحی حساسی هستند که ممکن است در اثر آسیب‌های ماهیچه‌ای، فعالیت‌های بیش از اندازه و انقباض‌های پیوسته یا طولانی مدت ایجاد گردند.

وی بیان کرد : یکی از شایع ترین محل های اولیه بروز درد در افراد مبتلا به بیماری سندروم درد میوفاشیال ، پشت کتف است. در این حالت یک یا چند نقطه درناک و حساس در پشت کتف (معمولاً در بالای زاویه داخلی کتف) قرار دارد.این جراح شانه و آرنج بیان کرد: دراوایل ابتلا به بیماری سندروم درد میوفاشیال ، درد در محل پشت کتف رخ می دهد و بعداً با پیشرفت بیماری، درد به پشت و یا بغل گردن، پشت قفسه سینه، جلوی قفسه سینه درهمان سمت و از همه مهمتر به شانه، بازو و حتی به انگشتان دست هم می رسد.

وی ادامه داد: گاهی همزمان با بروزاین درد بیمارمبتلا به سندروم درد میوفاشیال، احساس ضعف در عضلات اطراف شانه و بازو نیز دارد و گاهی نیز بیمار در دست و به ویژه انگشت کوچک و انگشت حلقه احساس گزگز، سوزش و کم حسی میکند.دکتر نخعی امرودی ابراز داشت : در اوایل بیماری سندروم درد میوفاشیال ، ممکن است با فشار دادن، کوبیدن و ضربه زدن روی نقطه دردناک احساس خوشایندی همراه با کاهش درد به بیمار دست دهد اما به ندرت ممکن است بیمار احساس درد بسیار شدیدی کند و مجبور شود حتی شب به اورژانس مراجعه کند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت : درد موجود در بدن افراد مبتلا به بیماری سندروم درد میوفاشیال ممکن است با بیماریهای قلبی و یا گردن، بخصوص بیماری دیسک گردن اشتباه شود که تشخیص صحیح آن توسط پزشک و با گرفتن شرح حال، معاینه و … انجام میشود.

وی مطرح کرد : سندروم درد میوفاشیال معمولا در سنین میانی رخ می‌دهد. رخ دادن این بیماری معمولاً در اثر یک علت نیست و مجموعه ای از عوامل دست به دست هم می دهند تا این بیماری ایجاد گردد.دکتر نخعی امرودی اضافه کرد : اغلب بیمارانی که با این درد مراجعه می کنند افرادی هستند که با دست های شان، ماه ها و یا سال ها کارهای تکراری، سخت و طولانی مدت انجام دادهاند.

کسانی که طولانی مدت در یک وضعیت مینشینند و مینویسند یا تایپمی کنند؛ کسانی که طولانی مدت کج مینشینند و یا دست خود را در یک وضعیت نامناسب قرار میدهند، مثل رانندگی طولانی مدت و یا جراحان و دندانپزشکان و ورزشکاران و …. در معرض ابتلا به بیماری سندروم درد میوفاشیال هستند.این جراح شانه و آرنج ابراز داشت : تشخیص سندروم درد میوفاشیال فقط با گرفتن شرح حال و معاینه دقیق است و نیازی به گرفتن عکس (رادیوگرافی Radiography)، ام آر آی (MRI)، نوار عصب (EMG and NCV) و … نمیباشد، مگراینکه همزمان به سایر بیماریهای شانه و یا گردن هم شک شود که برای تشخیص آنها باید از این کارهای تشخیصی استفاده گردد تا بتوان راه درمان مناسب را برگزید.

وی خاطرنشان کرد : درمان سندروم درد میوفاشیال در افراد مبتلا به طرق مختلفی انجام می شود که عبارتند از اصلاح وضعیت بدن و شانه ها ، فیزیوتراپی ، دارو درمانی و مصرف داروهایضد التهاب (مسکنها)، ضد افسردگی، شل کننده عضلانی و تزریقموضعی و….دکتر نخعی امرودی اضافه کرد :درافراد مبتلا به بیماری سندروم درد میوفاشیال، تزریق موضعی معمولا از یک کورتن طولانی اثر استفاده می شود ومقداری ماده بی حسی موضعی هم برای کاهش درد ناشی از تزریق به آن اضافه میشود و اغلب موارد نیز مقداری آب مقطرهم برای افزایش حجم و گسترش بیشتر به بافتهای اطراف به آن افزوده میگردد.

این ارتوپد ابراز داشت : درمان اختلالات همراه از قبیل اضطراب، افسردگی و خستگی عمومی نیزدر افراد مبتلا به بیماری سندروم درد میوفاشیال باید مورد توجه قرار گیرد تا بهبودی سریع حاصل شود. وی ابراز داشت : اصولا بیماری سندروم درد میوفاشیال نیازی به جراحی ندارد، اما اگر زمینه آن اختلالاتی در شانه (مثل آسیب تاندون روتاتور کاف)، یا گردن (مثل بیرون زدگی دیسک گردن) و ….

باشد که آن بیماریها نیاز به جراحی داشته باشند، پزشک معالج عمل جراحی را پیشنهاد خواهد کرد.دکتر نخعی امرودی عنوان کرد: گاهی خود استخوان کتف در افراد مبتلا به بیماری سندروم درد میوفاشیال ، نوعی بد شکلی دارد و یا طوری بد قرارگرفته که موقع حرکت و چرخش به دنده های زیرخودش گیر میکند؛ دراین حالت هم اگر با درمانهای غیر جراحی که ذکر شد بهبودی رخ ندهد، جراحی لازم میشود.این متخصص در پایان گفت :

در حالی که سندرم درد میوفاسیال قابل ‌پیشگیری نمی‌باشد، قطعاً اجتناب از پاره‌ای از عوامل می‌تواند از تشدید این بیماری ممانعت کند. این عوامل عبارتند از: اجتناب از آسیب، کاهش فشار، افزایش خواب مناسب و درمان هر گونه افسردگی زمینه‌ای.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha