شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 295041

از مشكلات شایع ستون فقرات، كیفوز یا قوز پشتی است كه به معنی افزایش میزان قوس ناحیه پشتی ستون فقرات به سمت جلو است. به دنبال ایجاد قوز، هم در ظاهر بیمار تغییر ایجاد می‌شود و هم به دلیل به‌هم ‌خوردن تعادل ستون فقرات ممكن است اسپاسم عضلات پشت و افزایش گودی كمر رخ داده و درد بیمار را آزار دهد.

چرا قوز می‌كنی؟

سلامت نیوز: از مشكلات شایع ستون فقرات، كیفوز یا قوز پشتی است كه به معنی افزایش میزان قوس ناحیه پشتی ستون فقرات به سمت جلو است. به دنبال ایجاد قوز، هم در ظاهر بیمار تغییر ایجاد می‌شود و هم به دلیل به‌هم ‌خوردن تعادل ستون فقرات ممكن است اسپاسم عضلات پشت و افزایش گودی كمر رخ داده و درد بیمار را آزار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،این درد با فعالیت فیزیكی، نشستن یا ایستادن طولانی تشدید می‌شود.امروزه كه نقش ورزش و فعالیت فیزیكی در زندگی روزمره كودكان و نوجوانان كمرنگ‌تر شده است، به دلیل نشستن طولانی‌مدت در وضعیت نامناسب برای مطالعه یا انجام بازی‌های رایانه‌ای، شاهد افزایش قوز پشتی در این سنین همراه با ضعف عضلات پشتی هستیم.

خوشبختانه این شكل قوز معمولا انعطاف‌پذیر بوده و با تغییر شیوه زندگی و درمان‌های فیزیكی قابل اصلاح است. یك دلیل دیگر ایجاد قوز در نوجوانان، بیماری «شورمن» نام دارد كه زمینه ژنتیكی داشته و برخلاف نوع قبل انعطاف‌پذیر نیست. درمان این نوع قوز در درجه اول باز هم درمان‌های فیزیكی و استفاده از بریس یا كمربندهای مخصوص است.

اما احتمال این‌كه در نهایت برای اصلاح آن نیاز به جراحی باشد زیاد خواهد بود.بعد از سنین میانسالی و شروع روند پیری و پوكی استخوان در ستون فقرات، ممكن است مهره‌های پشتی دچار كاهش ارتفاع شده و فرد كم‌كم حالت قوز به جلو پیدا كند.

در صورت ایجاد درد می‌توان با آب‌درمانی و فیزیوتراپی مقدار قابل‌توجهی از علائم بیماری را كاهش داد و اگر شكستگی ثانویه هم وجود داشته و سهمی در درد بیمار داشته باشد، جراحی تزریق سیمان كه در بسیاری از موارد حتی بدون بیهوشی و با بی‌حسی موضعی قابل انجام است می‌تواند درد بیمار را به میزان قابل توجهی كاهش دهد.علل غیرشایع دیگری مثل عفونت‌های ستون فقرات و تومورها كه با تخریب استخوان مهره‌ها همراه هستند هم ممكن است به قوز پشتی منجر شود.

در مجموع باید گفت از علل ژنتیك و عادت‌های بد زندگی امروزی تا شكستگی‌ها، پوكی استخوان، عفونت‌ها و تومورها همگی می‌توانند سبب افزایش قوس پشتی و ایجاد قوز شوند. پیدا كردن علت اولیه لازم و بسیار مهم است و پس از آن جدا از درمان علت، معمولا فیزیوتراپی و ورزش و بریس‌ها می‌توانند در درمان بیماری كمك‌كننده باشند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha