شیوع کرونا همه ما را ملزم به رعایت بهداشت فردی و استفاده از ابزار حفاظتی مانند ماسک و دستکش کرده است. بدیهی است که در پی استفاده از این اقلام یک‌بار مصرف و بالاتر رفتن حجم مراجعات به بیمارستان‌ها، حجم عظیمی از پسماندهای کرونایی عفونی تولید شده، تا جایی که عضو انجمن علمی بهداشت محیط‌زیست ایران خبر از تولید سه‌‌برابری این پسماندها داده است.

معضل جدید؛ پسماندهای کرونایی

سلامت نیوز:شیوع کرونا همه ما را ملزم به رعایت بهداشت فردی و استفاده از ابزار حفاظتی مانند ماسک و دستکش کرده است. بدیهی است که در پی استفاده از این اقلام یک‌بار مصرف و بالاتر رفتن حجم مراجعات به بیمارستان‌ها، حجم عظیمی از پسماندهای کرونایی عفونی تولید شده، تا جایی که عضو انجمن علمی بهداشت محیط‌زیست ایران  خبر از تولید سه‌‌برابری این پسماندها داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،همه ما با چشم خود دیده‌ایم که شیوع کرونا همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ از تغییر زندگی روزمره‌مان گرفته تا حتی تولید زباله و افزایش مصرف آب. با شیوع کرونا چاره‌ای جز اینکه دست‌ها و خریدهایمان را به‌طور مرتب بشوییم، نداشتیم؛ همینطور از قبل هم سابقه خوبی در مصرف اقلام پلاستیکی نداشتیم که کرونا هم اضافه شد. از سوی دیگر حجم عظیمی از اقلام بهداشتی یک‌بار مصرف که بیشترشان پلاستیکی بود هم تولید شد؛ اقلامی مانند دستکش‌های پلاستیکی، نایلون‌های فریزری و ماسک چشم‌انداز هر روزه ما در کوچه و خیابان‌ها شده است.

این وضع تا آنجا پیش‌رفت که مدیران شهری نسبت به خطری که پاکبانان هنگام تمیز‌کردن معابر با آن مواجه بودند، هشدار دادند.ماجرا از این قرار است که مردم دستکش و ماسک خود را بدون توجه به موازین بهداشتی در سطح شهر رها کرده و از سوی دیگر با افزایش مراجعات بیماران حجم زباله‌های بیمارستانی هم به‌شدت افزایش یافت. اگرچه مدیران شهری اقدام به جمع‌‌آوری و دفع زباله‌های کرونایی می‌کنند اما همچنان نگرانی درباره دستکش و ماسک‌های رهاشده روی زمین باقی است زیرا توصیه دفع این اقلام بهداشتی در کیسه‌های پلاستیکی و پس از آن سطل آشغال همچنان نادیده گرفته می‌شود.

اگرچه در روزهای خرداد امسال برخی افراد سعی می‌کنند به گونه‌ای با زندگی کرونایی صبح خود را به شب برسانند و دلتنگی برای روزهای عادی در چهره‌شان کاملاً مشهود است اما باوجود تاکید پزشکان و کادر درمانی مبنی بر رعایت موازین بهداشتی همچنان چشمان ما نظاره‌گر زباله‌های کرونایی در سطح معابر است و با باز‌شدن مراکز درمانی و مطب‌ها، حجم این پسماندها و دفع غیر‌اصولی آنها توسط مراکز درمانی بیشتر شده است، در حالی که انتظار از این مراکز رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و دفع صحیح و اصولی پسماندها و درنظرگرفتن فضاهای مناسب برای دفع دستکش‌ها و ماسک مراجعه‌کنندگان است. 

افزایش تولید پسماندها پس از شیوع کرونا

طبق اعلام اداره محیط‌زیست استان تهران در پی شیوع ویروس کرونا و افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان و افراد بستری‌شده در بیمارستان‌ها در فروردین امسال، میزان تولید زباله‌های بیمارستانی بین 80 تا 110 تن در روز متغیر شده‌است. این در حالی است که میزان زباله‌های بیمارستانی در اوایل اسفند سال گذشته کمتر از 80 تن بود.

گفتنی است میزان تولیدشده پسماندهای بیمارستان‌ها در سایر شهرهای استان تهران در اوایل اسفند و قبل از آن 11 تن در روز بود و در فروردین با 10 تن افزایش به 11 تا 20 تن در روز رسید؛ البته این نکته را نیز باید گفت که قبل از شیوع ویروس کرونا میزان ورود پسماندهای شهری پایتخت به مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه از 7500 تن در روز به 4900 تن رسیده و این به معنای آن است که حدود 2500 تن کاهش پیدا کرده بود اما در پی شیوع کرونا، توقف عملیات تفکیک روزانه و استفاده مردم از وسایل حفاظتی اعم از ماسک و دستکش و... به میزان پسماندها اضافه شد و میزان پسماند شهری پایتخت بار دیگر به 7000 تا 7500 تن در روز رسیده است.

 زباله‌های خانگی، نوعی از پسماندهای عفونی‌اند

محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران در خصوص معضل پسماندهای کرونا در گفت‌وگو  گفت: کرونا هنوز تمام نشده است و وضعیت بیماری در دنیا حتی کنترل و مدیریت نشده و هر اقدامی تا امروز به صورت نسبی بوده است؛ متاسفانه این روزها شاهد تشدید کرونا بوده‌ایم. عضو انجمن علمی آموزش و بهداشت و ارتقای سلامت ایران در ادامه اظهار‌کرد:

پسماندهای کرونایی دو نوع هستند؛ بخشی از آنها در بیمارستان‌هایی که محل بستری مبتلایان این بیماری است، تولید می‌شود و مطابق با قوانین و دستورات بهداشتی که در خصوص دفع زباله‌های بیمارستانی تدوین شده است، جمع‌‌آوری و دفن می‌شوند و در داخل بیمارستان‌ها در محل‌ها و کیسه‌های مخصوص و به‌طور جداگانه از زباله‌های شهری توسط ماشین‌های شهرداری به محل سایت‌های دفن زباله برای بیمارستان‌ها مانند کوره‌ها و زباله‌سوزها انتقال پیدا می‌کنند.

محبوب‌فر با اشاره به اینکه نوع دیگری از پسماندهای کرونایی زباله‌های خانگی هستند که مشکل اساسی ما در تولید پسماند است، بیان کرد: نوعی از پسماندهای کرونایی، پسماندهای داخل منازل‌ هستند که در کوچه و خیابان نیز شاهد تولید آنها هستیم؛ این پسماندها عموماً دستکش، ماسک و دستمال کاغذی هستند که توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مورد استفاده قرار گیرند اما نکته مهم آن است که این پسماندها ممکن است حاوی ویروس کرونا باشند و به همین دلیل این زباله‌ها را نیز در دسته زباله‌های عفونی می‌دانیم. 

قطع زنجیره شیوع کرونا با دفع صحیح پسماندها

این کارشناس محیط‌زیست در خصوص اقداماتی که می‌توان برای جلوگیری از تولید بی‌رویه زباله‌های کرونایی انجام داد، گفت:آنچه خارج از بیمارستان به‌عنوان زباله‌های عفونی تولید می‌شود، با زباله‌های بیمارستانی متفاوت است و برای حفظ محیط‌زیست توصیه می‌شود این پسماندها در کیسه‌های نایلونی معمولی قرار داده شده و در سطل‌ها و سایر ظروف زباله شهری در منازل و در سطح خیابان‌ها انداخته شوند.وی در ادامه افزود:

در مورد این دسته از پسماندها به خصوص پسماندهای ناشی از بیماری کرونا قرار بر این بود که شهرداری به کمک وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اقدامات خاصی را انجام دهند اما متاسفانه هیچ ‌اقدامی به جز آموزش پاکبانان شهری که اقدام به جمع‌‌آوری زباله می‌کنند و ملزم‌کردن این افراد به رعایت بهداشت فردی و استفاده از وسایل حفاظتی مانند ماسک و دستکش تاکنون انجام نشده است.عضو انجمن علمی بهداشت محیط‌زیست ایران در ادامه عنوان کرد: در دوران کرونا برای رعایت بیشتر بهداشت فردی، مصرف آب نیز افزایش پیدا کرده و حتی از میانگین جهانی فراتر رفته است.

بدیهی است که میزان پسماندهای بیمارستانی نیز افزایش پیدا کرده تا جایی که حجم تولید پسماندهای بیمارستانی تا سه برابر افزایش داشته و زباله‌های عفونی شهری و فسادپذیر تا سه برابر تولید شده است؛ این ارقام حاکی از آن است که این زباله‌ها معضل بزرگی برای محیط‌زیست هستند.محبوب‌فر در آخر با بیان این نکته که دفع صحیح پسماندهای کرونایی در بیمارستان‌ها و منازل موجب قطع زنجیره شیوع این بیماری می‌شود، گفت:

زباله‌های کرونایی در بیمارستان‌ها که عموماً در بخش‌های ‌‌آی‌سی‌یو تولید می‌شود مشمول قانون پسماندهای پزشکی و عفونی هستند و حتما باید جدای از پسماندهای شهری جمع شوند اما در خصوص زباله‌های کرونایی خانگی همانطور که اشاره شد این اقلام باید در کیسه‌های جداگانه قرار گیرند و در سطل‌های زباله دفع شوند چرا که به دلیل حجم بالای این زباله‌ها و امکان آلودگی آنها به ویروس کرونا خطر بزرگی در انتظار محیط‌زیست و سلامت عمومی و محیط‌زیست شهری قرار دارد.

بدیهی است که همه ما به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ملزم به رعایت نکات بهداشتی هستیم و در این حین استفاده از ابزار حفاظتی مانند دستکش و ماسک و... اجتناب‌نا‌پذیر است؛ بنابراین شاید بتوانیم تا حد امکان در خانه بمانیم و برای کارهای غیر‌ضروری از خانه خارج نشویم تا هم زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم و هم میزان تولید پسماندهای بیمارستانی و خانگی را کاهش دهیم. توجه به این نکته را نیز همواره نباید از یاد برد که در صورت استفاده از هر یک از اقلام بهداشتی باید نسبت به دفع صحیح آن اقدام کرد تا اگر پاکبانان، زباله‌گردها و کودکان کار عوامل حفاظتی را رعایت نکرده بودند به این ویروس مبتلا  نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha