یک روانپزشک گفت: به‌طور میانگین حدود ۵۰ درصد افرادی که از چاقی مزمن رنج می‌برند، مبتلا به افسردگی، ‌اضطراب، ‌ وسواس یا اختلال خوردن و خوابیدن هستند.

ابتلای ۵۰ درصد چاق‌ها به اضطراب و افسردگی

سلامت نیوز: یک روانپزشک گفت: به‌طور میانگین حدود ۵۰ درصد افرادی که از چاقی مزمن رنج می‌برند، مبتلا به افسردگی، ‌اضطراب، ‌ وسواس یا اختلال خوردن و خوابیدن هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،فریبا صانعی پور  با بیان اینکه براساس یافته های پزشکی فقط بیش از ۴۰ درصد چاقی ها مربوط به خورد و خوراک است، افزود: اختلال افسردگی می تواند با ایجاد افزایش کورتیزول -نوعی هورمون استرس- خون، خطر ابتلا به چاقی، دیابت و حتی بیماری های قلبی را افزایش دهد. مطالعات نشان داده که این ناهنجاری های متابولیک در افراد با علایم افسردگی که تحت درمان با بعضی از داروهای ضد افسردگی قرار گرفته اند، بهبود می یابد.


وی گفت: مساله چاقی باعث افزایش هشدار برای عوارض خطرآفرین جسمی و روانی می شود، بهطوری که چاقی به عنوان یک بیماری مزمن که حاصل مصرف زیاد از حدکالری است،  وقتی به صورت شکمی یا مرکزی بروز کند، ‌ متاسفانه مرگ و میر بیشتری به همراه خواهد داشت.


این روان‌درمانگر با بیان اینکه چاقی حتی می تواند منجر به انگ اجتماعی یا دیسترس های روانی به معنای دسته و پنجه نرم کردن با بیماری در فرد شود، ‌افزود: از گذشته های دور چاقی به عنوان یک بیماری مطرح بوده و حتی بقراط حکیم افراد چاق را مستعد مرگ ناگهانی بیشتر نسبت به افراد لاغر می دانست.


این روانپزشک علل متعددی را در پیدایش چاقی عنوان کرد و اظهار داشت: عامل وراثت یا ژنتیک، آموزش، آسیب های روانشناختی دوره کودکی و مکانیسم های تطابقی بزرگسالی با شرایط استرس زا، اختلالات خوردن و خوابیدن از عمده این موارد است.


صانعی پور تصریح کرد: انواع هورمون و نوروپپتیدها که عملکردهای متفاوتی در زمینه اشتها، تنظیم مصرف انرژی، آموزش، حافظه و صرع دارد، مانند انسولین، هورمون های مترشحه از کیسه صفرا و لوزالمعده، پروتئین مترشحه از بافت چربی، هورمون ها و مواد مغزی محرک اشتها، در مدار پیچیده تعادل و انرژی در بدن نقش ایفا می کنند.


وی تاکید کرد: چاقی ارتباط زیادی با اختلالات روانپزشکی دارد. افرادی که دارای مشکلات کنترل هیجانی یا ظرفیت کمتر تحمل هستند تمایل بیشتری به چاقی دارند.


صانعی پور گفت: تعداد قابل ملاحظه ای از افراد چاق به دنبال استرس، اضطراب و خستگی به پرخوری رو می آورند و از غذا به عنوان مکانیسم دفاعی استفاده کرده و خوردن را به عنوان یک پاسخ آموخته شده برای کاهش استرس بر می شمارند.


این روان درمانگر افزود: با توجه به این که افراد چاق به راحتی در چرخه انگ افسردگی پرخوری گیر می افتند و بسیاری از آنها نمی توانند در برخی موقعیت ها سیری یا گرسنگی خود را شناسایی کنند، لزوم مراجعه فرد به یک روانپزشک برای کاهش وزن در موارد شکست های متعدد، به شدت احساس می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha